Annons:
Etikett8-utrustning-prylar
Läst 1679 ggr
Honestyisdead
2/3/16, 11:23 PM

Viktigast att ta med?

Jag ska åka själv till Bangkok om några månader och möta upp min mor.

Vilket är måsten? Listar upp det jag kommer på. Fyll gärna på det jag glömt :)

  • Pass
  • Resekort/sjukkort
  • Kontokort som fungerar i Thailand 
  • Reseförsäkring 
  • Lite kontanter för säkerhets skull
  • "Magpåse" att ha pass, pengar och sjukkort i så det är dolt och säkert
  • Dyrbara saker i handbagaget
  • Flygbiljett
  • Mygga
Annons:
Vixxen
2/3/16, 11:27 PM
#1

Loperamid, åksjuketabletter

Honestyisdead
2/3/16, 11:28 PM
#2

#1 Vad är loperamid?

Åksjuketabletter behövs inte. Har aldrig blivit åksjuk. Varken i flyg, båt, tåg eller tåg.

VildaVittra
2/3/16, 11:33 PM
#3

En lista med nödnummer till folk man känner, försäkringsbolagen och ambassaden samt sjukhusen i området. Är man chockad händer det väldigt ofta att man glömmer dom. Listor är inte direkt lika stöldbegärliga som mobiler.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vixxen
2/3/16, 11:34 PM
#4

Ifall du skulle få problem med magen!

 http://www.fass.se/LIF/product?nplId=19941229000021

Honestyisdead
2/3/16, 11:36 PM
#5

#3 Bra tips

#4 Tack!

Vixxen
2/3/16, 11:37 PM
#6

Även spärrtelenummer till kontokortet!

Annons:
Honestyisdead
2/3/16, 11:47 PM
#7

#6 Du menar om det blir stulet?

Vixxen
2/3/16, 11:49 PM
#8

#7 Precis! Sätt upp det på  papperslistan VildaVittra pratade om!

Honestyisdead
2/3/16, 11:55 PM
#9

Det ska jag göra. Tack för era bra tips!

Vixxen
2/4/16, 12:05 AM
#10
  • USB-laddare 

  • laddningskabel 

  •  världsadapter till elkontakter

  • mediciner som du har på recept i tillräcklig mängd (ev. läkarintyg för medicinen, beroende på vad det är…)

  • telenumret till SOS Alarm på papperslistan!

  • uppdaterad karta/GPS i mobilen

Oskar
2/4/16, 4:02 PM
#11

Tv-serier, talböcker och hörlurar till flyget!

Sindri
2/4/16, 4:58 PM
#12

Uppblåsbar nackkudde tycker jag är ovärderligt på flyget. Har också alltid en sjal i handbagaget som jag gärna drar över huvudet när jag sover.
Du skall ju flyga långt så stödstrumpor rekommenderar jag absolut. Det finns knämodeller på nätet om man inte vill ha strumpbyxor eller stayups. Jag har frågat länge efter over-knee, vilket jag tycker är snyggare än knästrumpor till kjol.

Jag har sytt ett litet fodral där det ligger diverse praktiska saker att ha med på resa:

  • Förstoringsspegel
  • Nattlampa man sticker i eluttaget, bra om man går upp på natten o inte vill tända i badrummet t ex.
  • Några små klädnypor till småtvätt
  • Reflex eller liten ficklampa om man är ute på kvällen. Ofta dåligt med belysning.
  • En bit resår och en kork för att kunna ställa upp fönster om det inte finns spärrar
  • En krok man hänger över dörrbladet, finns inte alltid krokar i badrum etc
  • Lösa hängare till handdukar (Ja, tyvärr glömmer man kvar dem lätt….)

Jag tar inte med mig allt överallt, det beror på destination, syfte med resan, storlek på bagage etc.

Ett bra pack-tips som jag gjorde sist var att packa småkläder som strumpor, bh, trosor i egna små fodral. Såna saker brukar alltid gömma sig i vrår i resväskan, men nu var det lätt att hitta resp fodral. Små tvättpåsar passar utmärkt om man inte har nåt annat.

Vixxen
2/5/16, 7:32 PM
#13

Skavsårsplåster - typ Compeed

Annons:
Honestyisdead
2/5/16, 7:37 PM
#14

Åter igen, tack för alla råd :)  blir en lång lista!

Emma
2/10/16, 9:09 PM
#15

Det kan vara bra att dra en kopia av passet ifall det kommer bort eller blir stulet, sparar en del krångel.

Honestyisdead
2/10/16, 9:12 PM
#16

Kommer ha med 3 kopior. Handbagaget,  resväskan och hemliga påsen.

backpacker
2/10/16, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag har mina kopior på min mejl så är det lätt att komma åt dom. Bara att skicka till sig skälv o sen öppna var man vill.
Sy prylar brukar alltid va något som behöver lagas o stark tråd, tips tandtråd som är superstarkt.
Det beror på mycket hur du reser med, ska du va länge borta, om du ska resa omkring mycket.
Resväska eller ryggsäck och en mindre dag rycksäck =handbagage är skönt att ha med sig om dagarna o för dom små utflykterna.

I förväg: Att passet är giltigt ca ett halvår efter hemresan, att sprutorna är tagna i god tid före avresan. Är du längre än 30 dar ha visa i passet från Thailändska ambassaden.

Tänk på att det är billigt att köpa fiske prylar i dom här länderna som flätad fisklina halva priset mot i Sverige.  Tummen upp

Jag brukar ha med mig fiske prylar o fiska lite därnere bla. squid eller typ näbbgädda. https://en.wikipedia.org/wiki/Houndfish
Eller det finns fiske utflykter.

O det du inte har med dig finns att köpa där nere.

Resa är livet! Glad

Honestyisdead
2/10/16, 10:17 PM
#18

Check ✔ :)

Jalking
2/18/16, 12:26 PM
#19

Mygga? Svenskt myggmedel va? Skippa det. I den mån du behöver finns det mycket bättre sorter att köpa på plats.

VildaVittra
2/18/16, 12:52 PM
#20

#19 Jag skulle undvika att köpa på plats, deras läkemedelsregler är mycket lösare än våra, så det kan vara allsköns hälsovådligt i deras produkter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Honestyisdead
2/18/16, 7:06 PM
#21

#19 Kommer aldrig använda deras. Mygga är bra.

Sindri
2/18/16, 7:32 PM
#22

Nej, köpa sånt utomlands skulle inte jag heller göra om jag inte vore väldigt påläst om innehållet.

VästkustFia
2/22/16, 5:07 PM
#23

En liten dörrstopp i plast eller gummi som man kilar in under hotelldörren på natten så den inte kan öppnas utifrån. Bra att ha särskilt om man bor på enklare ställen.

backpacker
2/22/16, 7:31 PM
#24

När jag ser dörrstopp kom jag på att ha med eget hänglås.
Det är enkla lås på många av boendena och på många dörrar har dom att man kan sätta dit ett eget hänglås.

Resa är livet! Glad

Honestyisdead
2/23/16, 9:32 AM
#25

Vi bor på 4 stjärniga hotell så hhänglås går inte att sätta dit.

Angående dörrstopp beror det ju på åt vilket håll dörren öppnas.

VästkustFia
2/23/16, 12:50 PM
#26

Utomlands öppnas dörrarna nästan alltid inåt har jag märkt. Har hört att vi tydligen är rätt ensamma i Sverige om att oftast ha tvärtom. 

Vet inte hur det är i Thailand dock.

Honestyisdead
2/23/16, 12:53 PM
#27

Jag minns inte vilket håll dörrarna öppnas på mest  i Thailand. Har aldrig reflekterat över att det är skillnad i olika länder :)

Annons:
Zepp
2/27/16, 4:22 PM
#28

En väska med det vanliga osen en väska med allt som föreslagits här på sidan!😉

Har alldrig varit i Thailand.. men min svägerska är thailändska så jag hoppas kunna åka dit och hälsa på tjocka släkten iallafall när jag blir pensionär!

Hur som helst, första gången jag åkte till Turkiet så var jag oxå lite fundersam.. det visade sig att det nästan fungerar bättre där än på andra sk turistorter!

En helt annan sak är det nog om man hamnar utanför turistgettona?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
2/28/16, 6:43 PM
#29

Det vanliga osen?

Zepp
2/28/16, 7:02 PM
#30

Osen.. talspråk.. översatt till skriftspåk.. "och sen"!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

isla
2/29/16, 1:45 AM
#31

Jag tar alltid med mig vakuumpåsar när jag är ute och reser, som jag stoppar kläder i och även använder som smutspåsar. Detta ger mer plats i resväskan på vägen hem, så man får plats med allt det där man köpte fastän man kanske borde låtit bli. ;) Även om man inte kan få ut all luften, så kan man få ur en hel del, genom att rulla påsen och sen försluta den, innan man släpper.

flyingdragon
2/29/16, 8:57 AM
#32

#31 👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Åsa S
2/29/16, 9:41 AM
#33

receptfria allergitabletter brukar hjälpa ifall man regerar mer på insektsbett än vad man brukar göra. Vi skrattade åt att folk hävdade att man kunde få allergiska reaktioner mot myggor i grekland för jag har inga problem här i sverige och jag fick normala myggbett när jag var i halkidiki, det var inte lika kul vakna upp i olympiaki akti med rejäla bölder på kroppen men min mans allergitabletter hjälpte väldigt mycket (de var vanliga receptfria)

Honestyisdead
2/29/16, 1:18 PM
#34

Tyvärr märkte jag redan förra gången att min allergimedicin inte hjälper.

Annons:
Upp till toppen
Annons: