Bagage säkert på bussresa?
Jag funderar på att åka en resa bussresa Berlin-Halmstad och undrar om det är säkert vad gäller bagaget att ha den i bussens bagagelucka? Vem som helst skulle ju kunna ta mitt bagage på ett av mellanstoppen på vägen och det är många stopp längs vägen. Eftersom delar av resan sker nattetid skulle det vara väldigt jobbigt att kliva av bussen vid varje stopp och kolla så att ingen snor ens bagage…
Seriöst, jag är inte paranoid men på tåg finns alltid bagageplats jämte sittplatsen och på flyg tar flygbolaget ansvar. Men buss…jag känner mig inte helt trygg. Någon som kan säga några lugnande ord?
#0 Ett tag stals det mycket bagage från tåg. Det är ju bara att stå på perrongen och vänta in ett tåg, kliva ombord och ta en väska, och sen av igen.
Jag har inte hört om bagagestölder på buss och vad jag vet är alltid chauffören med av och öppnar och tittar på…
Kom att tänka på den där ligan som packade in en dvärg i en hockeybag i bagageutrymmet på Swebus bussar och som sedan länsade övriga väskor.
Jag vet inte men det känns verkligen som att det är ovanligt med stölder ur bussarnas bagageutrymme. Däremot kan det ju hända att någon tar fel av misstag, så att märka upp väskan ordentligt är nog inte fel.
Ta dator, MP3-spelare och liknande med dig som handbagage. Är det något väldigt värdefullt du måste ha i väskan så se till att du har en försäkring som täcker det om den skulle bli stulen.
Det kan försvinna grejer på mellanstopp så ha allt viktigt i en liten väska som du bär med dig. Min pappa var iväg på en bussresa till Tyskland en gång…en sådan där "spritresa" som de kallar det. Vid ett av stoppen så var det någon som plockade på sig en hel del av det som pappa och den han reste med hade köpt. Om det var av misstag eller medvetet har jag ingen aning om och de vet inte var det försvann heller eftersom det var flera stopp. Det var iaf värt över 1000 spänn så det var irriterande.
Vet inte vilket bolag du tänkt resa med, men jag har själv åkt sträckan Göteborg - Berlin (resan började kl. 19, och vi var framme i Berlin vid 7-tiden pga försening). Åkte med Eurolines. Det fungerade bra, inget som stals. Inte ens handväskan, eller prylar däri, under natten när jag sov.