Piloter utan sans!
Jag pratade med en av flyglärarna på min flygklubb igår. Han är anställd av ett charterbolag baserat på någon kanarieö.
Han berättade att det finns en hel del piloter som jobbar på lågprisbolagen som egentligen inte skulle vara där. Han har arbetat med flera direkt olämpliga personer och han sa att det fungerar så länge två av puckona inte råkar hamna på samma plan. Då går det som det gick för de som inte riktigt lyckades landa sin MD-80. De dunsade i backen från ett antal meters höjd så att planet gick sönder (planet är fortfarande inte reparerat…)
Jag frågade om de inte har några tester när de blir anställda. Han svarade att den sista anställningen han fick behövde han inte ens gå på anställningsintervju för att få. Lågprisbolaget bara kallade upp honom och sex andra piloter till deras huvudkontor och sa att de hade fått jobb. Anledningen till att de fick jobb var att de hade skolat in sig på den flygmaskinstyp som bolaget använde.
Flygläraren sa: - Man kan lära apor att flyga…
Tom
Jag tror inte man ska dra alla lågprisbolag över en kam. Men visst finns det en risk att marknaden lockar oseriösa entreprenörer.
Oavsett vilka tester bolagen gör så finns ju ändå myndigheter som utövar tillsyn över verksamheten. Flygbolag kan välja att ha högre krav än myndigheterna ställer - aldrig lägre.
Myndigheterna gör aldrig några lämplighetstester på de personer som bolagen anlitar.
Det räcker inte med att man har tagit en flyglicens och skolat in sig på en viss maskin för att man ska vara en lämplig pilot. Det krävs bara pengar för att nå dit.
Att skola in sig på en MD-80 kostar ungefär 200 000 kronor och om du redan har slängt ut 600 000 kr på ditt cert är det inte någon stor utgift för att sedan vara garanterad arbete.
Tom
Nej, det är riktigt. Myndigheten ser bara till kompetens och hälsa.
Eftersom de flesta bolag kräver ett kompletterande utlåtande av flygpsykolog, så man brukar rekommendera den som vill skaffa pilotutbildning att först göra ett sådant test - så att man inte slänger ut pengar i onödan.
Men de krav som finns vad gäller kompetens ska ju räcka för att landa (MD80:n i #0)…
#3, Ja det var just det som var problemet. De lågprisbolag han pratade om brydde sig överhuvudtaget inte om att kolla efter ett utlåtande från en flygpsykolog.
Tom

Hu… Kanske värt en tusing extra för att få flyga med ett "riktigt" bolag?
Oskar

Nej men usch. Jag som just bokat en Ryan. Jaja, det är väl bara att blunda och hoppas på det bästa.

Hur lyder statistiken över villka bolag som har flest krasher då? Lågpris-bolagen eller lyxklass-bolagen? :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson