Annons:
Etikett2-asien-australien
Läst 1074 ggr
mitzerl
2018-11-07 22:25

Eilat eller Aqaba?

Jag och sambon funderar på en semestervecka till antingen Eilat i Israel eller Aqaba i Jordanien.  Några som varit där, vad är era preferenser?

Vi tycker om att utforska städer, besöka utsiktsplatser, snorkla och ligga och hänga lite på stränder och vill åka på utflykt till Döda havet. Vi är inte ute efter att festa järnet - vi är ändå medelålders - men skulle uppskatta att kunna ta med en medhavd kall öl och njuta av på stranden eller ha lite hotellrumsmys med någon god likör köpt i butik.

Vad skulle passa utifrån dessa preferenser? Vi har läst oss till att Aqaba skall vara en mysigare och trevligare stad än Eilat, men att det är lite krångel med alkohol där. Att man inte får ha med sig alkohol till hotellrummet eller sitta på stränder och dricka. Stämmer detta? 

Och kan man ta sig mellan städerna på ett smidigt sätt, de ligger ju ändå grannar?

Annons:
MelodyX
2019-01-04 22:44
#1

Ingen uppdaterad tråd men jag svarar ändå. Jag gillar Eilat, har dock inte varit i Aqaba men varit i Jordanien, det är ofta inget problem med alkohol vid hotellen men kan vara svårare att få tag i ute (å andra sidan får man inte tag i dricka var som helst i Israel heller men det är mer turister där och vid turistställen får man alltid tag i det). Israel och Palestina är ju annars otroligt trevligt och mycket att se om ni inte varit där, från Eilat går det också resor till Petra. Det är säkert hugget som stucket i övrigt.

Upp till toppen
Annons: