Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 951 ggr
AndersE
11/12/18, 9:21 AM

Varning för att hyra bil från Greenmotion

Jag gick in på rentalcars.com och fick ett bra pris på liten hyrbil två dagar. Tänkte faktiskt inte på att rentalcars inte hyr ut bilar utan bara letar upp firmor. Jag hade okunnigt valt Greenmotion.

När jag hämtade ut den en bit från Gatwick flygplats var det mörkt och regnigt och de sa att det var ingen idé för mig att inspektera bilen - jag skulle ändå inte se något.

Jag körde bilen till Oxford, parkerade på villatomt utan andra bilar i närheten. Knappt två dagar senare körde jag tillbaka bilen, med kort tankstopp. 

Vid återlämning hade Greenmotion plötsligt tillgång till rejäl bärbar belysning och började granska. Tämligen snabbt (visste han var han skulle leta?) hittades en tunn repa om 25mm på bilens baksida. Jag påpekade att jag inte orsakat den, att bilen aldrig parkerats så att den kunnat skadas där. Hjälpte föga - 245 brittiska pund skulle de ha!

Nu i efterhand har jag googlat runt och sett att detta är en ganska vanlig erfarenhet av Greenmotion. Har t.o.m. en kompis som var med om nästan exakt samma sak.

Jag kommer inte att använda rentalcars mer och jag kommer inte att hyra av Greenmotion fler gånger.

Annons:
Sindri
11/12/18, 9:35 AM
#1

Vi har hyrt bil mycket och så gott som alltid via förmedlingsföretaget Autoeurope. De har ett svenskt telefonnummer man kan ringa för att få hjälp. Inte alltid av svensktalande personal, men det brukar funka bra och så skönt att få prata med någon.

Niklas
11/12/18, 3:22 PM
#2

#0: Tack för varningen! Det låter nästan som ett system.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Göstage]
11/14/18, 6:13 PM
#3

Ja, det finns många dåliga erfarenheter av företaget visade det sig vid en snabbsökning. Ett exempel:

https://www.theguardian.com/money/2018/jun/09/green-motion-car-hire-bills

AndersE
11/18/18, 8:55 AM
#4

Jag skrev till företaget och de svarade faktiskt men bara för att hävda sin rätt. Och juridiskt har de rätt, jag borde läst det finstilta…   Jag tycker fortfarande att de skött detta förfärande illa och kommer nogsamt att undvika företaget.

[Göstage]
11/20/18, 10:07 AM
#5

Konsument Europa intresserar sig för en liknande debitering hos en annan biluthyrare, i det fallet en fakturering som en svensk bilhyrtagare fått i Tyskland.

http://www.gp.se/livsstil/konsument/skadekrav-på-hyrbil-svårt-att-motbevisa-1.10989957

Artikeln på länken är inte betalspärrad i skrivande stund.

Sindri
11/20/18, 11:10 AM
#6

Vi hade en tvist med en biluthyrare (genom Autoeurope) som drog 50€ utan att vi fick besked om varför. Efter många tel.samtal och mejl har nu Autoeurope betalat tillbaka pengarna, utan att ens de fått svar från uthyraren, därför tycker jag det känns tryggt att hyra via dem.

Annons:
Niklas
11/20/18, 2:28 PM
#7

#4: Det blir mer ovanligt att de hävdar sin rätt och låter bli att göra kunden nöjd. Med all möjligheter kunder har att ”vinna” sympati numera vill de flesta framstå som schyssta i stället för att ha rätt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AndersE
11/22/18, 7:31 AM
#8

Jo, de har faktiskt svarat på mail i flera omgångar men inte backat en millimeter från sin rätt. Rent juridikst har de rätt, men sättet de hanterat det på - allt från utlämning, via inlämning till efterspel - tyder på att de inte har kundnöjdhet högt på dagordningen.

Deras uthyrningspris var sensationellt lågt vilket gjorde att jag valde dem. När jag hämtade ut bilen var de sedan tämligen aggressiva i sitt försök att få mig att betala för att slippa självrisk. Jag tror deras affärsmodell är lågt pris och sedan dra in pengarna på tillägg och slutligen ersättning för repor.

När jag hyrt bil tidigare av mer renommerade firmor har man dels presenterat bilens skick bättre med tydliga möjligheter för mig att kontrollera, dels letat efter faktiska skador - inte mikroskopiska repor…

[Göstage]
8/7/19, 9:55 AM
#9

#5 Frankfurt igen: en norrman som hyrde bil i Frankfurt debiterades 20.000 NKR för skador som han är högst ifrågasättande inför.

Konsument Europa uppmärksammar resenärer om att man märkt en ökad frekvens av pålägg i olika former, främst påstått färska skador, hos biluthyrare runt om i Europa den här säsongen. 

https://www.nrk.no/buskerud/daniel-leide-bil-pa-ferie-_-fikk-erstatningskrav-for-gamle-skader-1.14650559

Sindri
8/7/19, 7:59 PM
#10

Vi har blivit jättenoga med att kolla bilen själva innan vi tar den. Fotar ev. repor och andra märken när vi är kvar hos uthyraren. När vi lämnar bilen går vi igenom med personalen och får en signatur på att bilen är tillbakalämnad utan nya märken.
Det tar lite tid, men det är värre att hålla på och tjafsa i veckor efteråt.

[Göstage]
8/8/19, 7:54 AM
#11

Det här är värt att tänka på också vad gäller skador på hyrbilar, åtminstone på Mallorca.

https://www.sn.se/nyheter/varlden/sabotage-mot-turismen-pa-mallorca-sm5203809.aspx

Sindri
8/8/19, 6:20 PM
#12

Man kan ju fråga sig hur ens egen försäkring täcker sådan saker. Jag har just nu ett kort som ger mig tilläggsförsäkringar på hyrbilar, men frågan är hur det blir i framtiden om det är systematiska sabotage.

Upp till toppen
Annons: