Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1286 ggr
[Tilde]
2015-11-03 10:56

Tips, resemål i Europa?

Vad kan ni tipsa om för lite "annorlunda" resemål inom Europa? Det ska vara ett ställe med mycket sightseeing men där man också kan slappna av. Inte en för stor stad heller. Något som lämpar sig för människor som är 50+ och har varit i de flesta länder. 🙂

Gärna ett land/en stad som kanske inte är sådär super-turistig men inte heller jättedyr att leva i.

Ös på med tips, tack! 😃

Annons:
KPD
2015-11-03 11:25
#1

Jag skulle rekommendera att du riktade blicken mot gamla öststater. Fortfarande är det lägre priser där, och det finns många orter som inte så många turister kommer till. Georgien är geografisk beläget i Asien, åtminstone till största delen, men har alltid räknat sig till Europa. Tbilisi tycker jag är en trevlig stad, och det finns många intressanta platser som man kan göra dagsutflykter till.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Oskar
2015-11-03 12:08
#2

Beror ju lite på vilken årstid ni reser…och vilken budget ni har… Men är det sommar så kanske Island kan vara något? Reykjavik är en trevlig liten stad och det finns många utflykter att göra. Även dom andra öarna på den "sidan" Europa är sevärda, tex Färöarna och Svalbard. Och passar perfekt för dem som rest mycket och kanske vill besöka något lite mer annorlunda.

Oskar

[Tilde]
2015-11-03 12:09
#3

#1 Tack för tipset, ska kolla upp Georgien. 🙂

Niklas
2015-11-03 12:59
#4

#2: Är inte Island ganska dyrt? Jag tänker att de måste transportera dit allt de inte kan producera.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Tilde]
2015-11-03 13:06
#5

#2 Det är till mina föräldrar. Hade tänkt att de kunde resa runt mars månad, men det är inte riktigt bestämt än. Island har pappa varit på men tror inte mamma har varit där. Ska kolla upp det, men tänkte också att det kanske var dyrt…?

Har kollat lite på Wien också då pappa älskar Österrike och mamma inte har varit i Wien (som för övrigt verkar vara riktigt fint och mysigt).

KPD
2015-11-03 13:30
#6

#5 Wien? Inte för stor och inte super-turistig. ;) Om Wien skulle vara ok, vill jag också tipsa om Prag och Krakow, som nog båda är billigare och har mycket intressant att erbjuda. Ditt första inlägg gjorde att jag uteslöt många städer. Wien går enkelt att kombinera med Bratislava. Det var inte ett stad jag tog till mitt hjärta, men nog finns det tillräckligt mycket att se och göra för två-tre dagar. Däremot skulle jag inte välja den som primärt resmål. En av mina vänner älskar dock Bratislava och återvänder gärna.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
[Tilde]
2015-11-03 13:57
#7

#6 Nja, jag tänkte typ Barcelona, London, osv…

Prag har de varit i och jag tror att de gillade staden väldigt mycket :) Ska höra med mina syskon vad de tycker. Vill helst att de ska åka till en ganska romantisk stad också. 😃

KPD
2015-11-03 14:04
#8

#7 Det kravet uppfyller Krakow, om man avstår från att besöka Auschwitz. Däremot kan man med fördel besöka Wieliczka, antingen över dagen eller övernatta på det utmärkta lilla gruvhotellet.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Tilde]
2015-11-03 15:34
#9

#8 Låter bra! Ska läsa på om det och se vad jag kan hitta för spännande. 🙂 Tackar för tipset.

Oskar
2015-11-03 22:04
#10

Jo, Island är ganska dyrt…kanske lite dyrare än Sverige… Och om det är i mars ni ska resa så kanske inte Island är så bra. Vädret är nog rätt bistert där då… Kanske att södra Europa är bättre då? Typ Malta eller Gibraltar kanske?

Oskar

MelodyX
2015-11-08 11:04
#11

Malta är fint (och har allt egentligen eftersom det är ett så litet land) och billigt. I mars är det som maj här, det går att sola utan problem, en del galningar badar (typ 18 grader i vattnet, jag hade aldrig badat men ungarna var i utan att klaga när vi bodde där). Och turisterna har inte kommit än. Samma med Sicilien, dock dyrare att åka till.

Oskar
2015-11-08 17:14
#12

Du får berätta sen vilket resmål ni valde!

[Tilde]
2015-11-10 19:43
#13

Vi har ännu inte valt resemål! Det lutar dock mot att resan får bli till sommaren istället då mamma är lärare och ändå har ledigt då. 🙂 Ska kolla upp alla alternativ och se vad vi tror de bäst skulle gilla. Tackar för alla tips!

Annons:
Zepp
2016-02-27 16:47
#14

På sommaren är jag hemma/turistar i Sverige.. det är hemskt dyrt!

På Jul åker jag till kanarieholmarna. det är oxå dyrt.. men varmt den årstiden.

På vår/höst åker jag till Turkiet.. det kostar ungefär hälften jämfört med Europa/kanerieöarna!

Nackdelen med Turkiet är att det är hemskt varmt på sommaren.. då är Istanbul och den regionen något svalare.

Fördel.. det är nära/det kostar hälften/man får dubbelt för pengarna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: