Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 2764 ggr
Moalinn
2016-03-03 23:19

Billigt boende i London

Är det möjligt att bo billigt i London 2 nätter, utan att behöva bo i sovsal utan helst enkelrum? 🤐 När jag tänker billigt tänker jag typ max 700kr. Jag letar och letar men tycks inte hitta något.

Edit: Insåg att det kan bero på när man är där, tänkte flyga dit den 2/6 och hem den 4/6.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Hoseok
2016-03-03 23:38
#1

Det är bara att fortsätta leta. Leta efter främst hostel. 

Det som är så bra med london är att det går att hitta så billigt boende överallt, men då är det främst sovsalar i skruttig omgivning. Vilket funkar för folk som verkligen vill hitta det billigaste. Men det är fullt förståligt att alla inte klarar sådana miljöer.

Sindri
2016-03-03 23:57
#2

Kollat airbnb? Kanske hyra ett rum hos någon kan funka. Är ni fler som åker kanske dela en lägenhet?

Moalinn
2016-03-04 00:02
#3

Ja jag hittar sovsalar för 2 nätter för inte mer än typ 500kr, vilket är helt otroligt! Men jag är väldigt osäker på om jag skulle klara av att sova. Kanske om det är en sovsal för fyra pers (kvinnliga sådana) men enkelrum går verkligen först om det så ska kosta 2-300kr mer.

Jag är så van vid Stockholm som har hostel för 400-500kr för en natt. Har inte hittat enkelrum för billigare än 700kr för en natt. Att jag ska hitta två nätter för det priset är kanske väldigt långsökt?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2016-03-04 00:05
#4

#2 Nej, det har jag aldrig hört talas om. Ska kolla absolut kolla närmare! Åker själv, annars hade det varit jättebra att dela på priset. Har försökt få med folk men det är ingen som är villig tyvärr.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Honestyisdead
2016-03-04 00:25
#5

#2 Vilken bra sida!

Moalinn
2016-03-04 01:25
#6

Håller med #5, väldigt bra sida! Skulle precis boka ett boende men någon hann före. Där finns iallafall boenden för lite mer överkomliga priser. Kollar man på booking så finns det ett boende för ungefär 700kr men det ligger ut mot havet till (kan tänka mig att det är riktigt najs ställe att bo på med fin omgivning), dock har jag inte körkort så är väldigt beroende av att bo nära tunnelbanan för att göra det smidigt för sig.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
MelodyX
2016-03-16 22:36
#7

Jag och min dotter bodde på Aquarius Hotel. Vi betalade 950 kronor för tre nätter med dusch och toalett i rummet strax innan jul. Bra område skulle jag säga, nära till tunnebanan och direktlinjen till Piccadilly (vilket var det negativa, den gick utanför fönstret dygnet runt, men jag sover ju alltid dåligt så det var varken negativ eller positiv inverkan på mig), enkel frukost ingick. Kan rekommendera det om man vill ha ett billigt hotell (men självklart får man vad man betalar för, de var dock väldigt serviceminded som jobbade där). Jag är ju inte så känslig när det kommer till boende på resor, bor hellre billigt i enkel standard och äter dyrt, så jag kommer säkert boka samma hotell nästa gång. 

Länk

Moalinn
2016-04-03 17:30
#8

#7 Tack för tipset. Kostar tyvärr 1500 sek för två nätter (1300 just nu med 44% rabatt) vilket är alldeles för mycket :/

Hittade ett billigt (ca 350kr för två nätter) vandrarhem som ligger i Tooting.  Det är avgiftsfri bokning så jag bokade bara för att det var billigt och såg ut att ha nära till tunnelbana. Såg dock sen att det är vääldigt långt mellan vandrarhemmet och konsertarenan (O2 Islington) och att tunnelbanan antagligen är lite mer komplicerad än jag är van vid (är van vid Stockholm 😛).

Någon som har lite koll och har lust att upplysa mig om hur tunnelbanan fungerar, vilket kort man bör ha (hör folk prata om Oyster Card?), priser och sånt? När öppnar och stänger tunnelbanan? Finns det någon tidtabell, en app eller något liknande det vi har här i Sverige?

Behöver veta att jag kan ta mig från ena till andra sidan av stan på en rimlig restid och även mitt i natten (inte senare än 00 kan jag tänka mig dock, förhoppningsvis). Annars får jag avboka och leta efter något som ligger på rätt sida av stan.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Sindri
2016-04-03 17:37
#9

Det är ett par år sedan jag var i London, men jag gillade tunnelbanan skarpt. Vi åkte även en del buss, för att få se oss omkring.

Oyster Card är jättebra, man betalar en avgift för kortet och den får man tillbaka om man lämnar in kortet + att du får innestående reskassa, så man behöver inte snåla med att ladda på. När du kliver av vid sista stationen lämnar du in kortet och får tillbaka.

OBS! en sak vi inte är vana vid här är att man skall läsa av kortet både när man går in och går ut ur tunnelbanan, då beräknas kostnaden för din resa.

Vi åkte EasyBus från flyget till en T-banestation, och omvänt tillbaka. Var lite nervösa för bussen var lite sen, men den kom och vi hann med flyget. Köpte dessa biljetter hemifrån, så enkelt och praktiskt. http://www.easybus.com/en/

Moalinn
2016-04-03 18:24
#10

Tack så jättemycket! Jag är så nervös och har många frågor om så mycket. Förlägen

Lyckades googla lite och det verkar som att Tooting ligger inom zon 3. Vad har dessa zoner för betydelse? Kan jag med ett Oyster Card åka mellan alla zoner utan problem? Såg också att jag kan ta mig från Tooting till Angel med den svarta linjen (minns ej vad den heter) på ungefär 30 minuter (enl. Google Maps) vilket känns helt okej. Nyfiken på vad det kan tänkas kosta att åka tunnelbanan. Självklart beror det på hur långt man åker men jag antar att centrala London är ganska gångvänligt? Är inte den som måste se alla sevärdheter men London Bridge och Big Ben är ju ett måste. Vill även till någon fin park.

Oyster Card låter absolut som det bästa alternativet. Så säg att jag laddar kortet med £20 och inte använder alla pengar, får jag tillbaka dem då när jag lämnar in kortet? För det om något hade ju varit jättebra. Finns inte en själ som vet när jag åker tillbaka till London igen liksom, och onödigt att ha ett kort liggande med massa pengar.

Har fått tips om National Express men ska absolut kolla upp easybus också, tack för tipset! Anländer på Stansted så det är ju en bit. Det är nog det jag har mest rädsla för, flygbolaget, flygplatsen och bussresan fram och tillbaka. Resten brukar ordna sig så länge man har tillgång till wifi Gapskrattar

Jag har frågor om valutor, betalning och sånt också. Är det bäst att växla här hemma innan jag åker eller ska jag ta ut pengar i England? Hur ser det ut med kortbetalning? Är det lika vanligt som i Sverige eller lika sällsynt som i Tyskland? Skrattar Vandrarhemmet tar endast kontanter vid ankomst vet jag så kontanter måste jag ha med mig vilket fall som helst.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Honestyisdead
2016-04-03 18:33
#11

När jag var där för många år sedan köpte vi ett weekend kort för tunnelbanan och buss som gällde de zoner man valde.

Att åka tunnelbana i London är enkelt.

MelodyX
2016-04-03 18:57
#12

Allt ordnar sig. London är ju inte direkt tredje världen och det går att fråga om man kör fast någonstans ;-) Jag tycker också du ska satsa på ett oyster card, eller, ännu hellre, låna något av någon som varit där. Du kan visserligen lämna in det och få tillbaka pengarna men många som åker till London då och då har det hemma. Kolla runt i din närhet. Ha det så kul och lycka till :-)

Sindri
2016-04-03 18:59
#13

Ja, när du lämnar in ditt Oysterkort får du tillbaka reskassan som finns kvar + deponering för kortet.

Valuta - beror helt på hur du betalar. Jag har ett kreditkort som inte gör valutapåslag utomlands och som inte tar betalt för att ta ut kontanter. (Coop MedMera Mer) Kort är en djungel så du får kolla upp. Forex brukar vara bra att växla på flygplatsen med. Vanliga bankkontor har aldrig kontanter nuförtiden, det måste beställas.

Om du sparar ditt växlingskvitto från Forex har jag för mig att du får växla tillbaka gratis. Du kan lätt kolla växlingskurser på nätet. Om du flyger från t ex Arlanda kan du gå omkring och kolla olika kurser. En del tar också en fast avgift (t ex SEBanken) och det måste man fråga om.

Annons:
Moalinn
2016-04-08 23:13
#14

London kanske inte är hela världen, men jag har aldrig varit utanför Sveriges gränser på egen hand förut och har dessutom aldrig varit i England alls så att jag har frågor och är nervös borde inte vara sååå konstigt. 😃

Helt grön på tunnelbanor är jag inte iallafall så det borde väl inte vara så svårt. Köper nog kort på plats så det kan jag fråga om vad de rekommenderar, men Oyster Card låter ju som det bästa hittills iallafall. Tror inte jag känner någon som åker till London såpass ofta att de skulle ha ett sådant liggande hemma.

Enda anledningen till att jag funderar är helt enkelt hur mycket pengar jag behöver ha med mig för att överleva två dagar. Antar att jag får försöka uppskatta. Räknar med att allt är lite dyrare där än det är här och lägger på några hundra kronor så blir det nog jättebra. Skulle det krisa sig får jag väl betala med kortet, ska vara en valutaväxlingspåslag på 1,5% - vad det nu innebär.

Flyger från Landvetter och har en svag misstanke om att Forex kan tänkas ha stängt när jag är där (planet går 07:25) så får växla innan för att vara på den säkra sidan, har Forex bank i grannkommunen så det är inga problem. Såg nu att pundet är satans dyr, trodde att den skulle ligga i samma höjd som dollar men så fel hade jag. Hjälp 😮 Det stämmer att det är gratis att växla tillbaka om jag visar upp kvitto så det är ju jättebra!

Tack för er hjälp, uppskattas verkligen. Gör att jag kan känna mig lite lugnare! Skönt att skriva av sig lite också.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Honestyisdead
2016-04-11 04:42
#15

Ja jag hade aldrig akt tunnelbana men klarade det latt i london helt ensam.

ilenna90
2016-05-09 00:35
#16

vad skoj att du ska till london :D gillade det jättemycket! 
den här sidan kikade jag ganska mycket på när jag och en kompis åkte, och det finns i alla fall en del information om tunnelbana(bland annat en tunnelbanekarta) och just oystercardet; http://www.ilovelondon.se/london_ta_sig_runt.asp

Moalinn
2016-05-25 13:42
#17

#16 Tack för länken! 

Nu är det bara en vecka kvar och jag har lite panik. Har ännu inte hittat ett bra sätt att ta mig från Stansted till centrala London. När jag läste på sidan som #16 länkade står det att buss kan vara problematiskt ifall man hamnar i rusningstrafik. När är rusningstrafiken i London? Landar 08:30 på torsdagen och flyget går 08:45 på lördagen - kanske inte är några problem med andra ord? Det jag funderar på är hur lång tid mellan flyg och buss jag bör ha? Räcker det med en halvtimme? Kommer inte ha något incheckat bagage så behöver inte stå och vänta på väskor men jag lär gå vilse på flygplatsen 😂 När bör jag vara på flygplatsen på lördagen tro?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Sindri
2016-05-25 13:52
#18

I #9 länkade jag till Easybus - tycker det var väldigt enkelt, billigt och bekvämt. Du bokar, betalar och skriver ut biljetter hemma.
http://www.easybus.com/en/london-stansted

När du bokar inresan till London ser du hur lång tid det tar och då får du till hemresan räkna baklänges så att du är på flygplatsen i god tid. Ca två timmar brukar alla säga på utländska flygplatser. Har du inget att checka in så räcker det kanske med en timme. Jag har ingen aning om hur stort Stansted är. Men kolla med flygbolaget när du måste vara vid gaten. Och om du kan checka in via dator/mobil i förväg.

Jag skulle skippa frukosten och bara åka iväg. På flygplatsen finns gott om ställen att äta på. Vi handlade med oss mat och åt på planet.

Moalinn
2016-07-30 02:31
#19

Måste ju säga att London har något magiskt. Det kändes lite som att komma hem.

Ville bara tacka och bocka för er fantastiska support. Utan er hade jag antagligen inte åkt 🌺

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Honestyisdead
2016-07-30 02:38
#20

#19 Välkommen till gänget :)

Annons:
Moalinn
2016-09-25 21:35
#21

Nu var vi här igen. Jag funderar på att boka resa till London i november men denna gång blir det tre nätter och ett dubbelrum - och jag står för hela paketet då jag vill ge bort en weekend i födelsedagspresent. Kollar booking dagligen men hittar inget under 1000, vilket är lite för mycket för min lilla ekonomi. Flygbiljetterna blir bara dyrare och dyrare också, så har lite bråttom. Har ni några tips på andra sajter där man kan söka på vandrarhem, något likt booking? Airbnb nämndes ju tidigare men det verkar inte vara så mycket billigare. Kanske är så att jag får vänta mig att betala lite över 1000 iallafall?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

leemland
2016-09-26 14:04
#22

Kolla expedia också .🙂 Det är ungefär som booking. 

Tyvärr får du nog räkna med minst 1000kr då det börjar närma sig juletider när du tänkt åka. Och sedan handlar det ju lite om var i London du vill vara också 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Moalinn
2016-09-27 18:18
#23

#22 Tack! Bokade flyg nu då det faktiskt var billigare än någonsin och få platser kvar. Jag bryr mig inte så mycket om var i London man bor, så länge det är någonstans i närheten (max 10min promenad) till tunnelbana/buss och där bussresan inte tar mer än kanske 30 min till centrum. Bodde i zon 3 sist och det var ju inga problem alls.

Hur är det med bokning av hotell/vandrarhem, är det billigare att betala nu i svensk valuta eller sen på plats i GBP tro?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

leemland
2016-09-27 21:30
#24

Jag tror, eller har fått för mig kanske, att pundet stärks till jul då trycket blir större och fler åker dit för just julshopping. 

Det kan ju kännas lite "säkrare" om du betalar nu, så vet du att allt är betalat och behöver inte oroa dig för att pengarna ska räcka - om du förstår hur jag menar 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Moalinn
2016-09-29 22:45
#25

Ja det är sant! Blev dock så att jag betalar där iallafall, behövde boka boende nu men får inte pengar förrän nästa vecka så kände att det var lika bra. Nästan skönt också att kunna avboka gratis ifall något skulle hända. Kollade ju på boende i början på veckan, och kunde då hitta skapliga vandrarhem för strax över 1000kr. Nu är det främst hotell för 1,500kr och uppåt. Helt gaalet. Inte visste jag att det var så populärt att åka till London för julshopping. 😃

Något jag stör mig på är att hotellen inte har någon mejladress utan man måste ringa. Vill inte ringa :(((

Nu är jag dessutom glad att jag inte lämnade tillbaka mitt Oyster Card 😎

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

leemland
2016-10-01 19:06
#26

Jo julshopping i England/London är väldigt stort faktiskt 😛 Hoppas du hittar ett hotell snart 🙂

Det brukar ju alltid finnas på hotellens hemsidor att man skriver in i ett fält så blir det ett mejl till som.. Hmm konstigt att dom inte har mejladresser ju 🤔 Har du letat överallt på sidan/sidorna?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Moalinn
2016-10-28 07:39
#27

Trodde faktiskt inte det med tanke på att det ändå är ganska dyrt? 

Hittade en mailadress tillslut. Alltså, jag mailade hotellet för ca 2 veckor sedan nu och har inte fått något svar angående incheckning. Känns som att jag borde ringa, men det är ju så dyrt? :(( Kan de inte ta emot oss innan 04 blir det lite jobbigt och behöver då hitta ett annat hotell.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Honestyisdead
2016-10-28 10:22
#28

#27 Du har inget annat val än att ringa tyvärr.  Men det du ska fråga går ju snabbt.

Upp till toppen
Annons: