Annons:
Etikett4-nord-sydamerika
Läst 979 ggr
Sindri
2015-06-07 21:35

ESTA - varning för dyr sida!

Blev så arg när jag skulle göra min senaste ESTA-ansökan. Hamnade på en svensk sida och det kändes ju bra, men när jag kom till betalningen så ville de ha 89USD. En ESTA kostar inte mer än 14USD idag. Det är någon agent som lämnar in din ansökan åt dig. Blev galen för jag fick sitta och fylla i allt igen på den rätta sidan. Ingenstans står det att det är ett ombud, sidan ser ut som den riktiga.

Den rätta sidan är denna.
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e3s1

Högst upp på sidan kan man välja språk.

Annons:
Niklas
2015-06-08 05:07
#1

Vad är ESTA?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
2015-06-08 07:21
#2

Sorry - ESTA är något man måste ansöka om för att få komma in i USA. Det ersätter ett vanligt visa eftersom Sverige och USA är med i något som heter Visa Waiver Program. ESTA måste fyllas i och betalas innan man överhuvudtaget kan försöka komma in i USA. Det är dock ingen garanti att man faktiskt blir insläppt. Det gäller att svara "rätt" på alla frågor.
Det finns tydligen fler än ett företag som försöker sko sig på det och agera "ombud" för den som söker. Det skall som sagt göras direkt mot USA:s egen ESTA-hemsida och inte kosta mer än 14USD.

VästkustFia
2015-06-13 21:15
#3

Bra att du varnar. När jag skulle till USA häromåret slapp jag det problemet men det kan tänkas att jag åker dit igen inom inte alltför lång tid.

Sindri
2015-06-13 22:40
#4

Behövde du inget ESTA förra året? Men det har ju krävts i flera år. Det är istället för visa.

VästkustFia
2015-06-14 22:06
#5

Jo det är klart jag behövde ESTA. Menade att jag slapp problemet med att hamna på falska sidor.

Upp till toppen
Annons: