Resor iFokus

Resor

Etiketter: 9-övrigt3-europa-utom-sverige2-asien-australien5-sverige4-nord-sydamerika1-afrika
Läst 127 ggr
Hedddan
2

Till er som bor i tropisk klimat.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, vi är tre tjejer och vi gör ett skolarbete så vi vill jätte Järna veta mer om det tropiska klimat. Man behöver inte bo där utan man kan ha varit där så man har lite mer erfarenhet om det tropiska klimatet. Vi skulle gärna villa veta vad man har för förutsättningar att va och bo där. :) tack i förhand.

sp0ngeb0b
0

Jag har rest litegrann i länder med tropiskt klimat (några olika länder i ca 4 veckor). Om ni vill kan jag svara på de frågor jag kan.

Hedddan
0

#1: Hej!
Det låter väldigt bra och vi skulle jättegärna uppskatta om du vill dela med dig av dina erfarenheter.
Vi har följande frågor:
Vilka områden besökte du? T.ex regnskogen eller savannen.
Var värmen oemotståndlig eller kunde man stå ut?
Vad hade ni för levnadsvillkor där borta?
Hade ni god tillgång till vatten och mat?
Om du skulle vilja tillägga något så uppskattar vi det jättemycket!

Tack i förhand!
/Hedvig

sp0ngeb0b
1

Vilka områden besökte du? T.ex regnskogen eller savannen. - Jag hade faktiskt dålig koll på dessa typerna av områden men jag googlade lite och förstår det som att det var främst regnskogsområden (Bangkok, Singapore, Kuala Lumpur, Borneo) men även tropisk savann (Darwin, Australien). Var även på Bali men är osäker på vad det är för sorts område, gissar på regnskog?

Var värmen oemotståndlig eller kunde man stå ut? - Jag är egentligen inte så mycket för varma klimat så är kanske lite känslig, men jag tyckte att samtliga regnskogsområden var okej. Alltså, det var lite för varmt för min smak, jag svettades osv, men jag klarade ändå av att leva relativt normalt och göra saker osv. Dessutom hade jag "turen" att det var mycket molnigt många av dagarna jag spenderade i både Bangkok och Kuala Lumpur, så då kunde man strosa runt och se sig omkring utan att bli allt för varm. Däremot i Darwin (savannområdet). Fyyyy för! Var där i 10 dagar, det var ett misstag, haha! Det var ca 30 grader varmt dygnet runt. 30 grader låter ju inte jättevarmt och har själv varit med om betydligt varmare (tror 46 grader är "rekord" men det var inte i ett tropiskt område) men det var ändå den värsta värmen jag varit med om. Det gick ju knappt att vara ute. Tror det var på grund av att det var väldigt fuktigt och kändes kvavt. Sedan var det ju inte svalare på nätterna ens. Det hade ju annars hjälpt lite. Jag hängde faktiskt väldigt mycket inomhus. Gick jag ut, så gick jag alltid i skuggan. Som tur är på sådana ställen (åtminstone i I-länder) har de ju sett till att det finns skugga att tillgå. T.ex. genom att byggnadet har något litet tak så att det blir skugga på trottoaren. Hade också alltid keps, solglasögon och spf 50.

Vad hade ni för levnadsvillkor där borta? - I Australien är det rätt dyrt att leva så där bodde vi på vandrarhem, i delat rum med flera andra turister, och lagade maten i det gemensamma köket. Åt på restaurang då och då. Hade ju så klart varit skönt med eget rum osv men ändå kul med gemenskapen på ett vandrarhem. I de övriga länderna är det betydligt billigare så där blev det privata rum på varje ställe. Ibland vandrarhem och ibland hotell, beroende på hur utbuden och priserna såg ut. Och där blev det också restaurang till varje måltid.

Hade ni god tillgång till vatten och mat? - Ja, det skulle jag säga. Det rådde aldrig någon brist, förutom möjligen när vi ville ha snacks eller lättare mat från en mataffär och hade svårt att hitta en sådan på vissa ställen. I Australien kan man dricka kranvattnet så det var ju inga problem alls, på övriga ställen fanns vatten att köpa i flaskor typ överallt.

Kan tillägga att jag i princip bara var i städer, så det underlättade ju mycket, framförallt tillgången på mat och vatten. Kan tänka mig att det är svårare om man bor/reser på landsbygden.

Hoppas det gav något. :) Undrar ni något mer är det bara att fråga.

Hedddan
1

#3: Tack så jättemycket :) Har en till fråga: Vad skulle du vilja bli kallad i vår presentation? Vart bor du?

sp0ngeb0b
0

#4: Oj, ingen aning. Ni kan hitta på ett namn till mig. Kan säga att jag är tjej och bor i Skåne. :)