Annons:
Etikett4-nord-sydamerika
Läst 1321 ggr
[MissMisery]
2017-02-07 06:31

svenskt kreditkort i USA

Hade tänkt ta ut lösa pengar men undrar nu om jag kan använda mitt vanliga svenska visa kort i USA och ta ut via en bankomat eller betala i affär etc? då behöver jag inte besvära mig med att växla pengar via forex, googlade runt och det verkar som man kan göra så, har jag uppfattat det rätt?

Annons:
Tjeja
2017-02-07 06:46
#1

Fungerade för mig utan problem 2002 strax efter 11 septemberdådet. Så det vore konstigt om det inte skulle fungera nu. Trump vill nog gärna ha ut varje öre en "utländsk turist" kan tänkas ha på sitt konto! ;-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Devya]
2017-02-07 06:52
#2

Det lönar nog sig att ta ut en del pengar åtminstone istället för att lita helt blint på ett kort som kan strula emellanåt (bankförbindelsen alltså).

Nu borde väl visa fungera i USA men jag känner faktiskt inte en enda kotte som har åkt dit och använt sig av sitt visa kort. 

https://www.forex.se/Reseekonomen/Varlden/Nordamerika/USA/Data-Tips/Kort-och-kontantanvandning-i-USA/

Tjeja
2017-02-07 07:16
#3

#2 Va?? Inte visa? Jag använde bara visa. Hade inte ens mastercard eller något annat kort. Tog ut pengar där förutom typ 2000 kr jag hade växlat innan. Men ja vill man vara säker på att ha tillgång till kontanter är det förstås fördel att ha fler kort att välja på. Och ska man ut o resa i "obygden" på landet så är det alltid "cash som är king". Just för att uppkopplingarna och bankförbindelserna inte alltid är att lita på.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[MissMisery]
2017-02-07 07:33
#4

Jag har för mig att visa skulle funka fint när jag googlat runt?

[MissMisery]
2017-02-07 08:33
#5

Kontaktade min bank(skandia) och dem sa att det går fint med visa i USA som jag uppfattat det ska de gå å använda på samma sätt som i sverige? varför tar vissa ens ut pengar då, man behöver väl knappt de om man bor centralt i USA, man kan ju också ta ut direkt där då i en bankomat?

Sindri
2017-02-07 09:08
#6

Svenska kort funkar absolut i USA och de flesta andra länder. (I Shanghai har jag varit på en restaurang som inte tog utländska kort)

Men tänk på att det kan bli dyrt både att ta ut kontanter och använda ett svenskt kort utomlands. De flesta kort tar en avgift för varje kontantuttag och tar också ett  valutapåslag varje gång du använder kortet.

Jag har varit i USA och många andra länder med mitt Coop Med Mera Mer-kort (Mastercard) och de tar ingenting i avgifter. Jag utökar min kredit före varje resa och använder den. Har 54 dagar på mig att betala när jag kommit hem och inte ett öre i ränta då.

Om jag betalar resan med kortet har jag dessutom en påbyggd reseförsäkring.

I vissa butiker får du frågan innan du trycker på OK-knappen om du vill ha beloppet i SEK (d.v.s. butiken räknar själv om valutan). Jag väljer aldrig det då det oftast ger en sämre kurs.

Att ha lite växel är dock aldrig dumt, om  du t ex vill köpa nåt litet i ett gatustånd eller annat. Skall du hyra bil behövs växelpengar (mynt)  till vägtullar om du inte köper ett SUN Pass. Sedan skall man ju dricksa till höger och vänster…..

Annons:
[Devya]
2017-02-07 16:32
#7

#3 Förlåt men vad yrar du?

Varför skriver du:" Va?? Inte visa?"

Inte riktigt säker på om du missförstod mig eller tyckte att mina kompisar var konstiga som bara använde sig av cash. :) De testade alltså inte ens att använda visa så därför kan jag inte helt säkert uttala mig om visa fungerar, men jag har alltjämt antagit det. 

Kontanter är dock ALLTID bra att ha. Då jag åkte till England på utbyte så trodde jag att det skulle räcka med ett visa debit/kredit kort men så var tyvärr inte fallet. Jag fick nog gå och ta ut en del pengar för vissa ställen så accepterade inte kort överhuvudtaget. Jag tror att så är fallet även i USA, om inte mer. Man ska ju ge en massa dricks hit och dit där, efter vad jag har förstått.

Oh, en sådan där liten "side note" - Visa Debit/kredit kort fungerar INTE i matbutikerna i Nederländerna… Åtminstone inte i någon av matbutikerna som jag besökte…

Tjeja
2017-02-07 23:33
#8

Deyva du skriver att du inte känner " en enda kotte som använt sitt visakort" Som du uttrycker det låter det väldigt specifikt för visa och inte för kreditkort generellt som du nu påstår i #7! Meningen du skriver i #2 gör det underförstått att 1 dina vänner har visakort men 2 att de inte använde dem! Givet ditt eget språkbruk undrar jag förstås varför det inte gått bra att använda just visakort eftersom alla du känner i usa använder det? Så se dig själv i spegeln innan du anklagar andra för att vara snurriga som missförstår dig! För övrigt har Ts visst avslutat sitt konto.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Devya]
2017-02-08 08:32
#9

#8 Vi alla kan komma och missförstå varandra nu som då på nätet och då tycker jag det är bäst att hålla god tod. Om någon tyckte att jag skrev något elakt ber jag förstås om ursäkt. Jag skrev allt med glimten ögat och använde ordet yra som jag själv uppfattar som ett gulligt ord. Det finns dock ingen orsak till att börja göra en stor sak av en sådan liten grej som dessutom verkade vara ett missförstånd.

Ingen av de vänner som JAG har, har använt sig av visa kort och det är just visa kort som de har då även haft. Det betyder inte automatiskt att det inte fungerade vilket jag även skrev. Om ni tror något annat så antar jag att ni har överanalyserat min text?

"Nu borde väl visa fungera i USA men jag känner faktiskt inte en enda kotte som har åkt dit och använt sig av sitt visa kort. "

Det jag skrev menade jag ju också. Jag tror att visa kort bör fungera men att jag PERSONLIGEN inte känner någon som har använt sitt visa kort där.

Och det var uttryckligen visa kort som jag uttalade mig om i det inlägget.

Mitt andra inlägg handlade om min personliga upplevelse men då med ett debit/kredit kort. En liten sidenote om att inte ens kreditkort fungerar alla gånger. Måste även tillägga att jag även fått höra att kreditkort borde fungera överallt och att det var viktigt att jag införskaffade ett sådant om jag skulle åka utomlands, men det stämmer tydligen inte alls i Nederländerna. Skulle varit fint att ha vetat det innan jag åkte dit. :)

Men förlåt om jag förolämpade någon fast jag inte alls menade det och förlåt för alla missförstånd om jag uttryckte mig för snurrigt. ;)

Tjeja
2017-02-08 19:58
#10

#9 ❤️🤦‍♂️😉🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

VästkustFia
2017-02-08 20:06
#11

Jag chansar aldrig att klara mig på enbart kort när jag åker utomlands. I de flesta länder, även USA  när jag var där för några år sen, är det vanligt med butiker m m som inte tar kort alls.

Storsatsningen på "Det kontantlösa samhället" känns som en rätt specifikt svensk grej…

Sindri
2017-02-12 14:32
#12

Efter 4 dagar i Florida så kan jag säga att nej, alla tar inte kort här. För tre år sedan hade viinga problem med det, konstigt nog. Inte heller för 1½ år sedan i norra USA och Kanada. Har också för mig att jag tagit ut kontanter förut utan att det lokala bankkontoret tagit avgift, men nu verkar alla göra det. Varning också för små butiker, restauranger etc som har egna ATM-maskiner. Var med om att den själv räknade om kursen, och den var urusel. Så på det här området tycker jag Sverige ligger bra mycket före.

Upp till toppen
Annons: