Annons:
Etikett1-afrika
Läst 1499 ggr
MelodyX
2016-10-22 00:49

Kairo

Har spenderat hösten i Egypten för att läsa arabiska. Kairo liknar inget jag har sett förut men under det första kaoset är det en helhäftig stad. Jag älskar tanken på att kunna ringa och få ALLT hemlevererat, att kunna anlita privatchaufför i tre timmar för 75 kronor, att kunna gå ut mitt i natten och köpa huvudvärkstabletter, dricka, bröd, mat, vad man nu vill ha, alldeles runt hörnet.

Annons:
MelodyX
2016-10-22 00:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Militärmuseet

MelodyX
2016-10-22 00:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Pyramider

MelodyX
2016-10-22 00:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vy

MelodyX
2016-10-22 00:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

På arabhästshow

MelodyX
2016-10-22 00:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Dromedarer i Sahara

MelodyX
2016-10-22 01:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vy

Annons:
MelodyX
2016-10-22 01:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Snorkling/dykning i Hurghada. Hade turen att få se hammarhaj. Det har varit en extravagant dyksommar i stora delar av Röda Havet och kanske är det just frånfallet av turism som gjort detta?

Sindri
2016-10-22 01:41
#8

Vad tufft att åka till Kairo och studera. Sånt man ofta drömmer om, men aldrig vågar. Läste Alexandria-kvartetten som ung och ville gärna vara där med! Har varit i Hurghada, men det var ju mest på inhägnat hotellområde, förutom utflykten till Luxor och Konungarnas Dal. Vi var tvungna att åka i karavan genom öknen med typ 10-20 bussar, poliser och militärer. Bara det lite skrämmande.

Var tvungen att kolla din profil och såg att du är man. Men hade du kunnat lev lika fritt om du varit kvinna? Märker du inget av politisk oro?

MelodyX
2016-10-22 11:33
#9

Åh, då har jag nog inte fyllt i den ordentligt, jag är kvinna och har dessutom mina barn, fem och sex år här, med mig. Fick stipendium för att åka hit och har haft pyramiderna på bucketlistan länge så vi drog vilket jag är otroligt tacksam för. Jag förstår att är man turist och kommer hit från turistorterna för att se museeumet och pyramiderna så får man ingen bra inställning till Kairo, men lär man känna den är det en sjukt häftig, mångkulturell stad. Jag har inga problem som ensam kvinna här alls, går ensam de fyra kilometerna fram och tillbaka till skolan, umgås med vänner (det bor många expats här, flera av mina vänner är kvinnor och dessutom singlar) och har inga problem egentligen med det. Tror det är värre om man är 20 och egyptier och går i kortkort, då är man i farosonen för trakasserier.  Expats bryr man sig inte riktigt om och visar respekt för. 

Visst förekommer kulturskillnader, konstigt vore det annars, men jag upplevt att de flesta kommit från min mans syskon som bor här (han är med men följer inte med på mina grejer utan är här för att umgås med den familj han har här) men det är smågrejer, de har lite svårt att förstå att jag är här på ett stipendium och därför inte är här för att ta hand om min man (att han inte hade kunnat åka hit om jag inte fått stipendie för just studier har de lite svårt att fatta) och dessutom är det som en svängdörr hemma hos oss, här om dagen var systern hemma och städade för hon inte tyckte jag hunnit med det. Vi är väldigt samlevda hemma och plockar alltid efter att ungarna gått och lagt sig eftersom det annars hinner bli skit igen, men som sagt, hon behöver inte jobba och är väl hemma och städar hela dagarna och tycker jag ska göra det också, vilket jag totalvägrar. Det är ju kulturella skillnader, här står dörrarna öppna hela tiden till grannar etc, jag behöver min space, även om det inte är några stora grejer. 

Angående poltiska oron, jag har varit i 12 av de 21 länder som tillhör arabvärlden men även i Asien och centralamerika ensam när jag var yngre. Jag tycker det gäller överallt, kommunicera med människor och du får reda på vad som händer. Jag är inte rädd någonstans för politisk oro, Kairo är dessutom som vilken storstad som helst. Däremot tar jag reda på var det kan bli oroligheter och i vilka sammanhang och såklart håller jag mig borta från demonstrationer och sådant. Inflationen är hög i Egypten just nu och folk är missnöjda, vi vet att någon form av demonstration troligen ska hållas den 11 november i Tahirir Squere. Om det stannar vid ett facebookuppror eller om det blir en revolution vet ingen idag, men fine, kommunicera med människorna och håll er borta från Tahirir Squere den 11 november liksom. Det är inte min revolution och så länge jag inte kommer i vägen så är det inte jag som är i skottgluggen. 

Rent statistiskt sätt är det idag större risk att vara på fel plats vid fel tillfälle i till exempel London än här, och ingen ifrågasätter det politiska läget när det kommer till terrordåd i London om man reser dit trots att man där vet att det kommer att hända något ganska snart. Det är inte frågan om OM utan om NÄR. 

Som sagt, kommunicera med folk och det mesta löser sig. Ta kontakt med ambassaden när man kommer till ett land för att de ska veta att du är på plats, och upptäck nya kulturer. Då löser sig det mesta. Överallt i världen.

Oskar
2016-10-22 13:21
#10

Vad häftigt att våga göra något annorlunda, som att åka till Kairo och plugga arabiska!

Sindri
2016-10-22 16:29
#11

Vad härligt det låter. I mina ögon är du fortfarande modig!

MelodyX
2016-10-22 22:28
#12

Fast det är rätt mycket svenskar här, enbart i min klass är vi fyra stycken av sex. Så jag är långtifrån den enda som tagit mig hit för att läsa arabiska. Ligger i tiden tror jag, de andra som studerar är i alla åldrar och är här av olika anledningar. En doktor som möter mycket flyktingar i sitt jobb, en ung tjej som studerar för skojs skull, en som jobbar som marknadsförare och jag. I vår klass. Jag tror inte det är så modigt egentligen, Kairo är stort, men inte farligare än andra storstäder skulle jag säga. Jag har varit i Mexico City och Rio, tycker de städerna är betydligt mer osäkra än Kairo. Dock tycker jag att åker man hit ska man ge det mer än de dagar som man ger det om man åker till en turistort. En månad är ingenting när det kommer till att lära känna staden och det är jätteviktigt för att få en positiv åsikt om den.

Sindri
2016-10-22 22:51
#13

Ja, du har säkert rätt. När man väl är på en plats är det något annat än det man fantiserar om. Det gäller såklart att vara informerad och inte dumdristig.
Men för mig just nu, känns det modigt.
Jag tror också arabiska är ett väldigt bra språk att kunna, och ett intressant.

Annons:
Inaarah
2016-11-04 09:40
#14

Oj, vad häftigt! Blir riktigt imponerad av dig!

Jag pluggar på universitetet just nu och har en termin valbar där jag tänkt försöka plugga utomlands. Har inte tänkt på Kairo som ett alternativ, men det vore väldigt roligt. Blev så inspirerad nu när du berättade om det! Hur är det med smoggen? Var där för några år sedan, och det var det jag upplevde som det värsta med resan…

MelodyX
2016-11-05 20:07
#15

Ja, avgaserna är ju värst, så är det ju, vi har avhjälpt det en del för barnens skull med att resa lite utanför och så, men det är ju ett problem helt klart. Dock en termin skulle jag inte vara orolig för, däremot att flytta dit känner jag i nuläget inte skulle fungera för min astma (vilket är synd, för det finns gott om jobb i till exempel UNHCR i Kairo vilket jag mycket väl skulle kunna tänka mig ha som arbetsgivare).

Aleya
2016-11-12 12:57
#16

Tack för dom häftiga bilderna. Jag blir så glad och vill själv åka en vacker dag och se pyramiderna och förkovra mig i tron som Egypten hade förr. (Har jag önskat sedan jag var barn) Så kanske en dag så kommer jag själv dit ner. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: