Museiresa till Nederländerna
Planerar en museiresa till Nederländerna i vår och hoppas få lite tips här.
- Schiphol är ju en jätteflygplats, men det verkar tyvärr vara dit man måste flyga. Men är det lätt att ta sig till både Haag och Rotterdam? Finns det snabbtåg t ex? Vilken operstör är det som gäller.
- Van Gogh-museet, Rembrandt-museet och Riksmuseet är de främsta målen. Frågan är om man orkar fler? Är det något annat som är rent omistligt när man är där? Vi har bara 4-5 dagar på oss.
- Redigerat 2026-02-06 01:53 av Sindri
Ja, vi har nog tänkt ta ett av dem per dag. Men vi får lite tid till annat också. Tulpanerna kommer nog att vara utblommade, men det har jag många hemma också.
Ni kanske får stifta bekantskap med den här nyupptäckten, om museet hinner hänga upp den.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#3: Vad roligt om vi fick se den.
Åkte frpn flyplatsen till Den Haag med tåg för två år sedan. Svinenektl och skitsnabb resa!
MVH Alva <3
Man kan köpa biljett vid automater från flygplatsen. Tror vi hade ett direkttåg till och med? vet ej, fanns all info på flygplatsen. :)
MVH Alva <3
Tack. Jag har fått en del länkar av en vän som bor i Nederländerna. Ja, det verkar enkelt och effektivt.
Nu har jag gjort min museiresa till Amsterdam och Haag och är proppfull med intryck. Vi ändrade lite i planerna. Först tog vi bort Rotterdam och skulle istället hyra en bil och åka till en mindre stad, men jag avbokade bilen, det var så mycket att se i Amsterdam.
Beroende på var man skall bo så finns både tåg och buss in till stan. Jag frågade mitt hotell om bästa sättet, vilket var buss och det funkade perfekt. Det gick bra att betala med kort direkt på bussen.
Vi hann med vanGogh-muséet på den eftermiddagen vi kom. Det var såklart helt överväldigande och mycket att ta in. Det blev också väldigt känslomässigt, trots att jag har läst så mycket om hans liv, sett film mm, så kom det så nära.
Vi hade vikt en hel dag till Rijksmuseet, men det räckte inte riktigt till. Vi var där från 11 till 17, med lunchpaus i det fina caféet.
Tredje dagen ägnades åt promenad genom den fina Vondelpark, utefter kanaler och smala gator, och ett oplanerat besök i ett husbåtsmuseum, vilket var väldigt roligt.
Slottet var öppet den dagen och det hann vi också med - det är inte så stort. Väldigt bra audioguide.
Det blev många steg den dagen för vi tog oss till Rijksmuseum för att se det vi missat dagen innan.
Vi gick hela tiden i Amsterdam, men såg gott om bussar och spårvagnar så det är säkert lätt att ta sig runt så om man vill.
Vi tog Flixbuss till Haag, vilket var väldigt snabbt och effektivt, det tog bara 40 minuter.
I Haag hann vi med Prins Vilhelm V Galleri och Mauritshuis (Flicka med pärlörhänge) den dagen vi kom. Båda väldigt fina upplevelser. Den femte dagen gjorde vi som i Amsterdam, strosade runt för att uppleva staden, först till en park med hjortar, men det var inte särskilt upplyftande, men vi hittade många fina hus och vindlande gator även här, och ett bonusmuseum, Bredius museum. Ett litet museum med en privatsamling inrymt i en gammal villa, där såg jag en av de tavlor som gjorde starkast intryck på mig, ett litet porträtt föreställande Jesus av Rembrandt. Helt okänt för mig innan.
Tåget till Schiphol tog en halvtimme.
Det var lätt att beställa buss- och tågbiljetter till våra resor. Schiphol beskrivs som stor och jobbig flygplats, men det tyckte inte vi. Organiserat och tydligt skyltat. Bra foodcourt med mycket att välja på.
Väl värt att sätta av fem dagar på, och vi åker gärna tillbaka, kanske då för att hyra bil och se lite mindre, riktigt gamla städer.
#8 Låter som det blev en lyckad resa- trevligt! 👍
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)