Vattentempen i Ö. Medelhavet.

Det låter bekant. Vi badade nästan året runt, även om det var kyligt under vinterhalvåret. Vi badkrukor som gillar lite varmare vatten nöjde oss med juldopp och liknande …

Det är ungefär vad vi har i luften nu i Sverige. Vilket inte är så illa med tanke på att det ofta är snö i april…
Vi har bara 20C i luften och det är illa, tycker jag. Jag måste flytta längre söderut.

I Stockholms skärgård får vi nöja oss med ca 18-19 grader…fast det blir varmare för var dag…
mvh
Oskar
22 grader i Rösjön norr om Stockholm…
Tom
Dags för uppdatering! Den 10 juli kl. 19.21.47 var det 28C i närheten av stranden. Ibland slog det över till 29C. I augusti eller början på september hoppas jag kunna rapportera 30C. Nu åker vi ner några timmar till Santa Preri där vi har säsongkort (tom oktober). Där finns både pool och sandstrand. I kväll åker vi upp i bergen en halvtimme med bil max, där det är sval, skön och frisk luft. Hälsningar från solsäkra Libanon.
bosse
Nu är jag riktigt svensk (avundsjuk) ;-)
Tom

# 11 O, vilket härligt bild!

Fast 30 grader är ju knappast svalkande. :)
När man levt några år här nere är 30C svalkande. Kroppen vänjer sig antar jag. Under 20C så fryser jag utan ullstrumpor.
Strax norr om Amchit där jag kollade tempen, så finns en del av kusten som kallas Helloe (söt), där bubblar det upp kallt sötvatten, som man ser på detta foto. Det känns iskallt, men är faktiskt ca 24C, när det blandats ut med saltvattnet. Det är mycket svalkande. Vi tillbringar alltid söndagarna där för att undvika trängsel och även kunna göra vår egen barbecue. En annan känsla, som man bara upplever där det är mycket varmt, som i KSA t.ex. är att det känns mycket varmare i poolen än uppe i luften trots lufttempen kan ligga strax under 50C. Nån som kan förklara fenomenet?
#16, Det borde väl bero på vattnets värmekapacitet?
Eftersom vattnet har en högre värmekapacitet än luft tar det längre tid för kroppen att kyla ner det omkringliggande vattnet än att kyla ner den omgivande luften.
Tom
Tom, det låter OK. Jag undrar dock varför den drygt 50+ luften i KSA känns kallare än den 30+ vi har här i Libanon.
Så var det dags för denna månads vattentemp. Det pendlade mella 28 och 29C, men jag fotade 28C.
Apropå ingenting så var jag bjuden på bröllop igår och jag tog ca 250 foton och jag ska lägga ut en del på Foto. Det var lite annorlunda eftersom det var i gammal stil med folkdans. Antagligen beror det på att det inte finns så många jobb, så har ungdomarna tagit upp detta och tjänar en extra slant.

Haha…vi har väl sisådär 20 grader lägre vattentemperatur här…så vill jag svalka mig ska jag nog stanna kvar. :)

#19: Det låter ju väldigt skönt! Här har snön börjat falla lite ymnigare utanför fönstret än för en timme sedan …
Och nästan ingen som badar för efter den 1sta oktober är det för kallt i vattnet. Det är bara grabbarna med fiskespö som står längs stränderna. Oerhört gott om fisk denna sommar.

Ja, det blir ju lite annorlunda referenser.
Här försvann i alla fall, som tur var, den lilla snön som föll i går förmiddag med eftermiddagens regnande.
#19, Ja, det hade varit skönt. Speciellt nu när temperaturen har krupit ner under noll. Nu vill jag bara gå i ide och vakna upp när det är sommar igen.
Tom

Stackar dej :) På Mäleren lägger sej väl snart isen…
Jag är nu hemma på kort leave och hela familjen är förkylda. Temperaturen har pendlat mellan 15 - 30C dom senaste veckorna. Jag åkte ner till havet i lördags 29/3 för att kolla vatten tempen och det var 21C, minst 3 grader varmare än i fjol. Min kamera lins är inne för rengöring så jag kunde inte ta nåt foto.