Resor iFokus

Resor

Etikett: 3-europa-utom-sverige
Läst 898 ggr
Yeahsussu
0

föräldrarna ska på resa

Nu har mina föräldrar kommit på att dom vill resa till nåt varmt ställe till hösten, kanske september/oktober. Dom är inte vana med att resa, och senast dom var utomlands var för typ 20 år sen och då var dom till Norge :P. Dom har kollat lite på Grekland, Cypern eller Madeira. Har ni nåt bra tips för resemål? Kanske charter resa vore nåt?

Highlandertess
0

Är man ovan att resa och lite osäker på vad som gäller och vad man ska hålla koll på så är en charterresa ett utmärkt sätt att börja. Då har ett bolag hela ansvaret och själv behöver man bara fixa pass och eventuellt visum.

Oskar
0

Det första de får klura ut är ju om det enbart är sol och bad som gäller eller om de vill göra utflykter eller shoppa också. Och också om det är viktigt att resmålet inte är alltför turistigt.

Oskar

Sandra
0

Mina föräldrar ska till portugal i september. De brukar åka till ställen runt medelhavet mellan sep-nov. Det brukar vara behagligt väder enligt de. De är inga riktiga soldyrkare, utan de vill varva med shopping o kultur.

Är man inte så bevandrad i resmålsdjungeln så kanske det är bäst med charter… precis som oskar skrev. Det kan vara nog så stressande att hinna med plan hit och dit ändå =) Mina föräldrar kom hem 2 dar för sent för att planet de skulle åka med var trasigt. De pratar halvtaskig engelska, likaså deras kompisar. De var inte allt för nöjda kan jag lova. Eftersom de inte åkte charter fick de fixa allt själva då. Vid charter har du ju lite säkerhet då det ofta är en reseledare med precis överallt =)

Yeahsussu
0

Jo charter lär det bli för dom. De har ju lite halvtaskig engelska också, men hoppeligen ska det gå bra :) Dom är nog mera stad och kultur människor, men en dag på stranden skulle ju också vara trevligt enligt dom. Så vi får se vart det bär av.

Oskar
0

#4 Fast är det kultur och shopping som gäller så kanske inte de traditionella charterresmålen som tex Cypern och Rhodos är de bästa. Jag brukar alltid tipsa om länderna i norra Afrika, dit är det oftast billigt att åka och finns många spännande utflyktsmål. Helt enkelt mycket upplevlse för pengarna!

Clary
0

När det gäller kultur har Rhodos väldigt mycket att erbjuda plus att det är smidigt att ta sig till andra öar och Turkiet så nog kan man uppleva mycket där om man vill. Shopping, dyrt i Grekland billigare i Turkiet.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Inflyttad
0

Jag håller med om Afrika, finns så mycket att se och göra där

Grymt intressant med hieroglyfer och faraoner,

Sahara är helt ok, farsinerande att se riktig öken, vi red på dromedarer på dan och sov i oaser.

Safari är hur kul som helst, man kommer riktigt nära,

Röda havet, grymt bra snorkling/dykning.

Finns många bra turer där man likssom bara slussas runt men ändå får uppleva rätt mycket intressant…

Annars kan jag rekomendera dom en tur till Kina, också riktigt bra i "slussas runt" genren…

Oskar
0

#7 Kan absolut hålla med om Kina. Går ju charter dit numera också.

feiner
0

Vet inte alls hur det är på hösten men min mormor och morfar har åkt till Teneriffa några gånger. Det har varit uppskattat. De reser inte så mycket, morfar har värk så lång resa är uteslutet och de kan inte engelska… ja det har varit lagom exotiskt för dem.

Jag gillar Kina mycket, lång resa men bra människor. Man känner sig trygg på gatorna och lämnas ifred om man vill göra egna utflykter. Maten är god och kulturen är oslagbar. Mer city, sällan sol o bad.

Afrika är tyvärr lite livligare. Många som ska sälja på en något hela tiden. Dessutom när man förstår lite av vad de säger så är det inte så snälla saker man hör. Mer möjlighet till sol och bad.

Sevärdigt så är både asien och afrika fantastiskt. 

Håller med om att charter är tryggt i alla lägen.

Laca
0

Teneriffa rekomenderas! Vi har bott här i 9 år nu. Här finns både strand och shopping. Ganska lätt och billigt att ta sig runt med buss. Många svenskar med värk av olika slag kommer hit på vintern. Här finns svenska kyrkan och en svensk förening somhar olika verksamheter för svenskar - lätt att lära känna andra svenskar om man inte är så bra på språk.