Annons:
Etikett4-nord-sydamerika
Läst 838 ggr
My.R
3/23/18, 4:48 PM

Medicin på flyget?

Hej!

Jag åker till USA nästa vecka och är i full gång med packning här hemma. Jag har dock stött på ett litet problem och undrar om någon här inne kanske kan hjälpa till. Det är nämligen så att jag behöver ha med mig en del mediciner, då jag bland annat har allvarlig allergi mot vissa livsmedel. Jag har försökt kolla upp om det är okej att ta med sig dessa mediciner ombord i handbagaget men det känns som att det står olika information överallt.

Har även problem med eksem och har vissa kortisonsalvor som jag också behöver ha med mig. Hur är det med sådant? Har förstått att vätskor/krämer och sådant ska tas med i 100 ml behållare och att de ska vara helt fyllda. Måste jag överföra salvan från sin originalförpackning till en 100 ml behållare, eller är det ok att ta med själva salv-tuben?  

Och om jag nu måste överföra den till en 100 ml behållare, hur gör jag då när jag åker hem och kanske bara har 50 ml kvar i behållaren? Vad jag förstått så måste de vara fyllda med 100 ml, och får alltså inte vara t.ex halvfyllda.

Och så undrar jag ju även hur det är med allergispruta, allergitabletter och så vidare. Känns verkligen som en hel djungel det här…

Tacksam för alla svar jag kan få!

Annons:
Honestyisdead
5/19/18, 6:22 PM
#1

Allt som räknas som vätska så som sprutan och salvan lägger du i en återförslutningsbar genomskinlig enliterspåse. Förpackningarna måste inte vara fyllda.

Jag har alltid medicin i handbagaget uran problem.

Lona
6/27/18, 8:37 AM
#2

Det bästa är dessutom att ha det i originalförpackningen (jag antar att den inte är på flera liter?) med etiketten med ditt namn på. Mamma har flugit till USA med sina insulinsprutor i handbagaget utan problem, men jag vet inte om hon behövde något intyg. Kan fråga henne! Tänk på att om du har något läkemedel som är narkotikaklassat så behöver du ett intyg, det kan apoteket hjälpa dig med. Annars räknas det som narkotikasmuggling om de skulle kolla. Gäller även i vanliga "fraktbagaget". Nu flyger du väl inte själv(?), annars kan det vara bra att säga till flygvärdinnorna att du är allergisk och var sprutorna är - fast det där är du väl van vid. :-) Lycklig resa!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: