Resor iFokus

Resor

Etikett: 9-övrigt
Läst 2432 ggr
Oskar
0

Vart ska ni i sommar?

Nu är det ju redan juli och många har säkert påbörjat sin sommarsemester redan. Själv har jag haft en vecka då jag bara var hemma i Stockholm och slöade. Skönt att inte göra något…bara läsa, äta god mat, sitta i solen, kolla på film och shoppa… Senare i sommar blir det en vecka i Ångermanland och en vecka ut till Ljusterö i stockholms skärgård. Ska dessutom på en weekendresa till Färöarna.

Hur ser era planer ut för sommaren? Stannar ni hemma eller reser ni bort?

Oskar

AndersE
0

Mest hemma. Jag bor ju på en ort som många har som semestermål…

Planerar för en kortresa med barnen. Troligen någon europeisk stad…

blombuketten
0

Ut till stugan ska vi. Den ligger mitt ute i skogen, ingen el, inget indraget vatten utan det får man hämta i brunnen och så är det utedass Glad. Det absolut bästa stället att vara på. Själen får ro och man går ner i varv. Ingen TV och ingen dator. På kvällarna får man sitta i fotogenlampans sken och lösa korsord, eller spela kort med barnen. Jätteskönt.

Oskar. Färöarna har jag varit till. Där är vackert och rofyllt. Jag gillade det verkligen.

Oskar
0

#1 Åja se inte till att bli alltför hemmablind och egenkär nu. Ut och upptäck den vida världen utanför din by. ;)

#2 Ja visst är det härligt att komma bort från allt det vanliga så som tv, internet m.m. Efter ett par dagar utan dator märker man hur skönt och avstressande det faktiskt är…  Så du har varit påp Färöarna? Kul! Då kan du kanske ge mig lite tips i mitt nya inlägg om Färöarna!?

Pia
0

Dagsutflykter hit och dit och 14 dagar i England/Skottland. SKa bli toppen!

AndersE
0

#4 Planerade besök i England/Skottland?

(Funderar själv på att åka..)

Fotorika
0

Grekland imorgon..  Dags att packa kanske… ^^

feiner
0

Vi reser till Sthlm nästa vecka där jag lånar min bäste väns lya då de är borta, mitt i city och stort o luftigt. Planerade även en resa till Nordjylland men nu när vi kollat in priser så är det rena rånet. Det kostar oss troligen billigare att ta London istället. Är det verkligen rätt, haha. Och Stenaline som har ropat så i panik över att folk inte väljer att åka färja längre och att det är kris för färjetrafiken, sänk priserna är mitt tips.

Loove
0

Mest hemma. (Samma som Anders) Jag bor ju på en ort som många har som semestermål… (kopierade fint ;) )

Men den 14 juli skall jag min sambo, min svärfar och hans sambo ta vår husbil, ganska nyinköpt, och bila neråt i europa. Rehndalen, österrike är målet mer vet jag just inte då svärfar är tysk och har planerat rutten.

Jag har aldrig bilat ner i europa så det skal lbli spännande

Agnetta
0

det blir Hel halvön i Polen, jag får se om det är kul att åka till helvete =)

[jenkass]
0

mycket tid spenderas i sommarstugan på getterön/varberg. I augusti ska jag o några vänner till alanya/turkiet i två veckor.

Laca
0

Jag reser hem till Sverige (- bosatt på Teneriffa). Ska besöka Öland för första gången.

blombuketten
0

Öland ja. Tänk jag har heller aldrig varit dit. Det har bara inte blivit av. Inte Gotland heller. Får väl ta det senare.

Något jag vill göra är att åka runt i Österbotten. Min sambo är från Vasa, men både han och hans föräldrar bor i Sverige. Eftersom jag släktforskat en hel del på hans släkt så har jag blivit väldigt nyfiken på olika orter där och även på gamla hus som fortfarande finns kvar. Jag hoppas på nästa sommar.

AndersE
0

Ett spår jag tittat på de senaste dagarna är Rumänien. Verkar vara ett väldigt vackert land, med rätt mycket spännande att titta på.

ChristinaSylejmani
0

Öland är väldigt fint. Var dit för runt 20 år sedan men Gotland har jag  ännu ovarit till.

Eazyy
0

Ska till Rom den 28 Juli :)

AndersE
0

Min kortresa blir nog till Dublin. Några dagar nästa vecka med en utflykt till Newgrange.

AlbaStiffler
0

Ni åker till Nordkap, 160 mil enkel väg för att titta ut över pannkakskanten… Kanske fiska lite kungskrabbor? Åker upp via Tornedalen och finland, och hen via norge och Narvik.

Har ni inte vart i Lofoten så rekommenderar jag det starkt, vi var där förra året, men tänkte oss längre norrut detta år! :-)

Oskar
0

#17 Lång resa bara för att titta ut över kanten. :)

AlbaStiffler
0

Jepp… men vi har stuga i tornedalen, 100 mil härifrån, så det blir ett stopp på några dagar där med. :-) Beräknar vara borta typ 10 dar så lite ska vi hinna se!

marre77
0

Kom hem från 2v semester i varma sköna Alanya ,Turkiet förra lördagen, läängtar tillbaks…  Underbar stad,god mat och mycket att utforska. Resten av min semester blir i husvagn som är uppställd vid Lyckorna, Ljungkile. Hoppas att det fina vädret hittar hit till Sverige oxå!!

Färöarna låter spännande.

Highlandertess
0

Har redan varit en helg i London (Nelson Mandelas 90-årsfest i Hyde Park, underbart!!!), men det blir även en tur till Gbg (Iron Maiden-konsert), Falkenberg (buskis) och i början av september en långweekend i Glasgow :-)

AndersE
0

Det blir en kortresa till Irland. Gissar att jag återkommer med artikel…

;-)

Ceciliaolucifer
0

Jag ska till montenegro i en vecka i aug. Är även sugen på att ta ngn tripp till kanske Grekland? är sugen på Kefalonia.

Inflyttad
0

Jobbar hela sommaren, har nyligen bytt jobb så jag kan inte ta ut nått nu efterssom jag åker till Thailand drygt 3 veckor i Nov/dec

Muszimba
0

Mesta tiden av min semester som är just nu så blir det hemma, men ska 1 vecka till Italien i morgon eftermiddag.

Oskar
0

#25 Härligt med Italien! Det är ett av de länder i västeuropa jag besökt minst, bara en dag i Milano och en dag i Venedig…Italien är nog värd mer än två dagar. :)

Inflyttad
0

Italien är fint.

Jag gillar speciellt Como sjön. Men att besöka vingårdar på landsbyggden är inte fy skam heller

Eva-Margareta
0

Italien är verkligen jättefint! Tidigare har jag bara varit på kortare resor (3-4 dagar) till Venedig respektive Greve i Toscana.  I juni i år var vi 14 personer som bodde på en underbar vingård som heter Frascole och ligger utanför Dicomano i Toscana (nordöst om Firenze). Vi hyrde två hus med 3 sovrum vardera (6 bäddar i varje) och ett mindre hus för 2-3 personer. Lugnt och vackert. Varje morgon tog man vägen över gården, ner genom portalen, utmed lilla stigen till den härliga poolen med utsikt över dalgång och berg. Sent på kvällen låg vi i poolen och tittade på stjärnhimlen och alla eldflugorna runt om.  Stället har bra utgångspunkt för dagsturer till t.ex. Firenze (dit tog vi tåget) och Sienna. Hemsida finns,  www.frascole.it. Jag som aldrig har bilat i Europa fick uppleva en härlig tur hem via Provence, Normandie, Amsterdam bl.a. Upp i Provence körde vi en superfin väg upp till Grand Canyon du Verdon, med turkosa floder och sjöar. Dessa tre veckor blev ett minne för livet! Och till Italien återkommer jag igen.

Eva-Margareta
0

Snart börjar min andra semesterperiod. Då blir det två veckor ute på Harö-Storö i Stockholms skärgård. Där solar och badar man, slappar, grillar, fiskar, går i skogen, åker till skären. Kanske fixar lite med huset. Alltid något som skall göras. En dagstur till Sandhamn hör till, då skall man köpa seglarbullar på bageriet, ta en kall öl på "Värsan" och kanske en bit mat, titta på folk. Sen är man nöjd och vill tilltaks till lugna Hagede. Synd bara att det har kommit så mycket alger! Ledsen 

Ha det bra i härliga sommarsverige!

Muszimba
0

Kom hem inatt klockan 02:00 innanför min dörr efter en kämpig flygresa som tog typ 1,5 timme längre än normalt pga förseningar m.m från Arlanda(vändande plan). Hade annars en superskön resa med typ 35 grader i luften och 28 i vattnet.

Niklas
0

Vi ska åka till Norrbyskär. Det ser jag fram emot.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Putte-
0

I sommar har vi varit i sydafrika på semester och kolla på hus och så, för sen i november ska vi flytta dit :) ska bli jättekul :D

Eva-Margareta
0

Putte! Det låter ju jättespännande, Sydafrika ! Hur kommer det sej att du skall flytta dit? Hoppas du skriver och berättar hur det går i det nya landet och skickar några bilder, så får vi också "resa med".