Annons:
Etikett2-asien-australien
Läst 1296 ggr
MelodyX
2015-07-24 18:37

Palestina/Jerusalem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter och går igenom mina bilder från min Palestinaresa som jag gjorde i mars. Mycket bilder blir det. Rekommenderar alla att åka till området och ta del av både historia, samhällspolitik och förtryck. Vi får nog inte resa in på ett par år igen, men förhoppningsvis bär det av igen inom några år då resan gav mig goda vänner, både från Palestina och Israel. 

Vy över Betlehem.

Annons:
MelodyX
2015-07-24 18:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

På en klippa utanför Jericho (linbanan går dit ungefär från gamla staden, det finns ett etiotiskt kloster på samma klippa för den som är intresserad).

MelodyX
2015-07-24 18:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En natt spenderades i grottor på Tent Of Nations. Det var skitkallt och inget jag rekommenderar i mars, men solnedgången var fantastisk. I horisonten ser man Gaza, Tel Aviv och medelhavet (även om det syns mycket dåligt på bilden).

MelodyX
2015-07-24 18:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jerusalem bjuder på en del också, även om man inte är religiös är det ändå kul att gå in i tempel, kyrkor, moskéer och synagogor. Här Maria Magdalenas kyrka och Alla nationers kyrka vid olivberget (om man tror på sådant är olivberget den plats där Jesus intog sin sista måltid tror jag).

MelodyX
2015-07-24 18:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Kanske den mest kända vyn i hela regionen? Bönemuren och klippmosken på ett och samma ställe.

MelodyX
2015-07-24 18:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Utanför Jerusalem vid Vad Yashem.

MelodyX
2015-07-24 18:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vi passade på att rida några turer också mellan Jericho och Jordanien. Snälla hästar och otroligt trevligt folk.

Annons:
MelodyX
2015-07-24 18:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag var där inom min utbildning och studerade freds och konfliktarbete. Jag kan ärligt talat säga att jag aldrig känt mig tryggare på en resa, MEN man ska vara medveten om att det pågår en konflikt och att man som turist kan hamna mitt emellan stenkastande ungdomar som är palestinier och livrädda ungdomar från armén i Israel som har betydligt tyngre vapen och inte tvekar att använda dessa och därför ska man självklart vara försiktig, kanske framförallt efter fredagsbönen då det kan bli lite sammandrabbningar. Dock kan jag som sagt rekommendera att åka till regionen, och då int bara till Tel Aviv och Eilat för då missar man hela poängen med en sådan resa.

Åsa S
2015-07-25 16:39
#8

Kul se bilder jag ska åka på en resa i jesu fotspår i vår, troligtvis i april, i kyrkans regi med min man. Vi har aldrig varit där tidigare.

MelodyX
2015-07-26 22:38
#9

Då har ni något att se fram emot 🙂

Oskar
2015-07-28 08:35
#10

Spännande resa!

Upp till toppen
Annons: