Hur anmäla hotell till granskning?
Jag drog verkligen ett bottennapp. I marianergraven typ..!!! Och jag skojar inte.
Lyckades boka Sveriges sämsta hotell. Det är mycket som ska till för att jag ska byta hotell. Men trots att jag hade bokat in mig på fyra nätter där s å stod jag bara ut en natt. Sen gick jag till bokade jsg in mig på ett annat hotell, hämtade mitt pick ock pack, lämnade in rumsnyckeln och sa hejdå.
Nu lade jag inte lade fram alla klagomål och brister till de då de som ägde det dessutom var dåliga på svenska. Så hade inte orken att försöka få de att förstå alla problem. Därav kan jag självklart inte förvänta mig att få några pengar tillbaka, men vill väldigt gärna anmäla hotellet till någon som kan granska de så att inte ännu fler drabbas/blir lurade.
För kollar man I efterhand på nätet har gäster sagt det varit undermåligt och ofräscht i flera år bakåt.
ARN verkar ta 150 kr för en anmälning men det kanske bara är om man vill starta en tvist? Finns det något annat ställe dit man kan anmäla tex hotell för granskning?
Vänd dej till ARN även om det kostar. Visserligen har dom väldigt många ärenden, men till slut så….
#1: nu klagade jag ju dock inte till personalen på hotellet. Så de har inte fått chansen att åtgärda eller hjälpa mig eller förbättra. O det mycket för att det var typ ett gammalt par som dessutom var dålig på svenska.
Jag hade orkat gett diskussionen ett försök om de dels var bättre på svenska samt inte kändes som ett par gamla fossiler.
Tror det skulle vara bättre för alla om de gick i pension och någon yngre modern förmåga tog över det så kallade hotellet.
#1: Du kan för övrigt läsa om min upplevelse i tråden om värsta resminnet.
#3: Läste i den och det finns inte mycket du kan göra efter som du inte klagade på plats, möjligen anmäla dom till kommunen för livsmedelskontroll. Men jag tror heller inte dom skulle rycka ut för att man är missnöjd med frukosten.
#4: det är inte bara frukosten. Egentligen hade jag klarat mig utan den.
Problemet är att det inte fanns tvål eller schampoo på toaletten. Att jag tror det kan varit mögel i kranen (se bilden). plus att det ju inte var städat. Du kunde se smuts ligga längs med listerna.
Och framför allt..! Att de inte hade fungerande internet. Och det klagade jg på två gånger och båda gångerna såg de ut att undra vad för språk jag talade, typ.
När jag kollade recensioner i efterhand ser jag det tydligen varit undermåligt sedan flera år.
- Redigerat 2025-02-22 13:33 av Liz85
#5: Det är även sånt du måsta säga till på plats, anmäler du så kommer det bli bara att det bli ord mot ord tyvärr.
- Redigerat 2025-02-22 13:37 av [anarki]
#6: man kan iaf ge det ett försök. Såg nåt om att man kan anmäla till konsumentverket eller vad det hette för att be de granska företag. Hotell borde höra till företag.
#7: Klagade du på plats? Du måste ge dom en chans att åtgärda felen enligt Konsumentverket, om inte blir det svårt att få rätt hos dom.
Dom granskar inte hotellet utan endast hur du som gäst upplevde det och hur dom hanterade din klagan.
När jag har bott på något dåligt hotell som inte motsvarat beskrivning , så har jag efteråt skrivit i recensionen om problemen. Jag bokar oftast via Booking.com och läser själv alltid recensionerna innan jag bokar. Senast var det ett hotell på Mallorca, som inte höll måttet.
#9: Jag ska skriva recension sen när jag får. Men hotellet har som sagt (upptäckte jag sent) fått usla recensioner flera år bakåt.

Eftersom att du inte klagade på plats så är det nog för sent.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Anmält till konsumentverket nu.
Vill återigen påpeka att jag INTE är ute efter att få tillbaka pengar eller så. Vilket vissa av er kanske tror att jag menar.
Mitt mål är att förhoppningsvis hotellet granskas. Tex av nån som låtsas vara gäst, och sen kan sätta lite press på hotellet att fixa till deras brister. Just eftersom de fått klagomål i flera år utan att något verkat skett.
KO kan granska/kolla upp företaget och vad de gör sen beror på vad de kommer fram till. Men förhoppningsvis en förbättring i framtiden.
- Redigerat 2025-02-26 12:23 av Liz85
#12: Som jag skrev förut så granskar inte konsumentverket hotellet, dom har inga kontrollanter, vill du att hotellet ska granskas måste du vända dig till kommunen där hotellet finns.
Konsumentverket kollar om du har klagat på plats, och om hotellet åtgärdade bristerna, annars lägger dom bara ner ditt ärende.