Resor iFokus

Resor

Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 4574 ggr
rakuLotta
0

Lofoten, Västerålen i Norge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bara dela med mig lite bilder från en riktig "ladda batterierna" resa till Lofoten i Norge. Helt fantastisk natur, dunderbra fiske( tyckte till och med jag som inte vart speciellt intressead av detta förut) ja, hlt enkelt en resa jag mer än gärna rekommenderar!

rakuLotta
0

Vi flög till Narvik där vi hyrde bil och styrde kosan söder ut ner mot Saltstraumen(saltströmmen) där det tydligen ska vara kanonfiske. Detta var min man och hans kompis 40 års resa. Vi tjejer hängde bara med:-) hade inga direkta förväntningar men blev glatt överraskad.

Här är vi påväg till en utkiks plats för att se virvlarna i malströmmen, världens största virvelström när den peakade kl 15.00

rakuLotta
0

Det kokade i virvelströmmen som man inte fick köra i själv när det var som mest  strömt vissa delar på dygnet

rakuLotta
0

Tydligen så hade vi tur, för en kväll hoppade fisken nåt makalöst, måsarna dök och det nappade på varje drag. hade tydligen något med fullmånen och hur strömmarna gick och andra lyckosamma tilldragelser. Till och med jag som aldrig fiskat direkt tycket det var jättekul!

rakuLotta
0

Efter ett par dagar av lyckosamt fiske drog vi vidare till Bodö och färjan över till Lofoten. Absolut bästa och vackraste sättet att ta sig till Lofoten ( fast ta med eget lunchpaket! Svindyra torra äckliga mackor var det enda att tillgå på färjan)

Här är färjan påväg in till Moskenes hamn

rakuLotta
0

Vi bodde  i olika stugor eller rorbuer(sjöbodar) varje natt. Ett av de mysigaste ställena var Reine, långt ut på Lofoten.

rakuLotta
0

Såhär mysigt kunde man bo, alldeles på vattnet

rakuLotta
0

Nåt som hängde överallt och som var deras största export var törrfisk, tydligen stor delikatess i Italien och Spanien.

rakuLotta
0

En liten avstickare till Lysfjorden för en fika gjorde vi. utsikt så man blev helt mållös…

rakuLotta
0

en till..

rakuLotta
0

Ett annat mysigt samhälle var Henningsvaer. Där utgick klättringsleder samt kajakuthyrning och dykcenter.

rakuLotta
0

Sen hamnade vi på en camping här som låg på ett helt underbart ställe. Såå vackert med bra promenadleder och kanonfiske bara runt hörnet. Pytteliten camping och vi fick tag i sista stugan som var riktigt liten, trång och med bara 70 cm bredd på sängarna(det fanns andra, men de var upptagna) Men stället vägde upp och vi hade underbart väder och vandrade och fiskade till långt in på natten( midnattsolen) så vad gjorde väl det:-)

rakuLotta
0

Utsikt från vår stuga

rakuLotta
0

Vi blev påvisade en underbar,  lagom lång tur (2 timmar) att gå innan middagen. Vandrade på en stig runt en sjö. En del av terrängen var lite myr och sten över vatten, annars inte svår alls.

Sjön låg blank som en spegel.

rakuLotta
0

Hittade både hjortron och blåbär och lät oss väl smaka. men pass på, vi fick erfara senare på vår resa att allemansrätten inte gäller i Norge. Vi hittade en myr som var helt gul av hjortron och såg att folk plockade, så vi hoppade ur, tog vår bigpack burk och plockade vi med. Men när vi stötte på ett Norskt par på myren och de hörde att vi var svenskar så sa de vänligt men bestämt att det fick man inte i Norge. det var tydligen väldigt reglerat och  vi fick känslan av att det var som vårt hummerfiske ungefär. Vi ursäktade oss och skämdes som bara den. De var dock väldigt snälla och trevliga och vi fick ta de bär vi plockat, men vi skulle äta dem med andaktFlört Vilket vi gjorde, rårörda med vaniljglass:-)

rakuLotta
0

Den mesta av maten lagade vi själva. Dels gillar vi att laga mat  men det är oxå svindyrt att äta i Norge. En halväcklig korv med bröd (som du betalar 20 kr för i sverige) kostar 80 norska kronor på en bensinmack….

Nää, fiska er egen fisk och laga till själva. Enkelt och gott. Vi upptäckte stekpåsen i Norge. helt enkelt för att slippa smutsa ner ugnarna i stugorna. Grymt saftigt blev det och dutta i lite vin, limonebalsamico, salt och peppar så får du en härligfond till vitvinssåsen:-) (brynte  fisken först , lade i påsen, på med kryddor och vin och in i ugnen 15 min i 150 grader)( detta var en tjock bit torskfilé)

Eller som fiskaren på fiskebåten bjöd vår färskfångade torsk och sej. Han filéade birar, kokade i havsvatten taget direkt från havet blandat med sirap och kryddor. Åts med flatbröd och gräddfil. Enkelt och grymt gott

rakuLotta
0

Längst upp i Västerålen åkte vi till andernes för att ta fisketur och åka ut och titta på antingen val eller Lunnefågel och havsörn. Det blev fåglar och fiske( det var inte riktigt rätt säsong för val och späckhuggare. Höst eller tidig vår rekommenderas när sillen kommer in ) Men Lunnefågelön var mäktig. 18000 fåglar som svärmade runt och på ön. Känndes som man satt i en fladdermus svärm. och i detta seglade 10 havsörnar. Häftigt. Tyvärr så lyckades jag glömma kameran på denna turSkrikandes! Får se om de andra fått några bra kort på detta som jag kan lägga upp senare.

håll till godo med måsar i ställetFlört! De fanns överallt och byggde sina bon och skränade fasligt så man knappt kunde sova. Men det hörde liksom till.

rakuLotta
0

Tänka sig ett fågelbo alldeles på fönsterkarmen kanske??

rakuLotta
0

Ja, det var en härlig vecka som jag varmt rekommenderar om man kommer upp i dessa trakter. Vi bor i Norra Halland och flög upp, men vi träffade på killar som hade sträckkört med bil upp här ifrån och det hade tagit 20 timmar från GBG till Bodö. Vi hade inte så lång tid på oss så vi valde detta sätt och att sen hyra bil . Men det fanns även de som hyrde cyklar och tog sig runt. Vi skulle dock ta oss såpass långa sträckor att det inte passade oss denna gång.

Oskar
0

Härliga bilder! Lofoten och nordnorge är platser som ligger högt upp på min att-se-lista.

rakuLotta
0

Ja, det var faktiskt mäktigare än jag kunnat föreställa mig. Är glad att mannen övertalade mig:-)