Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 705 ggr
Eda
9/20/16, 5:30 PM

En DDR-resa till Berlin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotot är från Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche

Min man och jag var i somras på en mycket intressant folkhögskolekurs med tema: Berlin – en resa i det kalla krigets historia.

Kursen var 6 dagar och mycket ambitiöst upplagd med kurskompendium och litteraturlista på vad man borde läsa i förväg!

Vi besökte bl.a. utställningen Vardagsliv i DDR på Museum in der Kulturbrauerei, Stasimuseet, Underjordisk tur genom det kalla krigets skyddsrum och tunnelbanesystem med Berliner Unterwelten, Guidning på Stasis fängelse i Hohenschönhausen och mycket annat.
Utöver programmet hann vi med ölhallar, musikalen Cabaret, båtfärd och mycket trevliga restaurangbesök.

Vad som är viktigt att veta är att man måste vara bra på att gå, för trots att vi åkte mycket spårvagn, buss och tunnelbana så gick vi nog mellan 5 – 10 km/dag.

Kursen som vi varmt kan rekommendera var anordnad av Österlens folkhögskola med en mycket kunnig guide, kursen har varit flera år i rad och kommer förmodligen igen till nästa år. All guidning var på engelska.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: