Annons:
Etikett2-asien-australien
Läst 1214 ggr
MelodyX
2015-11-08 11:12

Iran

Någon som har varit där? Har genom mitt jobb fått chans att åka dit, under 2016. Åker med en bekant som kommer därifrån och utgår från hans familjs boende, resan skulle kosta 2000 kronor tur och retur vilket känns som ett väldigt bra pris till ett land man inte tänker som turistigt. Kan lite dari på köksnivå, vill tro att jag klarar mig rätt bra med de strofer och ord jag kan, engelska och kroppsspråk där. Men hur är det att ta sig runt ensam som kvinna? Jag har varit ute en del och rest en del ensam men kanske inte i ett så "stängt" land som Iran känns som, även om de vänner jag har som varit där säger att det är otroligt trevliga människor där (vilket väl kanske inte alltid stämmer, mina bekanta är afghaner, de måste fly därifrån ;-) ) Vad är lätt att uppleva och ta sig till? Några måsten? Någon som har varit i landet?

Annons:
[ludden]
2015-11-08 11:19
#1

Du bör inte ta dig runt ensam som kvinna i Iran, UD rekommenderar att man är mycket försiktig i Iran. Händer det något kan man räkna med att inte få så mycket hjälp eller ingen hjälp alls.

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Teheran/Reseinformation/Reseinformation-Iran/

MelodyX
2015-11-08 11:35
#2

Fast det där känns ju inte som något nytt och säger ju egentligen ingenting hur det är att resa runt som kvinna i landet (att man inte ska hålla till på gränsen till taliban och IS-områden är ju en självklarhet att ud avråder från), har för mig att ungefär samma restriktioner gällde när jag var i Palestina ,och runt Gaza området förra året, och där gick det alldeles utmärkt att resa runt ensam som kvinna, liksom i förenade arabemiraten och Jordanien tidigare år trots restriktioner om säkerhetsläget i det senaste. Försiktighet vidtar man självklart när man är i ett liknande område. 

Finns det någon med erfarenhet som har varit i Iran?

Oskar
2015-11-08 17:21
#3

Oj vilken resa! Jag har ingen aning om hur säkerhetsläget är där…men jag skulle läsa på mycket noga innan jag reste dit…

Oskar

Åsa S
2015-11-08 19:16
#4

Det finns ju en svensk kvinna som nyligen blev första kvinna att springa ensam genom Iran och det verkar ju ha  gått bra även om hon blev stoppad av sedlighetspolis mm. Men lite försiktig bör man nog vara speciellt ifall man är kvinna.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2689&grupp=22217

Upp till toppen
Annons: