Resor iFokus

Resor

Etikett: 9-övrigt
Läst 6821 ggr
[SarahOhrn]
1

Var ska man åka i februari??

Det är så att nästa år fyller min pappa 50 år och han vill då åka utomlands över sin födelsedag i mitten av februari. Dock är vi 7 stycken som ska åka så han har inte råd att betala för Thailand eller något sånt, dels för att man måste vara borta längre och dels för att det blir rätt dyrt med resan!

Dom har funderat på kanarieöarna då det verkar vara ett av få ställen som funkar då som inte är för dyrt men det känns också lite väääl "turistigt" och ingen av oss är väl direkt sugna på kanarieöarna så vi tittar runt efter fler alternativ. Har även funderat på Azorerna och Malaga men det regnar tydligen en del på Azorerna sådär års och Malaga är lite svalare än kanarieöarna om jag förstått rätt. Vi vill ju gärna ha värme (även om det inte behöver vara som Thailand) men så man kan sitta ute o äta på kvällen, kanske bada i någon pool åtminstone och få lite sol på sig från balkongen! Ni förstår… Inte bara en massa regn (förhoppningsvis!)

Men Kanarieöarna kostar runt 50 000-60 000 för oss 7 med flyg och boende så det är väl den prisklassen vi är ute efter och inte för långt bort eftersom det bara är en vecka… Ca 8000-9000 kr/pers för flyg o boende. Och dom vill ha charter! Inget krångel med flyg o boende för sig.. Det är ju supersvårt att hitta något bra på vintern så! =/ Dessutom är det ju pappas resa främst och han vill som sagt ha sol men gärna även lite annat, shopping och lite sevärdheter och annat att göra än att bara sola, därför känns Kanarieöarna lite fel då det inte är så mycket kultur…

Alla tips är välkomna!

Oskar
0

Hej!

Jag tycker du ska kolla länderna i norra Afrika. Har själv varit i Tunisien och Marocko, även om det var länge sedan, och jag gillade båda länderna. Vet inte hur det är nu men förut var det betydligt billigare att resa dit än till många andra charterresmål. Och även om det är turistigt där också så är det inte lika exploaterat som Kanarieöarna. Dessutom finns det mängder av kul utflykter man kan göra i de länderna. Så spana in Tunisien och Marocko!

Oskar

[SarahOhrn]
0

Tack för det tipset! Det låter riktigt bra faktiskt, ska kolla upp dem :)

miasofia
0

Har varit i båda länderna runt mars, inte så varmt precis men mycket att se på.

RuiXue
0

Madeira är alltid trevligt. Dock bara Solresor som reser dit numera men det är fantastiskt vackert där och behaglig temperatur året runt. Finns både guidade turer och goda möjligheter till eget utforskande. Inte mycket strandbad pga. farliga strömmar men ute i Lido området finns en ypperlig havspool precis vid havet där de tar vatten ifrån Atlanten så det blir som att bada i havet. De flesta hotell har dessutom pool. Madeira har väldigt god mat dessutom. Espetada är helt fantastiskt! Och även jag som inte äter fisk annars kan tänka mig Espada tillagat på Madeirianskt vis (bara jag inte tänker på hur fisken ser ut! Det är ett monster). Finns mycket att se och göra där, det tar runt 5.5 timmar med flyg ifrån Landvetter och priserna är hyfsade.

Jennie

[SarahOhrn]
0

#4 Okej! :) Ja, mamma och pappa har vart där för många år sen så får väl höra om dom inte är sugna o åka dit igen! :) Flyger solresor bara från Landvetter eller från Arlanda också??

RuiXue
0

#5 Skulle tro att de flyger ifrån Arlanda också eller i alla fall från en av flygplatserna i Stockholm. Det är ju större än LandvetterFlört Dock har jag själv bara flugit till Madeira från Landvetter då jag växte upp i Vårgårda typ 7 mil ifrån GöteborgSkäms

Jennie

[SarahOhrn]
0

Ah, jag har ingen aning om hur dom flyger, vissa bolag flyger ju bara från mindre orter t o m =) Så det kunde ju vart så :P Finns nåt som bara flyger från Landvetter o inte Arlanda t ex.

Ja, för mig funkar det vilket som som bor i Alingsås men min familj som vi ska åka med bor 25 mil norr om Sthlm =) Så vi får väl kika på det.. Tack för tipset!

Oskar
0

Solresor har resor till Madeira från Stockholm. Du kan kolla här:

http://solresor.se/en/resa-till/Portugal/Madeira/

Du kan ju såklart även boka vanligt reguljärflyg från Arlanda, men skulle tro att det blir ett byte då.

Oskar