Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 667 ggr
kae
2017-01-05 17:51

Pass hållbarhet

Hej! Jag och min mamma bokade en sist minuten till Teneriffa på söndag. När hon letade efter sin passhållare upptäckte hon att hennes pass går ut den 17 januari och vi kommer hem den 15, alltså två dagar innan det går ut. Som jag förstått det är Spanien med i Schengen - betyder det att hon kan åka med det passet? Det behöver alltså inte hålla en viss tid, typ 3 eller 6 månader efter hemkomst när det är med i EU?

Annons:
Tjeja
2017-01-05 17:58
#1

Ingen aning men det låter ju rimligt att inte behöva pass till Spanien!

Kolla på polisens hemsida om reglerna så får ni riktigt svar där! 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Taggeman
2017-01-05 18:02
#2

Här lite info.

När du reser till ett annat EU-land behöver ditt pass eller ditt nationella id-kort inte ha längre giltighetstid än till datumet för hemresan. Det behöver alltså inte vara giltigt en viss tid efter besöket. Det har ingen betydelse om EU-landet är med i Schengen eller inte eftersom reglerna gäller alla EU-länder.
http://www.eu-upplysningen.se/Du-i-EU/Resa-i-EU/Pass-id-kort-och-visum/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Zadeira
2017-01-05 18:54
#3

Det som också kan vara värt att tänka på är dock vad ni gör om det skulle bli förändringar så att hemresan ställs in, flygstrejk, vulkanutbrott eller vad som helst som fördröjer hemresan.

Taggeman
2017-01-05 19:23
#4

När man läser länken som jag skickade #2 Står det.
Om ditt pass eller id-kort har upphört att gälla under resan är det inte ett skäl för utvisning. Myndigheterna ska ge dig en rimlig möjlighet och skälig tid att skaffa ett nytt pass eller id-kort eller på annat sätt bevisa din identitet och ditt medborgarskap.

Så jag uppfattar att det inte ska va några problem.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

MelodyX
2017-01-06 20:15
#5

Nä, det är inget problem. Inom EU kan man dessutom, om det nu skulle bli så illa att man försenar hemresan, skaffa ett tillfälligt pass. Jag gjorde det en gång när jag reste från Malta, inga problem.

kae
2017-01-06 21:34
#6

Tack så jättemycket!

Annons:
Upp till toppen
Annons: