Annons:
Etikett5-sverige
Läst 1151 ggr
[Jimmy.L]
8/24/17, 1:42 PM

En resa på Göta kanal 26-27 juli

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 20
Förhandsgranskning av bild 2 av 20
Förhandsgranskning av bild 3 av 20
Förhandsgranskning av bild 4 av 20
Förhandsgranskning av bild 5 av 20
Förhandsgranskning av bild 6 av 20
Förhandsgranskning av bild 7 av 20
Förhandsgranskning av bild 8 av 20
Förhandsgranskning av bild 9 av 20
Förhandsgranskning av bild 10 av 20
Förhandsgranskning av bild 11 av 20
Förhandsgranskning av bild 12 av 20
Förhandsgranskning av bild 13 av 20
Förhandsgranskning av bild 14 av 20
Förhandsgranskning av bild 15 av 20
Förhandsgranskning av bild 16 av 20
Förhandsgranskning av bild 17 av 20
Förhandsgranskning av bild 18 av 20
Förhandsgranskning av bild 19 av 20
Förhandsgranskning av bild 20 av 20

I slutet på juli åkte jag på Göta kanal med Wilhelm Tham mellan Motala och Norsholm. Det var meningen att turen skulle avslutas i Söderköping men lågt vattenstånd i sjön Aspen gjorde att vi endast hade 1-2 cm till botten vilket gjorde att fartyget endast tog sig till Norsholms sluss.

Resan var på två dagar med natthamn vid Bergs slussar. Avresan var kl 11 från Motala med ankomst till Bergs slussar kl 19. Besättningen och Kapten hälsade på alla och bar upp väskorna till hytten. Det fanns tre däck A-däcket längst ner med ett antal hytter och Shelterdäck där jag bodde på resan samt bryggdäcket.

Restaurangen låg på Shelterdäck där vi åt lunch middag och frukost. Lunchen på dag 1 bestod av en förrätt och en huvudrätt och middagen var en trerättersmeny samt ett glas champagne.

Besättningen och Kapten Ove såg till att vi trivdes ombord och bjöd på bra service samt berättade om kanalen och historier under färden. 

Det gick aldrig snabbare än 4,5 knop så landskapet passerades sakta,  mobiltelefoner fick man inte ha på däcket utan endast i sin hytt eller i land mellan slussningar.

Första bildspelet är mellan Motala och Bergs övre sluss.

Annons:
[Jimmy.L]
8/24/17, 2:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9
#1

Dag två på kanalen och vi skulle slussa ner för 7 slussar. 07:30 var det frukost och kl 08 avfärd så snabb frukost för att kunna hoppa iland och följa slussningen. Men innan jag hann klar så kastade loss. Men jag frågade om jag fick liva av och fotografera och det var inga problem.

Efter slussningen väntade sjön Roxen som är rätt stor, vårt mål var Runstorp säter där vi skulle få en visning av huset av familjen som bodde där.

Efter visningen blev det en kryssning på Roxen innan vi passerade Norsholms sluss och slutet på denna resa. Och vi tackade hela besättningen för en fantastisk tur på kanalen.

Oskar
8/24/17, 3:56 PM
#2

Härlig resa!

Och vilket bra och modigt initiativ att begränsa mobilanvändandet!

Oskar

[Jimmy.L]
8/24/17, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ja man vill att gästerna ska njuta av turen och skippa stressen. 

Hytterna är små men trevliga. Jag bodde som sagt på Shelterdäck i hytt A4.

Vi var runt 40 st ombord mest svenskar men 4 st från Tyskland 2 från Danmark och 2 från USA. Vid middag och lunch hade man fasta platser i matsalen jag delade bord med det danska och amerikanska paret samt en annan svensk. Det blev mycket skratt och prat under lunchen och middagen.

[Jimmy.L]
8/24/17, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Efter som båten har ont om plats förvarades vin, öl mm lite överallt ombord och man fick skriva upp på ett papper vad man ville dricka till lunch och middag som sedan besättningen la på kylning. 

Och ville man ha dricka från baren gjorde man samma sak, fyllde bara i pappret på det man tog och betalade sista dagen.

[Jimmy.L]
8/24/17, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bardisken, i metallådan hittade man öl, vin, vatten läsk mm.

Oskar
8/25/17, 9:31 AM
#6

Kul att se!

Annons:
[Carpinus]1
8/28/17, 7:50 AM
#7

Fina bilder, och intressant information! 👍

#0 Ser att SVT Nyheter uppmärksammar det låga vattenståndet i den östra delen av kanalen, och att kanalbolaget befarar att det kan bli ett bestående problem. De vill därför ändra vattendomen som reglerar hur mycket vatten man får tillföra kanalen från Vättern.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/lagt-vattenstand-hotar-kanalbolagets-framtid

[Jimmy.L]
8/28/17, 7:52 AM
#8

Ja dom har ju haft problem med lågt vatten hela sommaren.

[Jimmy.L]
8/29/17, 7:44 PM
#9

I år tvingas de stora kryssningsbåtarna i Göta kana – för första gången i historien – vända redan vid Bergs slussar, på grund av den låga vattennivån – och än värre kan det bli nästa år. Rederiet hoppas att kommunägda bolaget Tekniska verken i Linköping ska kunna lösa situationen. Men så snabbt går det inte, enligt vd:n Anders Jonsson.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sma-chanser-att-losa-situationen-i-gota-kanal-till-nasta-sommar

Upp till toppen
Annons: