Resor iFokus

Resor

Etikett1-afrika
Läst 5082 ggr
Yaeko
0

Egypten

Hej!

Jag och min pojkvän funderar på att åka till Egypten till hösten och vill höra lite åsikter om just det landet.
Ni som har varit där, i vilken stad var ni och vad tyckte ni?

Tycker att det är bättre att höra folks åsikter än att läsa på internet om de olika platserna :) Vi har funderat på Hurghada, Sharm-el-sheik och El gouna.

Så, berätta om Egypten! :D

cacao
0

Gillade INTE Egypten alls!

Först och främst: Egypten är ett oerhört fattigt land, kan man inte se lort och fattigdom ska man nog inte åka dit. Vi bodde i El Gouna som är en konstgjord turistort utanför Hurghada. Till och med stränderna och lagunerna är ditgrävda och sanden ditfraktad. Hela anläggningen är inhängnad och vaktas av beväpnad vakt. Endast den befolkning som arbetar på anläggningen har tillträde dit, också vi turister då förstås. Arbetskraften är också till stor del importerad från Kairo och Luxor.

Boendet är bra men maten urusel! Den enda maten vi åt som det var ng lunda klass på var en fiskrätt där fisken var importerad från atlanten eftersom Nilfisk och Rödahavsfisk tydligen var av dålig kvalitet, det var dyrt men gott. Frukost, lunch och middag bestod mest av dåligt kryddad kyckling, halvfabrikats köttbullas och friterad klyftpotatis. Detta serverades under namnet "Egyptisk Barbaque" och var typ det enda man fick som standardmat om lunch/middag ingick i olika arrangemang.

Dykningen var sådär.. överallt såg man döda gråa koraller och märken efter där dykbåtarna ankrat med avbrutna skadade korallrev. Delfiner och mkt fisk dock.

Vi tillbringade också 3 dagar i Luxor, där var det lort i massor och fruktansvärt påträngande försäljare, det gick inte att gå 10 meter utanför hotellet innan någon försökte sälja något eller ville putsa dina skor. Överallt fanns också beväpnade vakter.

Toaletter är så gott som obefintliga utanför turiststråken och toapapper säljs i småbitar utanför de offentliga toaletterna på bla flygplatsen mm

Värst var nog ändå känslan av att bo på ett lyxhotell med rinnande vatten, vattenklosetter och stora konstbevattnade gräsmattor när det utanför de bevakade grindaran gick små 7-8 åriga barn och bar vatten kilometervis i dunkar på huvudet.

All personal är också manlig då kvinnor ej tilåts att arbeta med turister. Vår "hotellstädare" var en mkt vänlig äldre herre som vi när vi skulle åka hem gärna ville ge en extra slant samt ett par begagnade skor som min man ville lämna kvar då han köpt in nya. Detta var i princip helt omöjligt och mannen blev rädd när vi frågade om han ville ha skorna + en del annat vi skulle kasta innan vi åkte. Städarna fick under inga villkors vis ta emot gåvor o dyl och beskylldes istället för att ha stulit av turisterna och riskerade avsked. Vi ordnade dock med vårt ressällskap som bestod av en anställd på Fritidsresor att vi fick tala med mannens chef och försäkra att detta var korrekt. Men det kändes mkt kymigt att mannen blev så fruktansvärt panikslagen då vi ville skänka, enligt oss "skräp"

Bara negativa ord eftersom jag faktiskt inte hade något utbyte alls av denna resa! Fruktansvärt dåliga i magarna var vi i flera veckor efter hemkomst dessutom. har talat med ett 10 tal personer som har exakt samma åsikter om Egypten som vi. Så vi hade inte otur eller nåt utan detta var också exakt vad dom upplevt också.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Yaeko
0

OJ, något sånt har jag aldrig hört om Egypten faktiskt! :O Får se vad andra tycker annars så känner jag inte alls för att åka dit efter att ha läst vad du har skrivit. Fast det kanske är bättre i någon annan stad än där du var.

Dojdan
0

Jag ääälskar Egypten! Vattnet är sagolikt och att snorkla där.. det är något man int ekan uppleva någon annanstans. Vi var i El Gouna och dit bprde alla åka! Fantastiskt fint! Vi bodde på All inclusive hotellet Three Corners Ocean View som Apollo åker till! Rekommenderar!

cacao
0

Jo stannar man på turistanläggningen så är det ju som vilken kanarieö som helst, fast med bättre dykvatten då. Men själv vill jag nog hellre bo utan att ha ett högt taggtrådsstaket med passergrindar och K-pistbeväpnade vakter om jag reser utomlands..

//Suss

Dojdan
0

#4 Jag tyckte det var hur bra som helst. Man kände sig trygg där ine, annat mot vad man kan säga inne i Hurghada! El Gouna har allt… det är ju som en egen stad med butiker och allt.. förutom att man behöver gå och vara rädd. Att det känns som vilken kanarieö som helst kan jag dock inte hålla med om. Och taggtrådsstaket? Njää, riktigt så är det väl ändå inte! Det är inget fängelse, det är ett paradis!

Dojdan
0

Maten, i alla fall där vi bodde, var helt fantastiskt!

cacao
0

Att åka på semester och vara rädd om man inte vistas inom inhängnat område är iaf helt främmande för mig. Men alla har vi olika sätt att se saker på och olika sätt att uppleva saker på. Reser jag utomlands så vill jag också se en del av landet och befolkningen, och det utan att vara rädd och utan att behöva bo på turistanläggning med beväpnade vakter.

//Suss

Dojdan
0

Det beror ju också på vilken slags resa man gör. Jag åkte inte dit för att uppleva landet fullt ut. Jag åkte för en härlig vecka med vacker omgivning, sol och bad. Så det beror ju å vad man vill ha.

Oskar
0

Handlade om Egypten i senaste Packat och Klart:

http://svtplay.se/v/1482984/packat_och_klart/del_2_av_8

Oskar

Yaeko
0

Ojojoj, vilka delade meningar! :O Jag är ganska turistig av mig och håller mig nog nära hotellet och stranden så Egypten passar nog ändå. Men Cacao - har du något annat tips på ett rätt så billigt land man kan åka till?

#9 Ska kolla!

cacao
0

Ska ni åka på hösten så är det fint väder i de flesta medelhavsländer. Turkiet och Cypern bla också Grekland förstås som har massor av resmål. Madeira och Kanarieöarna är ju också säkra ställen.

Just detta i Egypten med väldigt påträngande försäljare och dålig trygghet/mat mm om man inte väljer at stanna innanför turistkomplexets grindar gör att iaf inte jag kommer att återvända till Egypten, trots att jag är sportdykare dessutom!

cacao
0

Packat och klart avsnittet påminde mig också om det ständiga sanddiset i Egypten, det var aldrig strålande sol, utan hela tiden en svagt gul sanddisig dimma..

//Suss

CarpetDiem
0

Mors!

Var i Egypten med frugan i våras. Vi kryssade på Nilen och gjorde utflykter från båten. Helt underbart.
Vi hade dessutom personlig guide var vi än tog vägen. Detta var helt ok eftersom dessa guider höll tiggare på avstånd (och det finns det mängder av)

Det som kändes lite konstigt var väl alla poliser och militärer som fanns i vartenda gathörn.

T.o.m. tåget vi åkte med mellan Kairo och Luxor, undvik detta om ni tror att det är som Orientexpressen, hade två vagnar med militärer där de hängde ut ur fönstren med sjutklara k-pistar.

Kryssningsbåten vi åkte med var super! Rena och stora hytter. Otroligt gästvänlig besättning. Bra, nåja, helt okej mat. Blev dock lite besviken - maten generellt var rätt smaklös utan att smaka illa.

Gillar man stora byggnader så ska man givetvis ta sig till pyramiderna utanför Kairo och Konungarnas dal. Besök dock dessa så tidigt som möjligt annars blir det för varmt. Vi kom tidigt till Konungarnas dal och en njutbar temperatur. Efter att klättrat omkring i grottorna kom vi ut i solen vid 11-tiden och då var temperaturen en bra bit över 40grader. Turligt nog hade vi gott om vatten vilket är livsviktigt att ha.

Tips: Shoppa! Ni som tycker om parfymer och lukta gott har kommit rätt. Egyptierna har kunnat framställa detta i 1000-tals år,samt att de exporterar många dofter/oljor till de stora märkena runt om i världen. Men glöm inte - PRUTA! Annars blir mad rejält blåst.

Hälsningar

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Navi
0

Ett alternativ till egypten är Tunisien, vi var där i oktober förra året. Måste säga att jag är ganska nöjd med veckan där.

Och mitt tips är att bo i port el kantaoui, en liten hamnby med, restauranger, affärer och allt annat man kan tänka sig, nära till stranden, mycket fin strand.

Vi var inne i sousse en dag och där va de kalabalik, stranden ligger ut med vägen som är hårt traffikerad, många strandsäljare.

Men port el kantaoui ligger kanske en mil utanför sossue, underbart ställe.

Vi hann även med två heldagars ökensafari. Mycket buss men en upplevelse utöver de vanliga. Rida kamel, gå på kryddmarknad, jeepsafari i sanddynor, ett besök hos en grottfamilj, och en snabbvisit vid star Wars byn. Se en underbar solnedgång och en makalös soluppgång. Helt värt pengarna, Apollo tog 1000 kr per person. Då ingick alla inträden, maten, en natt på ett 5 stjärnig hotell med en suverän kvälls buffe.

Oskar
0

http://www.svd.se/resor/egypten/artikel_3601047.svd

Bra sätt att resa tycker jag! Våga utmana och göra egna utflykter.

Oskar

[chouwa]
0

Man kan ju också se det såhär;
Militärerna, den dåliga säkerheten och fattigdom är en del av landet.
Vill man uppleva Egypten är detta en del av landet, och landet är ju verkligen inte ensamt om detta.
Vi är väldigt "bortskämda" i Sverige och upplever en väldigt stor trygghet här. Vill man ha det bekvämt och lyxigt så håller jag nog med om att Egypten Inte är rätt ställe, - om man inte håller sig i turistområdet! Om man inte har något intresse av att uppleva landet så tycker jag att det smartaste att göra är att välja cypern, spanien eller någon av de spanska öarna! :-)

Oskar: Underbar artikel! Det är Så man skall resa (enligt min mening ;-))

cacao
0

Artikeln belyser ju verkligen problemet med att resa i Egypten. Dvs resebolagen/turistanläggningarna gör verkligen ALLt för att du inte på egen hand ska kunna se landet. Och ärligt, jag vill nog heller inte se det vi såg utanför anläggningarna. Små barn som bar vatten långa sträckor precis utanför de polisbevakade turistanläggningarna med sina duschar, swimmingpooler, bevattnade golfbanor och vattenklosetter. Fattigdomen är enorm i detta land och turisterna exploaterar det dom kan. Arbetskraften är också mycket sällan lokal eller ens från Egypten så inte ens pengarna från de stora lyxanläggningarna kan lokalbefolkningen få nytta av.

Anledningen att jag just tar upp Egypten är ju att det lanseras stort som ett bra turistland och exploateringen ökar lavinartat. Och det naturligtvis på befolkningens kostnad…

//Suss

[chouwa]
0

Det här ser man i så många länder och faktum är att det är verkligheten.
Vi kan låta bli att åka dit, vi kan låta bli att se det men det är likadant i alla fall.
Jag tycker att det berör och gör en tacksam när man får se hur de har det. Det finns mycket att lära sig av dessa människor, det är något jag verkligen fått uppleva.
Men vill man blunda för det, alternativt mår hemskt dåligt av det så är det självklart ingenting man bör göra.

cacao
0

Det handlar nog inte om att blunda för det så mycket som att det handlar om att Egypten lanseras ungefär som Kanarieöarna, Grekland och Mallis ungefär. Väl på plats ser man att det kanske inte alls finns de möjligheter man skulle ha velat ang alternativa utflykter eller att kanske hyra en bil över dagen för att se sig omkring osv. Där i ligger det största problemet med just Egypten tycker jag.

//Suss

Rubiinen
0

Jag var i Hurghada för några år sen och det rekommenderas inte.. Tiggare överallt och otrevliga människor. Deras kvinnosyn är ju helt annorlunda än vår. Männen försökte köpslå med min pappa om att köpa oss tre döttrar för 42 kameler. Helt sjukt!
Det ända jag gillade var dykningen. Helt underbart vatten!

cacao
0

Samma här, upplevde att man ofta blev mkt illa bemött. Även om man vänligt men bestämt på arabiska avvisade försäljarna så skrek dom glåpord efter oss.Visserligen är det ju inte bara i Egypten detta kan inträffa men jag har iaf besökt det landet för första och sista gången!

//Suss

spinkedink
0

Min dröm har alltid varit att åka till Egypen, men jösses vad glad jag är att vi inte åkte två veckor till Egypen utan valde två veckor på Cypern och en tvådagarsutflykt till Egypten!
Jag upplevde det inte heller positivt, det var lite oroligt när vi var där, och gatorna var avspärrade för turistbussarna och vaktade av militär.
Var även militär med på bussen + framför och b akom och när vi skulle in på ett ställe så steg guiden ur först och sprang och öppnade dörren så alla skulle kunna rusa in och de kunde låsa dörren så inte försäljare eller andra mindre vänligt sinnade människor skulle komma åt turisterna.

Nu kanske det inte räknas som att jag har det starkaste psyket, men resan genom Kairo och även utkanterna där de sålde frukt och det hängde slaktade djur i vägkanterna det tog på, och jag återfick efter den resan panikattacker som jag varit fri från flera år.
Smutsigt, fattigt och helt faschinerande…
Men inget för mig och inget jag skulle rekommendera!

asvensso
0

Om man verkligen vill uppleva ett land sa ar det bast att inte aka charter. Boka en resa sjalv istallet. Egypten ar ett stort och fascinerande land med mycket att bjuda pa, men man maste veta hur man skall finna det.

Ar man inte intresserad av historia och arkeologi och bara vill ha strand och sol och dyk - ak nagon annanstans. Att aka till Egypten for att bara sola ar som att aka till Rom for att bara shoppa.

Jag har rest runt i Egypten mycket pa egen hand och har aldrig haft problem. Jag bokar en guide som visar mig monument, tempel, pyramider etc. Jag har haft strandsemestrar utan problem bade i Sharm (Sheraton), Hurghada (tror det var Sofitel) och El Gouna (Sheraton). Inga paflugna saljare och underbar mat.

For sol och avkoppling vid Medelhavet till bra pris rekommenderar jag Tunisien. Djerba ar min favorit men Hammamet utanfor Tunis ar ocksa suverant. Likasa Marocko. Tunisien har Kartago och en massa romerska ruiner. Marocko har fantastisk arkitektur. Fran Djerba kan man ta farjan till Sicilien.

Pratar man bara engelska sa kan man boka allt sjalv pa natet och fa bra priser ocksa. Hett tips ar att alltid boka transport till och Alla turistorter runt Medlehavet och i arabvarlden har bra engelska. Det land dar jag faktiskt ar chockad over hur dalig engelska folk pratar ar Spanien. Flygplatsen i Barcelona…suck.

cacao
0

Historia och arkeologi i Egypten är verkligen B! Ok, vill du ÖVERFALLAS av försäljare, tvingas på kamelturer och äta på Mc Donalds några hundra meter från pyramiderna så är det ju ok.. Var också i konungarnas dal där vi fick eskorteras av vakter in på området då det hade samlats några hundra försäljare vid parkeringen och ingången till området. Vi fick besöka några gravkamrare där det hängde oskyddade elkopplingar ca 1 dm från våra huvuden och där ventilation var obefintlig. Inga reliker osv fanns givetvis kvar utan allt var placerat på olika museér runt om i Egypten och övriga världen. Någon arkeologi eller historia såg vi inte röken av.

Reser man själv med guide vilket vi bla gjorde i Luxor så får man se en hel del av staden/landet, ja visst men inget jag skulle rekommendera för en familj att göra ex vis.

Dykningen kan till en början verka helt otrolig, ända tills man ser de skador som turistbåtarna gjort på stora delar av reven. Det var "kalhyggen" av döda/avskrapade koraller där båtarnas ankare slitit/brutit av hela korallskogar. Delfinerna var "frammatade" av turistbåtarna och halvtama. Visst, det är en upplevelse att ligga på 15 meters djup vid revet och se sköldpaddor och fiskar och mötas av en delfin men tittar man lite längre än bara på det vackra så ser man den enorma exploateringen med avskrapade/döda korallskogar, nedskräpning och allmän commerce.

Nej, ärligt ett riktigt skitresemål!

//Suss

asvensso
0

Du har bara haft otur! Egypten har massor att erbjuda om man oppnar sina sinnen och ar redo for ett aventyr.

cacao
0

Vi kanske helt enkelt uppskattar olika saker på våra semestrar :)

Jag uppskattar ex vis trevliga lugna ställen där jag lätt kan smälta in och upptäcka landet på egen hand. Är ingen chartermänniska :P

Jag uppskattar också att få vara ifred när jag går på en gata, dvs jag vill inte ha 10-15 gatubarn som drar i mina kläder, tigger pengar och erbjuder div tjänster eller 35-40 påflugna försäljare som skriker okvädningsord på sitt eget språk då jag vänligt men bestämt för 10é gången avböjer att köpa det dom vill sälja.

Jag uppskattar INTE turistanläggningar dit ortsbefolkningen är portad, arbetskraft till 100% bestående av män och "importerad" från andra landsändar/länder.

Jag uppskattar INTE hellar beväpnade vakter och höga taggtrådsstaket runt hotellet där jag bor.

Jag uppskattar INTE att se sprinklersystemen bevattna golfbanorna medans det utanför går små flickor och bär skitigt vatten i dunkar på huvudet flera km dagligen till sin familjs vattenförsörjning.

Jag uppskatter inte heller att korallrev, natur, fornminnen mm exploateras så till den milda grad att dom helt enkelt riskerar att inte finnas kvar inom en inte allt för snar framtid.

Ser framför mig de stora infartsvägar som byggts in mot pyramiderna (där man fö möts av en Mc Donaldsrestaurang det första man gör + 300 försäljare som anfaller), konungarnas dal och hur det såg ut vid templen i Luxor bla.

Ser också de av människan skapade sandstränderna och laguner, hamnar mm dit det med skitiga diesellastbilar i månader fraktats miljonvis med kubikmeter sand bara för att "vi" turister vill ha fin vit sand?! på "våra" med kravallstaket inhägnade semesterorter där grindarna bevakas av män med k-pistar.

Åkte dit mycket för dykningen som av mina bekanta tydligen bara på de senaste 15 åren förändrats något helt otroligt till det negativa med det jag tidigare beskrivit, turistbåtar i klungor runt reven, domesticerade delfiner och söndertrasade, döda koraller i massor.

För att inte tala om arbetarna och arbetsredskapen som används för att bygga alla dessa turistanläggningar. Barfota barn och män utan något som helst skydd som inte allt för sällan sågs stå och lasta tegel, sten och virke med sina bara händer.

Visst, gillar man detta på sin semester och tycker att det är exotiskt så är det upp till var och en. Jag och huvuddelen av min bekantskapskrets (en hel del dykare som både rest privat och som turist i Egypten) är rörande överens. ALDRIG mer EGYPTEN!

//Suss

asvensso
0

Dom inte andra kulturer sa hart! Var lite oppen.

cacao
0

Öhhh?? Mc Donalds vid Ghiza och intill tusenåriga fornlämningar, konstgjorda turistparadis som vaktas av beväpnade vakter dit den inhemska befolkningen ej välkomnas, enerverande svärande försäljare som sliter i ens kläder och av turistbåtar snart helt förstörda korallrev det kallar iaf jag inte för ett annant lands kultur!

Kulturen i Egypten är alldeles helt säkert en annan om man inte är där som turist, men nu var det just turism och charter till Egypten som diskuterades och den stinker enligt mig.

//Suss

asvensso
0

Chartern kanske stinker men du har bara haft otur. Den finns en sida av Egypten som du nu aldrig kommer att fa uppleva. Alla charterresmal ar lite artificiella. Forsok att inte doma sa hart. Glad

cacao
0

Jo fast jag har ju dessutom ett 10 tal bekanta som rest på olika vis, bla med egen bil runt Sharm el Shaik för att dyka, en reseledare på Fritidsresor, en handfull "vanliga" turister och samtliga har samma uppfattning som jag.

Alla har vi olika definitioner på vad en "trevlig" semester är och olika uppfattningar och har olika upplevelser av i stort sett samma platser.

Själv skulle jag ex vis aldrig välja ett solresemål för att sola eller en storstad bara för att shoppa.

Antar att vissa resor som jag gjort och tycker bra om inte passar andra alls.

//Suss

Jonnis
0

Egypten är super! Även om vi var två unga tjejer, blonda så hade vi aldrig problem med folk.

Vi hade inga vakter på hotellet eller taggtråd, när jag var där fanns inget McDonalds vid Giza, bara fantastiska människor i ett härligt land med otrolig historia.

Vi bodde i Hurghada som är som vilket annat charterställe som helst. Bra bad, snorkling och mat. Men inget historiskt eller ngn känsla för Egypten.

Åk utanför charterresmålen om ni kan. Oaser i öknen m.m Spela fotboll med barnen längs Nilen, drick te hemma hos deras föräldrar, prata skit med butiksinnehavare över lite te om man känner för det, låt de berätta om livet osv.

Maria
0

Nu är detta en gammal tråd men jag upplever att du cacao måste ha varit ganska dåligt påläst om Egypten innan.Flört

Jag var i Egypten 3 veckor efter "11 septemberkatastrofen" och det var närapå att resan blev inställd på grund av att ingen ville resa till ett "arabland" just dåObestämd

Vi bodde i Hurghada och upplevde fantastisk snorkling. Människorna var vänliga och försäljarna påträngande som i många länder.

Vi åkte tre dagar till Kairo och besökte museer, pyramiderna, moskeer, trappstegspyramiden osv.

Vid pyramiderna så var vi näst intill ensamma. En otrolig upplevelse. Guiderna var också fantastiska.

Lika bra upplevelse blev det i Luxor. Vi var ensamma i Konungarnas dal och kunde vandra fritt i alla gravar med dessa fantastiska väggmålningar. Karnaktemplet, Luxortemplet, Hatchepsuts tempel med mycket mera.

Jag kan tänka mig att det är mycket mer annorlunda med ca. 5000 besökare dagligen i Konungarnas dal mot den halva bussen som vi åkte med.Flört

Det var också vakter och poliser överallt men nu var ju det extra spänt på grund av attentaten i New York. Men det är vakter och poliser annars också eftersom Egypten och turister varit drabbade tidigare men det vet man ju om innan man reser.

Likaså att barn och kvinnor inte har det särskilt väl heller. Många lever dock på turistnäringen.

Allting du skriver om i #26 tycker jag är konstigt att det kom som en överraskning? För egen del så brukar jag ta reda på så mycket jag kan om resmålet innanGlad

/Maria

asvensso
0

Japp, Egypten ar helt fantastiskt! Har for ovrigt aldrig sett kvinnor och barn bara vatten pa huvudet i flera km i Egypten och jag har varit dar manga ganger och pa manga stallen. Det saknas en hel del av bekvamlighet i Egypten men vatten och avlopp finns det i alla tattbebyggda omraden. Men har man bestamt sig…

Jonnis
0

Jag blev sugen på att besöka Egypten igen :) Har ngn varit i Alexandria? Jag är lite sugen på att åka dit, åka längs medelhavskusten och sedan åka ner mot Siwaoasen.