Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1162 ggr
[Carpinus]1
2017-07-11 09:50

Värsta orosmomentet på semestertrippen?

Stora semestertiden är här, och många av oss drar ut i världen. En del världsvant och avkopplat, andra med olika grader av oro för något förknippat med resan, stort eller smått. Nu finns det en färsk undersökning om vad som oroar oss mest, se #1. Först något att svara på:

Vad oroar du dig mest för före och under utlandssemestern?

Annons:
[Carpinus]1
2017-07-11 09:55
#1

#1 Enligt en undersökning som Ticket gjort och som TT skriver om så är det sjukdomar som oroar den utlandssemestrande svensken mest, 45% anger det alternativet. Därefter följer rädslan att bli av med plånbok/pass med 33%, medan rädslan för terrordåd kommer på plats tre med 28%.

TT skriver: "De svenska resenärerna tenderar att oroa sig mer för vardagliga händelser som att bli sjuka eller bli bestulna på sitt pass eller plånbok, snarare än den mycket låga risken för att utsättas för terrordåd. Fler kvinnor än män oroar sig dock för terrorhot, 33 respektive 24 procent", säger Katarina Daniels pr- och kommunikationsansvarig hos Ticket Privatresor, i ett pressmeddelande."

Herveaux
2017-07-11 09:58
#2

Jag valde "Sjukdom".

Har blivit sjuk på efterlängtad utomlandssemester med mega-dunder-förkylning och feber. Helt värdelöst… Kunde givetvis varit värre, men ändå.😛


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Carpinus]1
2017-07-11 10:01
#3

Jag är hopplöst flygrädd, så på senare år har det blivit bilsemester i Europa, och då oroar jag mig inte alls - trots att risken att råka ut för en olycka på vägarna är så mycket större än i luften…

[Hayabusa]
2017-07-11 10:03
#4

Oroar mig väldigt lite, men har inställningen "Better safe than sorry".  Brukar lämna kort & körkort i hotellets "safety box" t ex. Undviker att gå ensam genom "mörka gränden" på natten.

kamera0710
2017-07-11 10:08
#5

Satte sista alternativet. Mina utlandsresor de senaste tre åren har varit med Avifauna och man har ett färdigt "paket", där man kommer ut till intressanta fågelområden med kunniga guider och likasinnade medresenärer. Men vill man stanna på hotellet en dag kan man göra det, när det är flera nätter på samma hotell.

I Bulgarien förra året var vi dock tvungna att lämna ifrån oss passen några timmar på varje nytt hotell, det kändes inte helt tryggt. Att bagaget ska komma på avvägar är ett annat litet orosmoment när man flyger. En reseledare hade en bekant där väskorna fallit av en vagn på flygplatsen, han fick igen dem först efter flera månader. Det vill man inte råka ut för.

Scorpio97
2017-07-11 10:40
#6

Flygmomentet. Jag tycker inte om att vara instängd i en "plåtlåda" på flera tusen meters höjd och kan nästan få panik om jag börjar tänka på det i luften. Även om jag vet att det är säkrare än att åka bil osv. Sen har jag lite kontrollbehov och tycker det är väldigt jobbigt att lämna ifrån mig bagaget, så senaste gångerna har jag bara haft handbagage (grejer man inte får ha i handbagaget lade jag i mammas väska). 

Sjukdom kan jag oroa mig för lite grann, men inte för mig själv. Jag har stålmage och brukar klara mig från andra sjukdomar också, men jag har en syrra som nästan alltid får problem med magen utomlands (hemma också för den delen) fast hon är supernoga med vad hon äter. 

Annars brukar jag kunna koppla av.


//Jessie

Annons:
[Hayabusa]
2017-07-11 10:51
#7

Det hjälper inte att oroa sig för det som man inte kan påverka. Men vissa val kan man påverka.

Aleya
2017-07-11 11:09
#8

Flygmomentet. Jag är inte nöjd och glad förrän jag har lyckats ta mig dit jag ska.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Oskar
2017-07-16 12:06
#9

Jag brukar sällan oroa mig…men av dom andra alternativen så är det nog sjukdom jag oroar mig mest för. Inte att jag ska bli allvarligt sjuk men att jag ska bli förkyld eller liknande så att jag inte kan njuta av resan. Och sen är det klart att riktigt långa flygresor inte är en höjdare…

Oskar

Jalking
2017-07-16 13:16
#10

Jag instämmer med Oskar. På semestern släpper jag bekymren och har det bra, men eftersom jag oftast har planerat in dykning på resmålet kan en enkel förkylning  förstöra mycket.

[Carpinus]1
2017-07-16 13:22
#11

Jämfört med Tickets undersökning så är det färre här som oroar sig för stölder (eller annan förlust) av plånboken och passet. I Tickets undersökning är det den näst vanligaste orsaken till oro, här är det faktiskt ingen (hittills) som bekymrar sig för den detaljen i första hand.

kamera0710
2017-07-16 14:37
#12

För några år sedan var jag med om en bilolycka på en utlandsresa, pga att en chaufför somnade vid ratten och vi körde av vägen. Det var inget jag ägnat en tanke åt.

Det blev i alla fall "bara" skador på bilen, vi som åkte klarade oss. Tjejen tyckte att jag var märkligt oberörd, men det bottnar nog mest i att jag var med om en värre olycka några år tidigare. Då blev jag påkörd bakifrån och var rejält mörbultad i några veckor, även om jag hade stor tur och klarade mig helskinnad i övrigt.

Med detta hoppas jag att jag haft min ranson av bilolyckor…

[Hayabusa]
2017-07-16 16:57
#13

#11 Jo, jag. Inte så att jag ligger sömnlös av oro, men som jag skrev i #4 så lämnar jag kort, körkort, pass osv kvar på hotellet (i safety box). Just pga stöldrisken.

Annons:
Upp till toppen
Annons: