Underskattade Norge, ett tropiskt paradis nära oss
Jag har 2 somrar på raken semestrat i nordnorge. En sak som slagit mig är hur FÅ svenskar man möter här. mest är det holländare, tyskar och danskar här, men stötte även på laster med amerikanare som åkt hit på lyxkryssning och som verkligen uppskattade det underbara Norge. Reflekterade mycket över varför inte svenskarna lockas till detta helt sjukt underbara land, vet ni verkligen hur vackert det är i Norge?
Förra året besökte vi Lofoten. åkte bil från Narvik till Å (yttersta udden på Lofoten). I varje ny dal vi körde in i häpnade man såpass att man vart tvungen att stanna och gå ut och glo. Lofoten är helt klart den vackraste platsen på jorden. detta landskap ser ut som något som inte finns på denna jord. Skyhöga gröna berg som störtar ner i havet, små pitoreska fiskebyar som suger sig fast efter branterna, slingriga vägar och vattenfall. En gång i era liv MÅSTE NI ÅKA HIT!!! Glöm inte smaka friterade torkstungor, förvånandsvärt gott!
I år åkte vi 80 mil högre upp i Norge än Lofoten, nämligen till Nordkap, den nordligaste platsen i Europa (var det världen) som ligger på fastlandet. Detta landskap skiljer sig betydligt från Lofotens. Här är det höglandsfjäll som gäller. Mer som att köra uppe på högfjället med renar som springer överallt. Det är även mycket mer samiskt påverkat och överallt hittar man "sjaskiga" karaktäristiska samebyar (det ser ut som om de bor i ruckel nästan) som är utslängda på fjället. Väl på nordkapsklippan fick man trängas med lite turister, men utsikten var väl värd det. Tror klippan stupar 400 lodräta meter ner i havet.
Vi åkte även på en Lunnefågels-safari till en liten Ö-värld på västra nordkaps-ön. På några få öar (som det tog en timme att puttra runt med båten) såg vi ca 4 miljoner fåglar, mestadelen Lunnefåglar (flög och dök helt spöklikt tyst som fladdermöss-svärmar), men även en hel del andra fiskätande kollonifåglar. På dessa öar bodde även va 200 havsörnar, varav vi såg 5 på nära håll. Såg även fiskmåskollonier (de lät illa). Helt klart en av de coolaste saker jag sett, precis som på Mitt i Naturen. :-)
Visst, Norge är lite dyrt. En hotellnatt dubbelrum kostar ca 1000 Nkr (+20% för att räkna ut SEK) på ett mindre turistigt ställe. Men uppemot 1500 och kanske 2000Nkr för ett dubbelrum på tex Nordkap. Överallt kan man hitta enklare boende (Rurbuer' som är småstugor som kanske kostar 500Nkr/natt. En Pizza kostar ca 100-120 Nkr och en hamburgertallrik närmar sig åxå 100 spänn. Men det är det värt. En annan sak som kostar (speciellt på Lofoten) är alla färjor man måste ta. Tror vi lade 3-4000kr för 2 pers med bil för ca 4-5 färgöverfarter. En av dessa färjor var från Å (spetsen på lofoten) till Bodö (fastlandet) och tog 2-3 timmar, och denna stod visserligen för dyraste överfarten på minst 1000 kr (minns ej exakt). Lite dyrt i Norge alltså, men jag lovar, för att vara så nära är det Sååååå olikt våra landskap och det är verkligen värt varenda krona att semestra några dagar där!!! Nästa sommar vet ni vart ni ska!

Kan bara hålla med! Norge är otroligt vackert! Och även om det är dyrt så är det värt pengarna.
Kan rekommendera att vandra i de norska fjällen också.
Oskar

Åh en till som besökt lofoten. Blev så fast utav min resa dit så jag stannade i 6 månader och kunde inte låta bli att åka tillbaka igen. När mina vännner ser bilderna får stranden där jag bodde frågade folk om jag varit i thailand eller något annat tropiskt ställe:P Skulle ha åkt dit i år igen men fick förhinder på grund av jobbet. Alla dessa underbara människor där uppe, fick bo hos en gammal tant som tog hand om mig som jag var hennes dotter, men hon blev fruktansvärt arg när jag gick upp i bergen utan guied:P
"Chaos is a friend of mine."
Det låter jättespännande! Tack för att du delade med dig Alba!

"2> Låter mysigt där hos tanten… Jo även jag var rätt sugen på att tex skaffa sommarstuga däruppe på Lofoten. Tänk vilket paradis! Men det är såååå struligt att bara åka dit över en helg. Speciellt eftersom vi redan har en sommarstuga/familjegård i Tornedalen (110 mil hemifrån) som är strulig att åka till mer än 1 gång per år.
Åhh… Nu längtar jag tillbaka till Norge! :D
Jag var i Norge sommaren 2005. Vi var ett gäng kompisar som bilade runt där i fyra omgångar och besökte olika platser. Vi sov i bilen också så något hotell behövdes inte läggas pengar på. Istället hittade vi åt mer eller mindre mysiga platser att parkera på över natten och hade frukosten med oss. En morgon tog vi ett dopp i havet och det var jätteskönt! En annan morgon satt vi vid ett vägkafé typ klockan 09.00 och åt frukost och bara njöt av såväl utsikent som vädret. Fast det var så tidigt hade solen redan hunnit en bra bit upp på himlen och värmde ganska bra! En dag satte vi oss på kaj i en kuststad och grillade kött (som åts med potatissallad) på en medhavd engångsgrill. Det var också något att minnas. :)
En sväng hamnade vi just i Lofoten och det är helt underbart vackert där! Nästan så man tappar andan när man ser alla fjordar och stup och små orter. Men jag kan rekommendera att även besöka de lite mer södra delarna som Mandal, Stavanger och Haugesund bland annat.

Norge är helt fantastiskt! Kan varmt rekommendera Trondheimsfjorden och ett ställe som heter Ambassaden. Det drivs av en Svensk familj och dom har otroligt härliga aktiviteter förutom god mat och bra boende. Norra Europas högsta viresäkrade klättervägg, dykning i världsklass och en natur som tar andan ur en!
Dovre är också ett helt underbart ställe att färdas i.
Älskar Norge!
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob
Det låter fint, men "ett tropiskt paradis" var kanske fel ord?
Nåja, det går allt att bada även uppe vid Nordkap
Har själv gjort det (utan att frysa) vid ett flertal tillfällen
Jag har semestrat i Norge varje sommar under min uppväxt, senast jag var i Norge var 2003. Jag har vart på Nordkap inte mindre än 3 gånger trots min "ringa ålder" (är 24 år nu). Och jag har haft midnattsol varje gång förutom EN natt 1993, så en av 6 nätter på Nordkap har vart dimmig, de andra soliga
Dock är min favoritplats i Norge något längre söderut. Finns ingen vackrare plats i Norge än ön Senja! Fjordbotn Camping är jättemysig.
Det är helt otroligt att åka runt med bil och husvagn i Norge även fast man gjort det många gånger tidigare. Ska ta med min man till Nordnorge någon gång i framtiden, men då vi bor i Malmö/Köpenhamn så blir det nog flyg eller tåg upp och sen hyra bil
Jennie

Vilka platser ska man besöka på och runt Lofoten om man bara har 3-4 dagar till sitt förfogande?? Och hur tar man sig lättast dit?
Oskar
Jag har inte själv varit på Lofoten direkt. Men jag skulle nog kunna tro att det lättaste är att ta sig till antingen Narvik eller Tromsö och utgå därifrån. Ifrån Tromsö bör man kunna ta Hurtigruten till Lofoten också om så önskas. Men jag får nog höra med mina föräldrar som husbilat runt på Lofoten ända till Å.
Jennie

Ok!

Hej
Man kan åka från Bodö också, det går både hurtigbåtar och hurtigruten dagligen. Jag åkte med Hurtigruten genom Lofoten i somras, det var väldigt vackert.

Gissar att för mig som bor i Stockholm så är det smidigast att flyga via Oslo till Bodö och sen kanske hyra bil?
Oskar

Tackar!

Det er kjempeflott i Lofoten!
Er selv fra nord-norge, og man kan ikke finne bedre natur med flotte fjell, hav og ikke minst landskap 
Har vokst opp på en øy på helgelands-kysten, (nær mo i rana)..med 100 innbyggere..det var livet!
Blå vegen er det mange svensker som bruker, vi bruker den selv når vi skal til umeå.