9. Övrigt

Varning för att hyra bil från Greenmotion

2018-11-12 09:21 #0 av: AndersE

Jag gick in på rentalcars.com och fick ett bra pris på liten hyrbil två dagar. Tänkte faktiskt inte på att rentalcars inte hyr ut bilar utan bara letar upp firmor. Jag hade okunnigt valt Greenmotion.

När jag hämtade ut den en bit från Gatwick flygplats var det mörkt och regnigt och de sa att det var ingen idé för mig att inspektera bilen - jag skulle ändå inte se något.

Jag körde bilen till Oxford, parkerade på villatomt utan andra bilar i närheten. Knappt två dagar senare körde jag tillbaka bilen, med kort tankstopp. 

Vid återlämning hade Greenmotion plötsligt tillgång till rejäl bärbar belysning och började granska. Tämligen snabbt (visste han var han skulle leta?) hittades en tunn repa om 25mm på bilens baksida. Jag påpekade att jag inte orsakat den, att bilen aldrig parkerats så att den kunnat skadas där. Hjälpte föga - 245 brittiska pund skulle de ha!

Nu i efterhand har jag googlat runt och sett att detta är en ganska vanlig erfarenhet av Greenmotion. Har t.o.m. en kompis som var med om nästan exakt samma sak.

Jag kommer inte att använda rentalcars mer och jag kommer inte att hyra av Greenmotion fler gånger.

 


Anmäl
2018-11-12 09:35 #1 av: Sindri

Vi har hyrt bil mycket och så gott som alltid via förmedlingsföretaget Autoeurope. De har ett svenskt telefonnummer man kan ringa för att få hjälp. Inte alltid av svensktalande personal, men det brukar funka bra och så skönt att få prata med någon.

Anmäl
2018-11-12 15:22 #2 av: Niklas

#0: Tack för varningen! Det låter nästan som ett system.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Ta med iFokus på semestern. Ny app för iOS och Android.

Anmäl
2018-11-14 18:13 #3 av: Göstage

Ja, det finns många dåliga erfarenheter av företaget visade det sig vid en snabbsökning. Ett exempel:

https://www.theguardian.com/money/2018/jun/09/green-motion-car-hire-bills

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-11-18 08:55 #4 av: AndersE

Jag skrev till företaget och de svarade faktiskt men bara för att hävda sin rätt. Och juridiskt har de rätt, jag borde läst det finstilta...   Jag tycker fortfarande att de skött detta förfärande illa och kommer nogsamt att undvika företaget.

 


Anmäl
2018-11-20 10:07 #5 av: Göstage

Konsument Europa intresserar sig för en liknande debitering hos en annan biluthyrare, i det fallet en fakturering som en svensk bilhyrtagare fått i Tyskland.

http://www.gp.se/livsstil/konsument/skadekrav-på-hyrbil-svårt-att-motbevisa-1.10989957

Artikeln på länken är inte betalspärrad i skrivande stund.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-11-20 11:10 #6 av: Sindri

Vi hade en tvist med en biluthyrare (genom Autoeurope) som drog 50€ utan att vi fick besked om varför. Efter många tel.samtal och mejl har nu Autoeurope betalat tillbaka pengarna, utan att ens de fått svar från uthyraren, därför tycker jag det känns tryggt att hyra via dem.

Anmäl
2018-11-20 14:28 #7 av: Niklas

#4: Det blir mer ovanligt att de hävdar sin rätt och låter bli att göra kunden nöjd. Med all möjligheter kunder har att ”vinna” sympati numera vill de flesta framstå som schyssta i stället för att ha rätt.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Ta med iFokus på semestern. Ny app för iOS och Android.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.