Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 2453 ggr
Moalinn
2016-01-24 03:12

Tågluffa i Storbritannien

Jag skrev ett inlägg här för ungefär två år sedan då jag frågade efter stad i England och fick en massa bra förslag. Började i samma inlägg spinna vidare på eventuell resa från Skottland ner till England och Wales och därefter över till Irland. Jag kom aldrig iväg på grund av ekonomi men idag när jag pratade med en kompis började vi prata om att tågluffa genom Europa och hittade då Interrail som erbjuder kort både inrikes och utrikes. Jag funderar då åter på resan inom Storbritannien, som sedan eventuellt avslutas på Irland.

Jag har några ställen i England jag vill besöka men har inte kommit så mycket längre än det. Vet inte heller om det går tåg dit. Någon som har någon koll på var man kan hitta detta? Eller är det lättast att kontakta InterRail och få hjälp av dem?

Det jag undrar över är Skottland och Wales. Har ni några bra tips på ställen? Jag vill väldigt gärna besöka de Skotska högländerna, kan dock inte bestämma mig var (och vet som sagt inte hur tågen går). Edinburgh är något jag länge velat åka till, så ett stopp där är ett måste. Men har ni några bra tips på ställen i Wales? Hur är det med Cardiff, värt att besöka? Jag är mest ute efter natur men eftersom att tågen inte åker rakt ut i skogen får man försöka ta det så långt man kommer men gärna så mycket natur som möjligt.

Nu är inte en månad speciellt lång tid, men är det rimligt att ta sig genom UK på den tiden? Tänker då om man flyger ner till Plymouth (eller närliggande), tar tåget till typ Penzance. Stannar där några dagar. Åker vidare upp i landet, betar av London över dagen bara (inte mycket för storstäder) och åker över till Wales, sen upp till grevskapet Cumbria (Lake Distrikt är det som lockar mest) och spenderar iallafall någon vecka där, upp till Skotska högländerna (om man kommer så långt haha) och avsluta i Edinburgh. Funderar på Nordirland och Irland också men de har jag ännu mindre koll på än Wales så tar tacksamt emot tips där också (kommer förmodligen hamna utanför InterRailkort-tiden men i så fall får man ta det sist, som enskild resa liksom, eller åka tillbaka någon annan gång). Har jag missat något? Något speciellt i England som jag verkligen missar om jag endast tar Cornwall, London och Cumbria?

Oj vad långt det blev. Hoppas någon orkar läsa! Jag kommer inte göra den här resan än på ett tag utan lär nog bli först 2017, men hade varit kul att få ihop den så man kan se hur mycket pengar man behöver spara och så vidare. Har kommit en bit på vägen, men inte i närheten av vad som kommer gå åt!

Edit: Inser så här i tänkandets stund att allt det där på en månad kan bli lite tight? Beror ju såklart på hur länge jag stannar vid varje ställe men tänkte att högländerna kanske kan vänta tills jag kan köra en vandring? Jag tror det ger mer än någon vecka där för sig själv. Edinburgh är fortfarande en av väldigt få städer jag verkligen vill besöka så hade varit kul att ha med det, kanske börja där och avsluta i London eller Cornwall (eller tvärtom). Nu är klockan nästan 04 så jag tänker väldigt mycket och ganska dåligt, men vill få ihop det här så jag har en grund att gå på. Ska bli kul och se vad ni har för tankar och funderingar, kanske rent av egna erfarenheter? Skrattar

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
felixifokus
2016-01-24 10:08
#1

En månad borde ju räcka långt om du vill luffa runt i UK. Som jämförelse tittar jag exempelvis på en 17-dagars bussresa som åker till "allt" https://www.trafalgar.com/usa/tours/britain-and-ireland-panorama/summer-2016 . Det är inga jätteavstånd ändå i UK

Moalinn
2016-01-25 00:39
#2

#1 Tack för länken! Absolut något jag kan ha att jämföra med och se vad jag lyckas plocka ihop för samma pris. I slutändan kanske det är billigare att boka en sådan resa, även fast tågluffande hade varit kul haha 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Oskar
2016-01-25 20:48
#3

Storbritannien är inte speciellt stort…att ta sig från norr till söder tar inte så lång tid med tåg så på en månad bör du hinna besöka ganska många platser.

Här kan man hitta kartor över tåglinjerna med dess stationer :

http://www.nationalrail.co.uk/stations_destinations/maps.aspx

Oskar

Upp till toppen
Annons: