Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 2579 ggr
[mindme]
10/14/17, 6:31 AM

Vad ta med i handbagage(mat/snacks)

Har ont om pengar o ska åka från USA till Sverige snart, vad får man ta med i handbagaget? Billigare att köpa innan o packa med mig till planet. Funderade på chips, eller kex nötter av något slag.. får man ta med det? Dryck måste man köpa efter säkerhetskontrollen?

Annons:
[mindme]
10/14/17, 6:32 AM
#1

Undrar också vad Ni som köper innan brukar packa med er?

Sindri
10/14/17, 9:03 AM
#2

Nötter är inte så bra, ibland säger personalen till att det finns någon superallergiker på planet och då får man inte ens ta upp dem ur väskan.

Vilket bolag skall du flyga med? Många serverar mat på långflygningar. Kolla vad det står på din biljett.

Sitta stilla i många timmar och äta chips och snacks känns inte så kul, du kan bli väldigt uppblåst. Eftersom jag för det mesta inte kan/vill äta flygplansmaten har jag ätit en maffig hamburgare eller stor sallad på flygplatsen det sista jag gör. Hemifrån Sverige tar jag alltid med riktig mat.

Bra mat att äta är annars; skinka rullad i små bitar, ost skuren i tärningar, cocktailtomater och bitar av gurka. Lite frukt. Allt kan man ha i en liten burk och äta med händerna (eller en tandpetare). Mättar "lagom" så man kan sova lite sen.

När jag flyger från Sverige har jag alltid en tom vattenflaska med och fyller på toan efter säkerhetskontrollen, men från andra länder är det oftast så dåligt vatten i kran, så då måste man köpa vatten. Dock serverar de flesta flygbolag vatten, men det är skönt att slippa be om det flera gånger.

Du får inte dricka egna alkoholhaltiga drycker på planet.

sp0ngeb0b
10/14/17, 9:26 AM
#3

Av respekt till andra resenärer bör du undvika alla luftburna allergener, även om personalen inte ropar ut det. Vet inte om jag har koll på alla men alla former av nötter (även jordnötter och mandlar), sesamfrön, fisk, skaldjur, citrusfrukter.  Även mat med stark lukt bör undvikas (vissa chips kan t.ex. lukta väldigt mycket). 

Som #1 skriver så serveras det oftast mat på långflyg. De långflyg jag har åkt med har varit mellan 8 och 12 timmar, och då har jag fått mat så jag klarat mig hela resan. Har för mig att jag fick två stora mål alltså frukost och lunch/middag, samt efterrätter och något mellanmål. Jag har dock alltid med mig extra mat utifall att maten skulle vara oätlig eller för små portioner. Brukar bli bananer, kex, proteinbars och kanske en smoothie. Kan köpas i mataffärer för en inte allt för dyr peng. Mackor är ju också en bra idé, är ju mer mättande än mina andra förslag. Antingen bre själv eller köpa i någon affär.

Honestyisdead
10/14/17, 9:50 AM
#4

#3 Smoothies får du ju inte ta med eftersom det är vätska.

Jag brukar ha med mig torkat kött eller chips. Ibland har jag haft med mig nån macka.

Dryck får man köpa efter säkerhetskontrollen som du säger.

[mindme]
10/14/17, 10:40 AM
#5

Jag vet redan att dem inte severar mat, om man inte betalar extra då. Nötter hade jag redan tänkt undvika då min bror är nötallergiker och jag vet att det inte är bra, men annars är det ett energirikt snacks: antar de blir kex eller chips eller något, dem säljer ju sånt i planet redan men för överpriser

Honestyisdead
10/14/17, 10:53 AM
#6

Ja hutlösa priser på planet!

Annons:
Honestyisdead
10/14/17, 10:54 AM
#7

Jag väljer dock alltid till mat på långflygning om det inte ingår. Klarar mig inte utan.

Upp till toppen
Annons: