Vilka flygplatser har du varit på?
Jag fick tanken från Alex i tråden "Vilka länder har du varit i?" Det finns ju många nya, gamla, snygga, fula, stora, små flygplatser som ibland är det enda man ser av ett land när man är på resa/mellanlandning.
Vilka flygplatser har du varit på? största/minsta?
Vilken tycker du är den snyggaste? fulaste? skitigaste? äldsta? modernaste?
Jag har inte varit på så många, men Gardermoen, Oslo tyckte jag om, den var ny o fin o modern för ett par år sen :)
Arlanda är en krånglig koloss med alldeles tokig planering.
Tallinn, liten rysk barack under ombyggnad, men med gångavstånd till stan.
Cork, södra Irland, liten, lantlig o charmig, enormt enkel att överskåda o veta vart man skulle.
Malta. liten, snygg, modern, väldigt rent. Stor restaurang med god italiensk buffe på övre plan med bra utsikt över halva ön.
Hihi - jag har en kompis som flyger själv. Han har ambitionen att landa på Sveriges alla flygplatser och har inte många kvar…
Mina:
Asien
- Bangkok
- Hong Kong (Kai Tak - den gamla. Suttit i cockpit under inflygning!)
- Peking (grå, kommunistisk)
- Tokyo, Narita (fanns en gång en villatomt mitt på uppställningsplattan - villaägaren vägrade sälja då flygplatsen byggdes)
NordAmerika
- Chicago, O´Hare (oj, vad stoooor)
- Washington, Dulles
- New York, Newark
- Orlando
- Philadelphia
- Pittsburgh
- Seattle
Europa
- Alicante (trevlig, bra butiker)
- Amsterdam (stor, men väl fungerande)
- Bryssel (mycket trevlig, fina butiker och mat/dryck-ställen)
- Dublin
- Gardemoen
- Gran Canaria (fina butiker, men oj vad dyrt!)
- Karup (fast jag har inte flugit där - bara besökt)
- Köpenhamn (gillar jag mycket, fina butiker)
- London, Heathrow (stor, men bra)
- Luxemburg (pytteliten, som svensk inrikes)
- Maastricht
- Nice
- Paris, Orly (stökig, otrivsam)
Sverige
- Göteborg, Landvetter
- Luleå
- Malmö, Sturup (världens tråkigaste som nu utvecklas fantastiskt bra!)
- Stockholm, Arlanda
- Stockholm, Bromma (det var ett tag sen…)
- Visby
- Ängelholm (mysig, otroligt bra service)
- Östersund
Tillkommer en mängd småflygplatser jag landat själv på, och ett antal militära som inte har linjefart…

Oj, man har ju besökt en hel del flygplatser men det är faktiskt rätt få som fastnat i minnet. De stora som tex Heathrow har jag knappt några minnen av alls medans många av de mindre flygplatserna har fastnat. Kommer tex exakt ihåg hur Svegs flygplats ser ut. Eller flygplatsen i Tromsö. Eller flygplatsen på bilden som ligger i utkanten av Gobiöknen.
Oskar

Oj flygplatser, det blir nog knepigt att komma ihåg alla mellanlandningar…:)
- Arlanda
- Baltimore
- Barcelona
- Bromma
- Bryssel (aaaalldeles för stor!)
- Dublin
- Frankfurt
- Funchal (Madeira)
- Heathrow
- Heraklion (Kreta)
- Orlando
- Kastrup (Köpenhamn)
- Marco Polo (Venedig)
- Ponta Delgada (Azorerna)
- Reykjavik (trist!)
- Stansted
- Visby
Ingen flygplats känns särskilt minnesvärd, den jag "kan" bäst är nog Kastrup.

Oj det klarar jag inte av. Bara i USA är det minst tio. Och fem eller sex vardera på Filippinerna resp Indien. Lättare räkna upp vilka städer man besökt.
I alla fall tycker jag Kuala Lumpurs flygplats är den renaste. Det gick ett rykte om att förre premiärministern lät göra stickprover för att kolla att toaletterna var snygga. Kunde gott fler göra ;)
#4 Bryssel är väl inte för stor!?

Joho, den är ju gigantiskt jobbig och evighetslång att ta sig in eller ut ifrån:)
#7 Lång byggnad med alla gater - lätt att hitta - och rullband. Alla butiker bekvämt samlade med rulltrappa mellan planen. Relativt snabbt ut.
Väntar man på någon finns ett annat trevligt butiksområde utanför check-in.
Jag tycker Bryssels flygplats är kanon!

Smaken är delad.
Ingen. 
#9 Självklart!
(Kände bara att jag måste försvara en av mina favoritflygplatser…)

#11 Okej då…:)
Massor! Och jag gillar varken flygplatser eller hotell.

#5 Christina
Kuala Lumpur gillade jag också. Så otroligt modern och fräsch och så grymt härlig arkitektur. En klar favorit bland de stora flygplatserna!
// staffan
Alla vet jag inte om jag kan räkna upp, men jag börjar med några i Brasilien:
Sao Paulo
Rio de Janeiro (2 st)
Curitiba
Foz de Iguacú
Cuiabá
Brasilia
Manaus
Alta floresta
Olle
Några i Asien:
Tasjkent
Delhi
Bombay
Kathmandu
Dhaka
Singapore
Kuching
Sibu
Peking
Xian
Olle
Och så tar vi Afrika och Indiska oceanen:
Nairobi
Antananarivo
Morondava
Toliara
Mahajanga
Seychellerna
Mauritius
Olle

#17 En del exotiska flygplatser minsann! :)
Här är dom jag minns att jag varit på
Diverse flygplatser på spanska och grekiska turistmål (pappa såg till att jag besökte spanien minst 2 ggr per år som barn)
Landvetter
Arlanda
Kastrup
Halmstad
Luleå
Kiruna
Amsterdam
London
Paris
Frankfurt
Hurghada
Cypern
Bangkok nya och gamla
Phuket
Koh Samui
New York
Washington
O hare Chicago
Oklahoma City
Miami
Orlando
Los Angeles
Las Vegas
Bahamas
Sacramento
San Fransisco
New Orleans
Hawaii
Här har jag varit… hittils ;)
- Sverige: Landvetter, Säve,
- England: Stansted,
- Grekland: Kos
- Cypern: Agia Napa
- Bulgarien: Burgas
- Tyskland: Frankfurt, Munchen
- Österrike: Wien
- Thailand: Koh Samui, Bangkok
- Vietnam: Saigon, Nah Trang,
- Kambodja: Siem Reap,
- Malaysia: Kuala Lumpur,
- Australien: Sydney, Brisbane
- Nya Zeeland: Auckland, Christchurch
På flygplatserna i Australien och NZ är det total kontroll, här får man inte ta in nåt… Stansted ligger förmodligen snäppet före nu med all rädsla för terrorattentat. KLs är väldigt fin håller med föregående talare, avspeglar väl inte direkt landet malaysia men… Samuis är väl den mest exotiska jag varit på, en liten flygplats där terminalen har halmtak!!
- ARLANDA 2.LANDVETER 3.STURUP
.4 KÖPENHAMN 5 LONDON 6WIEN 7SOFIA 8BURGAS 9MALORCA 10KRETA 11 TENNERIFFA 12 GRAN-CANRIA 13 RHODOS 14SINGAPORE 15 PEARTH AUSTRALIEN 16PARIS 17KAN GLÖMT NÅGON
- Gardermoen och Torp/Sandefjord i Norge.
Gardermoen är stor och lyxig. Torp/Sandefjord var helt ok, men kändes "billig". Fast dit går ju billiga flyg också. Själv flög jag med RyanAir dit.
- Heathrow i England.
Stor och härlig flygplats! Förstår mig dock inte på engelsmännens besatthet av heltäckningsmattor :-)
- Prestwick i Skottland.
Ungefär likadan som Torp/Sandefjord men snäppet bättre då det gäller butiker och mat. Billiga flyg hit också. Flög därifrån med RyanAir.
London har väl 3 stora? jag har inte varit på Heathrow, men på de andra Stanstead & Gatwick. (utan heltäckningsmattor, vad jag minns)
Och så har jag varit på Moskvas Sjeremyetevo nya internationella och den gamla inrikesterminalen… grymt kul besök! konstiga detaljer som att ha säkerhetskontroll/röntgen för väskor 1,5 meter direkt innanför ytterdörrarna… och sen ytterligare väskröntgen 5-6 gånger… (och priserna i cafeet var minst lika dyrt som på ARN.)
Även en snabbis i Murmansk flygplats-barack, för att se midnattssolen. Den var väldigt … hrmmm, ska man säga "informell" för att beskriva den bäst… inte många skyltar m info…
personalen hade inte uniform, så helt plötsligt var det en stor babuschka på 150 kg som stannade en o skulle kolla att streckkoden på bagagetagen på biljetten o väskan stämde överens… :)
ren performance vid incheckningen tidigt på morgonen för att åka hem…
en kille tog emot väskan, gav tag o pass o biljett till en kvinna… killen tog upp walkie-talkie o gick runt en vägg, där han blev bagagelastare…
han sprang sådär en stund, för att sen köra ut väskorna till planet,
kom tillbaks o körde bussen m resenärerna från Gaten o sen så körde han även lastbilen som skulle spola planets vingar m glykol…
(jepp det var snö i luften, fast det var i början av juni)
(jag hoppas att samma kille inte flög planet också… )

Jag har iofs mest varit på de stora flygplatserna i europa och usa. Men den enda som riktigt lämnar ett stort intryck på mig är Denvers. Som USAs 5e största med 50 miljoner passagerare så är den i alla avseende en massiv flyghubb. Det som gör den lite speciell är att den är ligger mitt ute på prärien under ett gigantiskt kritvitt tygtak. Man tror först att det är en synvilla när man kommer inflyggande…
---

Tillägg till #4 nu är:
- Johannesburg, ZA
- Port Elizabeth, ZA
- Cape Town, ZA
- Schiphol, Amsterdam
Ingen särskilt trevlig, fast å andra sidan fanns Starbuck's på Schiphol…

- Arlanda
- Sturup, Malmö
- Kastrup/Copenhagen airport
- Heathrow, London
- Palma, Mallorca
- Charles Du Gaulle, Paris
- Strassbourgs Airport, Strassbourg
- Shiphol, Amsterdam
- Agia Napa, Cypern
- Kreta
- Samos
- Borglandia, Borgholm, Öland Liten gräsflygplats för fritidsflygplan som jag flög vid sommaren -81.
- Landvetter
- Jönköping
- Teneriffa
- Fuerteventura
- Gran Canaria
- Kreta
Snart Sal (Kap Verde) ;)
Kommer ej så bra ihåg dem alla.
Men några minnnen har jag ändå kvar.
FINLAND
Helsingfors-Vanda
Tammerfors-Pirkkala
Åbo
Kuopio
Uleåborg
Rovaniemi
Kittilä
Ivalo
Vasa
SVERIGE
Stockholm
Göteborg
Malmö
NORGE
Oslo
Och övriga andra
Prag
Lissabon
Madrid
Torremolinos

Midlandas den går ej av för hackor;)

Oj, ska man hålla koll på det :P
Hmm..
- Bangkok
- Koh Samui
- Phucket
- Frankfurt
- London
- Paris?
- Spanien
- Cran Canaria
- Turkiet
- Cypern
- Saud Arabien?
- Teneriffa
- Arlanda
- Västerås
- Örebro
- Skavsta
- Korfu
Jag kommer att besöka Frankfurt flygplats och flygplatsen i Sydney och Brisbane om tre veckor när jag ska resa till Australien. Det är faktiskt flygplatserna jag är mest nervösa för, jag reser ensam och jag har bara 1h 30min på mig i Frankfurt och i Sydney 1h 50min att hitta dit jag ska.
Är det lätt att hitta på dessa flygplatser eller ska jag förbereda mig på det värsta? :o)

Malmö
Kreta
Cypern
Mallorca
o snart Gran Canaria :P
Kmr inte ihåg vilka ställen man landade på ^^
Asien
Bangkok
Guangzhou
Peking
Kuala Lumpur
Phuket
Chiang Rai
Johor baru
Dubai
Colombo
Goa
Europa
Amsterdam
Bryssel
Liverpool
Köpenhamn
London, Heathrow
London, Luton
Beauvais
Madrid
Lissabon
Kreta
Athen
Istanbul
Madeira (Otroligt kort och bromssträckan brutal)
Frankfurt
Åbo
Helsingfors
Mariehamn
Wien
Sverige
Göteborg, Landvetter
Umeå
Malmö, Sturup
Stockholm, Arlanda
Stockholm, Bromma
Visby
Västerås, Johannesberg
Västerås, Hässlö
Karlskoga
Stockholm, Skavsta
Afrika
- Kairo
- Hurghada
I april blir det även Xian, Kina.

#35 Finns det två flygplatser i Västerås? Det var värst. :)
#36 Hässlö är gamla flygflottiljen. Johannesberg är ett gräsfält för klubbflyg - segel, motor och fallskärmshoppning.
Jovisst finns det det. Fast det är jag har för mig att det är asfaltsbana… På "Jo-berg" har jag varit med och lyft och landat ett flertal gånger då jag en tid hade pojkvän med ett PPL, Private Pilot License. Så trevligt.
Med en slant över så ska jag själv skaffa licens, helt klart!
Förresten så satt jag i cockpit under större delen av resan mellan Wien och Kairo. Dörren stod på vid gavel när jag stod i kön till toaletten. (Hade blivit uppgraderade till Business) Kommenterade instrumenten och när de förstod att jag hade ett intresse och flugit privatplan så inviterade de mig att sitta på tredjestolen. Spännande. Händer tyvärr inte längre…

Frankfurts flygplats är en djungel och ökänd. Otroligt svårt att hitta, lååångt att gå utan att vara säker på att det är rätt.
Ta god tid på dej och ta personalens svar när du frågar efter din gate med en nypa salt. Se till att ta en bagagevagn!
Agneta

Man har ju paserat några flygplatser i livet…..
- Bulltofta (malmös gamla flygplats)
- Bromma
- Lapland Airport (Malmberget)
- Arlanda
- Landvetter
- Göteborg City
- Skavsta
- Skelefteå
- Torsby
- Lidköping
- Karlstad
- Sturup
- JFK (new york)
- New orleans
- O´Hare (Chikago)
- Karatchi
- Lahore
- Daresalam
- Tabora (Tanzania)
- Kilimanjaro (Aruscha, Tanzania)
- Zanzibar
- Bushumbura (burundi)
- Pinga (zaire)
- Heathrow
- Hahn (Frankfurt)
- Santorini
- Athen
- Monastir (Tunisien)
- Bryssel
- Riyadh (Saudiarabien)
- Entebbe (Uganda)
- Jomo Kenyatta International Airport (Kenya)
Har säkert glömt någen, men dessa kom jag på nu…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Har vart på flyplatserna:
Trieste i Italien
Skavsta
Arlanda
Sturup
Kastrup i Danmark
Pula i Kroatien
Ben Gurion i Tel Aviv, Israel
Kreta Grekland
Wien Österrike
Jag har inte varit på så mångaflygplatser än är bara tretton åt med dessa har jag vart på:
Arlanda
skavsta
helsinki ?
Rovanemi*stavning
Athen
Prauge
barcelonas
new ark (usa)
Washingtons kommerinte i håg villken.
Miami*namn kommer inte ihåg.
bahmas, Port lucaya?
Ojojoj…ska man minnas sådant? Minns mest lång väntan, och att det varit varmt på en del ställen, och långt att gå ibland, och den gången vi skulle bli hämtade på flygplatsen och chauffören blev sjuk och inte hade telefon…
Här är vad jag minns:
Sverige:
Göteborg: Torslanda, Landvetter, Säve (en gång när jag fick åka med ett litet litet plan, en sväng över Göteborg och Mölndal)
Stockholm: Arlanda
Skåne: Sturup, tror jag
Och en längre norrut, när jag som liten åkte med min pappa för att hälsa på min faster utanför Kramfors.
Europa:
Oslo: Gardermoen
Helsinki: Vantaa
Danmark: Kastrup, förstås, många många gånger för att byta till något annat
Tyskland: Frankfurt, mellanlandat i München
Frankrike: Beauvais
Belgien: Zaventem
Skottland: Prestwick tror jag
England: Gatwick
Spanien: Barcelona
Italien: Rom, någon av dem
Jugoslavien minns inte
Turkiet: Istanbul
Afrika:
Marocko: Agadir tror jag
Tunisien: Tunis
Asien:
Israel: Ben Gurion kanske; minns inte
Sri Lanka: någon nära Colombo
Nordamerika:
New York: JFK
Washington DC
Chicago: O'Hare
Phoenix
Grand Canyon
San Francisco
Los Angeles
Montreal, mellanlandning
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

#33 Jag ska också flyga till Australien via Frankfurt, Sydney och Brisbane och det är också något jag tänker på som gör mig nervös. Ska flyga själv för första gången och är rädd att jag inte kommer att hitta rätt. Berätta gärna hur det gick, jag ska inte dit förrän i sommar. Ha en trevlig resa!
**Har varit på:
**
Lanvetter
Karlstad
Och nån i Tunisien kommer ej ihåg vad den heter:p

Orkar inte ens tänka efter på vilka flygplatser jag varit, men den största är iaf O'hare i Chicago, Illinois och den minsta är Skellefteås flygplats.
Jag tycker att alla flygplatser jag varit på i London; Heathrow, Stansted och Luton, har varit bra och lätta att hitta i.

Får väll lägga till Tenneriffa airport nu då……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Oj va ni har rest mycket 
Jag har bara varit på Landvetter ett antal gånger och sen på flygplatsen i Antalaya i Turkiet. Ska dit om några månader igen.
~Quila Roze~

Var på Färöarnas flygplats nyligen. Spännande upplevelse då vädret där är mycket nyckfullt och då det är ganska långt till "reservflygplatser". Dvs flygplanen får ofta cirkla runt ett bra tag i väntan på att vindbyarna/dimman ska avta. Och förseningarna pga av vädret räknas ofta inte i timmar utan i dagar.
Oskar

Nu kan jag lägga till Krabi Internationell Airport på min lista på vilka flygplatser jag har varit på.