Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 826 ggr
OlleA
2016-07-17 22:09

Bussresor för nykterister?

Jag tycker att det är väldigt bekvämt och bra att upptäcka Europa med arrangerade bussresor, där man helt kan koncentrera sig på landet/området man ska till och inte behöver tänka på resvägar, boende osv. Men som nykterist blir jag ibland lite trött när jag läser det ena reseprogrammet efter det andra och ser att det nästan alltid finns med minst ett besök i en vinkällare med vinprovning som en viktig del av de flesta resor. Eller motsvarande med öl (Tjeckien), whisky (Skottland) osv. Visst förstår jag att alkoholen är en viktig del av många länders kultur och att jag naturligtvis har rätt att avstå om jag vill. Men det måste väl även finnas annan intressant kultur än vingårdar i Europa? Känner ni till någon som arrangerar "nyktra" bussresor? Problemet är inte att medresenärerna brukar vara berusade, utan helt enkelt att jag vill se andra saker.

Olle

Annons:
Silver83
2016-07-19 13:01
#1

På vissa bolag är det ju valfritt att boka utflykterna. I vissa fall ingår de och då förstår jag om man inte alltid vill vara med på allt. Men kikade på Rolfs bussresor bl.a. och där kan man välja om man vill följa med eller inte. Har inte åkt med de själv, så kan tyvärr inte säga om de är bra eller inte.

OlleA
2016-07-19 19:07
#2

Jag har åkt med Rolfs buss flera gånger och alltid varit nöjd med deras resor. Nu har jag precis bokat en resa med dem till den tyska provinsen Friesland vid Nordsjökusten. Naturligtvis ingår ett bryggeribesök, men också en båttur till en bilfri ö som verkar trevlig och en stor trädgårdsutställning som säkert är sevärd. Visst är det valfritt att vara med på utflykterna, men jag blir lite nyfiken när det som i detta fallet står att "…det finns en gemytlig stadskärna som domineras av sitt slott. Vi får tid på egen hand och hinner äta lunch innan vi besöker stadens stolthet, bryggeriet…" och så är det ofta. Ett besök i någon trevlig kulturstad avslutas med bryggeribesök eller vinprovning. Det gör mig ändå lite trött.

Olle

Silver83
2016-07-19 19:43
#3

Jag hade ju hellre följt med på en utflykt till slottet än till bryggeriet, men alla är ju olika. Så förstår varför du känner som du gör. Synd att man inte kunde ha alternativ, så att vissa t.ex. kunde gå till slottet och vissa till bryggeriet, eller liknande. 

Det är ju svårt att få ihop en resa som passar alla, så antar att det är därför de har med det som alternativ på många resor också. 

Hoppas du får det bra på resan i alla fall.

leemland
2016-07-19 20:24
#4

Jag tror Ölvemarks eller Scandorama har resa till Ungern där man kan välja till en provning av vin/sprit men det är inget du behöver göra. Eller kanske att dom t.o.m har 2 "varianter" en där det ingår vin/sprit provning och en utan😛 (har inte kollat deras andra resemål 🤪) Men jag har för mig de flesta som har med sprit att göra är tillval hos dem . 

(Känns som om jag promotat Ungern rätt mycket på siståne😂)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

OlleA
2016-07-19 21:48
#5

Hos Ölvemarks (som jag åkte med till södra Polen förra året) ingår inte många utflykter överhuvudtaget, och jag tror att det är samma med Scandorama. Antagligen ett knep för att först kunna locka med ett lågt grundpris, och sedan få kunderna att betala betydligt mer när de väl har anmält sig och vill följa med på utflykterna. Det är inte alltid så roligt att stanna i samma stad/ort hela resan förutom när man ska dit och hem.

Ungern är fint! Förutom Budapest besökte jag även en hästgård på Pustan för några år sedan, där jag såg en spännande ryttaruppvisning. Den var dock inte resans huvudmål, utan en bonus på hemvägen från Transsylvanien i Rumänien.

Olle

leemland
2016-07-19 22:39
#6

#5 Ja är det så hos den ena så är det så hos den andra då det är samma ägare numera 😛 
Jag vet har för mig  dom har "paketpris" på utflykterna också. Men visst så blir det ju dyrt ändå som du säger. 

Visst är det. Det finns så mycket att se bara inne i Budapest tycker jag😛 Sen är där som du säger Pustan och om man vill bada( och åker dit själv inte via resebolag) så är där ju också Ballaton 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: