Annons:
Etikett4-nord-sydamerika
Läst 360 ggr
Herveaux
6/12/19, 8:45 PM

Har du rest till Kanada?

Berätta gärna om dina erfarenheter - vart ni var, vad ni hittade på och såklart vad ni tyckte om resan.

Jag vill besöka Kanada, har lite tankar på att ev flytta dit om man känner sig 'hemma' så tar gärna emot tips på resmål.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Sindri
6/12/19, 11:40 PM
#1

Jag har bilat i Kanada för några år sedan. Från Toronto och västerut, men inte ända till New Foundland. Det är ju ett väldigt stort land så det skiljer sig ju mycket mellan de olika delarna. 
Vi tyckte i alla fall väldigt mycket om landet och om kanadensarna. Blev väldigt väl bemötta överallt.  Vi hade hört innan att svenskar brukar känna sig hemma med Kanada och kanadensare och det stämde verkligen. Toronto är ju väldigt stort, men gillar man storstäder är det en trevlig stad.
Lake Ontario är ju en stor tillgång. Prince Edward Island är väldigt speciellt och har ett klimat som gör att man kan odla mycket där.  Där är nog ett mysigt ställe att bo. Det verkar lite laid-back. Vi träffade folk från verkligen alla möjliga länder som bodde och arbetade i Kanada.
Huvudstaden Ottowa tyckte vi var lite trist.  Tjusigt parlament och ett Fairmont Hotel som såg ut som en gräddtårta. Där var också enda stället där vi fick riktigt dålig mat.
Däremot Montreal och ännu mer Quebec gillade vi. Men nu är vi inne på den franska delen av Kanada, och vi träffade faktiskt folk där som inte alls talade engelska! Gillar man kultur, speciellt fransk sådan, är det bra städer att bo i. Filmfestivalen i Montreal, cirkusskolan i Quebec.

Utanför Quebec ligger ön Ile d'Orleans med vingårdar och gårdsmejerier. Grymt goda ostar.

Ännu längre österut är det hummer som gäller, och som vi åt! Gott om natur är det överallt, ibland väldigt norrländsk sådan.

Vi åkte i augusti-september och det var rätt lätt att fixa övernattning. Bokade i princip kvällen innan eller samma morgon. 

Jag längtar verkligen tillbaka, både till det vi sett och det vi inte sett. När vi kom hem såg jag ett resereportage på TV från Kanada på ställen vi inte varit på och blev så himla sugen.

Tänk på att närhelst man reser utanför EU bör man ha en riktigt bra reseförsäkring. Har man otur kan man få en sjukhusräkning på 30.000.

Herveaux
6/13/19, 5:26 AM
#2

#1 Wow, vilken resa! 😍Tack för att du delar med dig.
Ja, landet är ju helt enormt, så man känner sig lite vilsen i pannkakan innan man får lite grepp om vad som skiljer provinserna åt. 

Hört mycket gott om Prince Edward Island, både från kanadensarna och turisterna. Edmonton och Calgary i Alberta verkar vara intressanta städer om man är sugen på att flytta (generösa skatter, billig sjukvård, bra med arbetstillfällen, inte alltför dyr bostadsmarknad). De städerna verkar ha ett perfekt klimat för mig som inte gillar sommarhetta på +30C men som inte heller vill flytta till nordpolen och evig vinter. Fick också tips om den lilla staden Whitehorse i Yukon. Det lät verkligen som 'norrland extra allt' med otroliga norrsken. 
Nova Scotia verkar också vara väldigt populärt att tuirsta i, speciellt bland de kanadensare jag hört mig för hos. 

Jättebra att du påminner om reseförsäkring!☝️


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Niklas
6/14/19, 9:14 AM
#3

Jag vill gärna åka dit någon gång. Kanske för att det verkar likna Sverige på många sätt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: