Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 2160 ggr
ilenna90
2015-04-07 11:33

budapest

Hej, jag har sett lite ämnen om budapest tidigare så verkar som att en del här på iFokus varit där :) 
Hoppas att nån kan hjälpa mig med lite frågor inför weekend-resan jag och min syster planerar! :)

Efter att ha googlat lite trodde jag det var Buda-sidan som var bäst på att bo på men har nu blivit lite osäker. Det är så svåra adresser så jag har svårt att förstå vad som är områden och vad som är gatnamn osv. 
På vilken sida ligger dom flesta sevärdheterna? (Parlamentet, bergbanan, slottet, kyrkorna, dom bästa termalbaden osv)

Och vi vill väldigt gärna till west end shoppingcentret som ska vara så stort, men hittade nu precis informationen om att det ligger på pest-sidan. Är det svårt/långt att ta sig emellan?

Skulle också jättegärna vilja ha tips hur man tar sig från flygplatsen in till staden, och tillbaks. I tidigare huvudstäder jag varit så har det alltid funnits ett expresståg men det verkar det inte göra här. Är det taxi som gäller? För det skulle ju förmodligen inte vara några problem därifrån, men det känns mer osäker att ta taxi till flygplatsen då jag sett att dom varnar för mycket oseriösa taxibolag.

Annons:
Oskar
2015-04-07 17:09
leemland
2015-04-07 19:19
#2

Nu är det några år sedan vi va där men ska försöka svara på din frågor så gott jag kan. 🙂 

Buda-sidan är så kallat den rika sidan och jag har för mig de flesta hotell och så ligger där. (men självklart ligger där säkert hotell på Pest-sidan också😉) Vilka hotell är det ni/du kollat på? 

Vilken typ av sevärdheter är det ni vill se? Parlamentet ligger nog på Pest-sidan(som för övrigt har det traditionella turiststråket ) Men på Buda-sidan ligger tex en kyrka i ett berg , Marsipanmuseet och en annan känd kyrka. Och ett stort köpcentra ligger också där Mammuth 😉 

Ja West end shoppingcentra är stort 4 eller 5 våningar. Om ni inte har något emot att gå så är där inga problem men dom har så klart bussar och så också . 😛

Jag tror ni måste ta taxi om inte hotellet erbjuder upphämtnings-service. MEN, och det är ett stort MEN, förhandla priserna INNAN ni sätter er i taxin. ALLTID

Jag ber om ursäkt jag suger verkligen på att komma ihåg namnen på sevärdheterna just nu, haha. Men kan hjälpa dig med om det skulle va så, kan höra med släkten! Glad Är det något kan du alltid skicka PM till mig så hjälper jag dig så gott jag kan 🙂 Hoppas du fick lite svar i alla fall !

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

ilenna90
2015-04-08 10:00
#3

tack för dina svar! :) Satt ganska länge igår och googlade runt mer och lyckades hitta en hel del som åtminstone gjorde det -lite- klarare ;) Verkar som sagt som att dom flesta turister väljer att bo på Pestsidan då många sevärdheter ligger där också, och precis som du sa; shoppingstråken. Och westend centret låg tydligen också där :) 
Och hela budapest är tydligen indelat i distrikt så jag har försökt skriva ner lite för att få en överblick och då verkar det också som att Pest är bäst :) 
Slottet, mattiaskyrkan och fiskebationen ligger tex. i buda men i samma distrikt :)
Hittade också några trevliga båtturer på donau som går från pestsidan :) 

Jaa inget specifikt hotell hittills tyvärr! Jag hade hört att det skulle finnas så otroligt billiga hotell i budapest och att man till och med kunde leta efter sådana med många stjärnor för att det ändå är så billigt. Men igår när jag letade hotell på Pestsidan så låg majoriteten på 1500 per natt, och för mig räknas det absolut inte som billigt : o bodde nog billigare i både london och rom. 
Har du några tips där? :) Särskilda hotell eller kanske hemsidor som är bra att kolla genom? 
Eller kanske vilket område som kan vara bäst/mest centralt att bo i? :)

Sen kan jag också passa på att fråga om du varit på något av alla dessa bad? Det känns ju som något man bör göra när man är där! Jag har kollat på szechenyi som ska vara det största och som passande nog ligger på Pestsidan. 
Är det värt det? 

Vad synd att det ska vara så krångligt att åka taxi :/ verkade ju annars väldigt bekvämt eftersom (dom seriösa) ska vara väldigt billiga(?)

Hur är dom på engelska där borta då? Går det att kommunicera alls? Tänker särskilt på restauranger och i butiker osv. Och ja taxichaufförer..

leemland
2015-04-08 17:55
#4

Va bra att det blev lite klarare då 🙂 

Ja överlag är det väldigt väldigt billigt där. Om jag minns rätt så åt vi ute varje kväll, och då åt vi finare middagar, wienerschnitzel bland annat och då åt vi 5 personer på under 200 kr. (om jag nu minns rätt😉) Och det är ju vad det kostar för en person här nästan 🤪

Om du ska hinna med de du skrivit behövs nog mer än en weekend resa😉 Speciellt om du gillar shopping och vill gå både på West end och Mammuth 🤪 haha.

Jag har för mig där ligger ett Best western hotell på Buda-sidan , direkt vid Margarethabron . Och där kan man ta sig lätt till båda sidorna ju. Vet tyvärr ingen speciell sida man kan kolla , testa googla Hotell i Budapest och sedan googla på varje hotell för att se om det är något för er 🙂 Här finns kanske något . Och vad jag kunde se vid en snabb googling verkar det inte många hotell på Pest-sidan.. 
Nej 1500 natten lät inte billigt. Men det kan hända att där är spa på hotellet då, därför priset är så högt(bara en gissning nu) . Välj inte att sova på MargarethaÖn i alla fall! Där är vääääligt dyrt. 
De flesta hotellen ligger centralt har jag för mig 😛

Nej vi åkte aldrig på några av dom badställena. Den yngsta i familjen va omkring 10 och vi va mest där för att se allt (byggnader, kyrkor etc) och träffa släkten 🤪 Men kommer jag dit igen så ska jag helt klart åka till någon av dom baden ! 🙂

Jag tror dom blivit bättre på engelska än när vi var där. Och bland turiststråken och så funkar det relativt bra tyckte jag. Men när ni bestämt er för ett hotell tycker jag ni ska prata med dom och se om dom har en sådan upphämntningsservice eller om dom kan hjälpa er på något sätt. 🙂 Taxichaffisarna på flygplatsen bör klara av engelskan men jag tvivlar att dom är så duktiga på det inne i Budapest. Franska, Tyska och Ryska är annars språk som en hel del av folket kan/kunde. (om det skulle kuna hjälpa er 😉) 

När hade ni tänkt åka förresten? 😛 

Ett tips - ta bekväma skor på er ! För ni lär gå väldigt mycket 😉 

(ber om ursäkt för ett något rörigt inlägg 🤪

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

ilenna90
2015-04-08 18:24
#5

Nja jag tror nog inte det behövs någon längre resa ;) om inte sevärdheterna ligger jättelångt ifrån varandra vill säga 😮 Var i Rom i 3 dagar och då såg vi i princip alla sevärdheter (även sånna som låg en bit utanför), en halvdag på colosseum och där gick vi överallt utan att åka kollektivt en enda gång. Och i London såg vi också väldigt mycket plus en hel shoppingdag. Vi är unga ;) 

Ang. shoppingen i budapest så tänker vi stan och westend center - inte mammuth :) 
Men var kanske lite otydlig när jag skrev weekend, det kanske man säger om det gäller 2 dagar? För vi planerar kanske 3 eller 4 nätter :) 

Lät ju verkligen jättebra med matpriserna! Hoppas det är liknande fortfarande 😃
På dagarna brukar det ju oftast bli någon snabbmat, men på kvällarna är det ju alltid trevligt att kunna gå på någon restaurang. 

ja du har nog rätt i att det är bäst att höra med hotellpersonalen om upphämtning 🙂 Och ang. språken så är tyvärr inte franska eller tyska (eller ryska för den delen haha) något vi kan heller. Lite spanska bara x) 

Vi har inte bestämt något exakt datum än men i början av juni :) 

Ja det ska vi absolut ha! Hade bra skor i Rom men på min första resa i London hade jag sånna hemska skor att jag ett tag gick runt barfota på gatorna - Inte att rekommendera haha!  

(inte alls! :) isåfall är mina minst lika röriga haha.)

leemland
2015-04-08 19:51
#6

Haha okej. Nej de flesta sevärdheterna ligger rätt så samlat faktiskt. Det som ligger längst borta är West end shoppingcentra😛 Men följer ni kartan så tar det nog inte så lång tid att gå dit. Vi gjorde fel och gick lite huller om buller så de tog rätt så lång tid innan vi kom dit. Men vi såg en massa man inte sett annars ju 🤪 haha. Om ni kommer i närheten av Mammuth kommer ni nog gå in ändå. 😉

Jag tror priserna ligger ungefär samma. Det har ju lite med att göra hur forinten och den svenska kronan står i 😛 Och håller ni er borta från turiststråken och går ner på sidogatorna istället så sjunker priserna 😛 Saluhallen får ni inte missa! 🙂Den ligger i slutet av turiststråket (vetka utka -fel stavning men det låter så när man säger de 😉)  

Haha okej. Mamma säger att den yngre generationen är duktigare på engelska nu än va de va när vi va där för några år sedan. Så ni bör ju kunna klara er på det 🙂

Okej. Tänk på att det kan vara rätt så varmt där då också(uppemot 40 grader inne i Budapest) . Så ha svala kläder med/på er, och ha så klart inte så mycket med er för ni lär nog köpa en del 😉 Det gör man automatiskt fast man inte ska ha något 🤪 haha. 

Okej. Nej de skulle nog inte va en möjlighet ens inne i Budapest. 😛 

En annan sak jag kom på nu när jag skrev också - När ni ska in i kyrkorna , speciellt Mattiaskyrkan, så måste ni skyla kroppen. Så om ni tex har med en sjal som ni kan lägga över axlarna . (va så förr)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Oskar
2015-04-08 22:02
#7

Nog ska det gå att hitta hotell som är billigare än 1500 kr/natten. Jag kollade lite på http://sv.hotels.com/ och hittade en hel del hotell i centrala Budapest som kostade under 1000 kr/natten. På den sajten kan ni söka på hotell i en viss prisklass och sedan se var dom är placerade på en karta. Mycket smidigt.

Oskar

ilenna90
2015-04-08 22:57
#8

#7 tack! tittade där tidigare men hade missat att man kunde välja att hotellen skulle sorteras efter närmast avstånd till tex. vati gatan.

ilenna90
2015-04-09 15:19
#9

#6 ja första dagen brukar man ju alltid gå lite lätt vilse haha, men som sagt; det är ju ändå då man ser sånt man kanske annars inte sett! :) 

Yes ska komma ihåg att packa med något att täcka knän och axlar med - köpte en ful längre kjol (använder aldrig kjolar/klänningar som går så pass långt ner annars haha) för just den anledningen när vi var till Rom så ska försöka leta fram den ^^ 

Vet du (eller någon annan) förresten om det är någon av broarna man kan promenera över? Eller är det enbart för trafik? 
Tänkte ifall det är någon särskild bro man ska försöka leta boende nära isåfall :) Har hittills hittat ett hotell som jag tror borde ligga väldigt bra till. Typ på vaci utca och relativt nära kedjebron. 
Men den verkar ju vara så lång den där gatan så svårt att veta vart närmast centrum är liksom haha.

leemland
2015-04-09 20:33
#10

Ja va bra. Skulle de va så kan man ju alltid kasta eller ge bort kläderna om det inte är något man vill ha 😛

Ja Margharetabron kan du gå på. Den ligger centralast i alla fall 😛(kedjebron och margaretabron verkar vara samma bro. eller har jag fel?

Får nog återkomma imorgon eller till helgen med svar på din sista fråga 😛 Och se om jag kan hjälpa dig mer 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

ilenna90
2015-04-10 07:37
#11

vad snällt, det får du gärna göra! :)

ilenna90
2015-06-13 19:58
#12

måste bara skriva här ifall det är någon mer som funderar på att åka till budapest; det var en helt underbar resa! bland det vackraste jag sett <3 perfekt hotell med gångavstånd till i princip allting, otroligt bra transportmöjligheter och så himla fint! :D

leemland
2015-06-14 13:56
#13

Vad kul 🙂 Vilket hotell blev de och vad såg ni etc?😛 
Den senaste tiden har sprungit iväg så har glömt fråga dig 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
ilenna90
2015-06-14 17:08
#14

city hotel matyas bodde vi på. Låg alldeles bredvid elizabethbron och hade utsikt mot både den och slottet <3 
Och vi såg en massa! Sån otroligt vacker stad! Hade nästan kunnat sitta vid floden och bara tittat i dom 3 dagarna haha. Var ju verkligen två olika städer dag och natt också! 
Vi hann med en hel del; kom dit på måndagen och tog först en vända på vaci utca medans vi väntade på att få checka in, åkte sen till westend city center och på kvällen tog vi drinkar på en mysig pubbåt med utsikt mot floden, satt där tills slottet och kedjebron tändes (och en hel del blixtrar!) och tog sen en promenad över den till buda - än en gång; så otroligt fint. Särskilt att få se parlamentet från andra sidan. 
Tisdag förmiddag hade vi sevärdheter planerade så åkte bergbanan upp till slottet och kollade där, såg fiskebastionen, som jag blev helt förälskad i! och mattiaskyrkan. 
Hann med en del shopping på vaci utca efter det också. Eftermiddagen blev mer kaos då det blev ett fruktansvärt oväder som pågick i 7 timmar.. 
På onsdagen var vi till scheneyibadet vilket verkligen var jättebra! :D hur härligt som helst med 38-gradig pool :D Blev dock förvånad att det var sån brist på engelska skyltar då det måste vara otroligt mycket turister där. Men det var verkligen mysigt! :) 
På kvällen tog vi oss över till buda för att äta kvällsmat där men det slutade i lite kaos det också haha, hoppade på en buss som vi hoppades skulle ta oss till nån restaurang men hamnade i deras bush kändes det som, där det inte fanns menyer på engelska eller en enda turist i sikte. Och när vi skulle ta oss tillbaks mot slottet och hem till Pest gick vi totalt vilse och hamnade i Budas grändes vilket var riktigt obehagligt! 
Men kom till sist tillbaks mot fiskebastionen och satt oss uppe i tornet mot den där otroliga utsikten! 
Och på torsdag vid lunchtid åkte vi till flygplatsen :)
Det var väl i det stora hela vad vi gjorde :D

leemland
2015-06-14 17:28
#15

#14 Kul att du gillade de det! 🙂 Och att ni hann med så mycket på era dagar där 😛 

Tråkigt när de blir en massa missöden och man hamnar fel. Speciellt i ett land där engelskan är så dålig som den är (även om den nu är bättre än när vi va där) Men nu fick ni ju upptäcka en "inhemsk" restaurang också 😉

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Silver83
2016-07-14 10:16
#16

Skakar liv i en gammal tråd…

Hur var det med broarna? Kunde man gå på dom, eller var det bara till för trafik? Är det lätt att ta sig fram för övrigt? Eller hur man nu ska uttrycka sig… Det är ju svårt att se på en karta vad som är gågator och vad som inte är det.

Är det pålitligt med taxi? Läste att det fanns nåt på flygplatsen där man kunde boka flygbuss till hotellet. Det verkade säkert, men man vet ju aldrig. Känns som att det borde vara säkert i och med att det ligger i anslutning till flygplatsen…

Fått en känsla av att sevärdheter osv. är ganska billigt i Budapest. I alla fall om man jämför med här. Det känns som att man kan göra mycket på en ganska liten budget. Är jag helt ute och cyklar?

Tar förresten gärna emot tips på bra restauranger :)

ilenna90
2016-07-14 10:33
#17

man kunde gå på broarna! :) det var som cykelvägar längs båda sidorna så det var inga problem. (såå fint! <3) 

och ja det var väldigt smidigt att ta sig fram i stan. vi gick väldigt mycket men åkte också spårvagn och tunnelbana vilket också gick väldigt smidigt. (vi köpte ett biljetthäfte redan på flygplatsen - det är post office't som säljer dom.) 

taxi i stan ska man helt klart undvika då dom tyvärr lurar turister och tar väldigt höga priser - men fótaxi är ett pålitligt taxibolag som man kan ringa! när vi kom till flygplatsen gick vi ut genom en av entréerna där man i en liten kur berättade vilket hotell man skulle till, en taxi kom sedan framkörande nästan på en gång och då var det ett fast pris liksom - tror det kostade oss 250 kr att åka till vårat hotell som låg mitt i stan. 
när man sedan ska tillbaks till flygplatsen kan man be hotellpersonalen att ringa fótaxi och så ordnar dom det. vi tyckte det var ett jättesmidigt sätt i alla fall :) 

och ja det skulle jag säga; att det är billigt med sevärdheter. mycket är ju liksom sånt som är gratis; om man gillar att se fina byggnader osv. det finns ju slottet (bergbanan upp kostade ca 40 kr om jag inte minns fel), fiskebastionen, alla fina broar m.m. 
och så finns det ju dom här varma källor-baden, och jag tyckte åtminstone det var helt godtagbara priser :) 

undrar du något annat försöker jag gärna hjälpa till :) har kvar mycket anteckningar inför planeringen av vår resa :)

Silver83
2016-07-14 12:02
#18

Tack! :) Jag är intresserad av mycket gamla byggnader, slott, parker osv. Men även museum. Har kikat runt en hel del på kartor och sett att det finns saker att se både här och där, med korta avstånd mellan varandra. Det är ju alltid bra :) Sen att det är billigt gör ju inget heller ;) 

Så fótaxi är ett pålitligt, i så fall kanske man likaväl kan ta det från flygplatsen till hotellet istället för flygbussen. Då kanske man även slipper att åka med runt till alla andra hotell. 

Vet att det nämndes tidigare i tråden, men det funkar med engelska där? I värsta fall funkar väl tecken och kroppsspråk ;) 

Jag har noll koll vilken sida som är Buda och vilken som är Pest… Vilken är vilken? och är det nån större skillnad på de båda vad gäller priser, hotell osv?

ilenna90
2016-07-14 12:15
#19

ja just museum-biten missade vi - eller hann inte med helt enkelt haha. men verkar finnas några spännande! :) 

jaa precis :D det är ju trevligt att man kan gå runt bland olika sevärdheter så att man får se saker på vägen också så att säga, än att behöva åka kollektivt. 

ja precis, var så vi tänkte också. skönt att få åka direkt till sitt eget hotell utan att behöva vänta på/åka runt med andra :) 

engelskan funkade för det mesta bra, men var man bara liite utanför dom mest centrala delarna så var inte ens vägskyltarna på engelska längre vilket inte var vidare kul när man var vilse haha (var just då väldigt tacksam att jag lärt mig vissa ord på ungerska så vi kunde lokalisera oss till slottet åtminstone haha.) även på varma källor-badet var den engelska skyltningen i princip obefintlig, men som sagt; det funkar :) 

pest-sidan har helt klart fler hotell, dom har också mer restauranger, och shoppinggatan ligger där. buda-sidan är den sidan som har flest sevärdheter; slottet, fiskebastionen osv. (parlamentet ligger dock på pest-sidan.) 
så vi tyckte det var praktiskt att bo på pest-sidan eftersom det ändå var så enkelt att ta sig över till budasidan.

Silver83
2016-07-14 12:31
#20

Det finns för mycket att se helt enkelt ;) Men nåt ska jag hinna med i alla fall. Och som sagt var så ser man ju en hel del bara man går runt.

Får se till att hålla mig i de centrala delarna med andra ord ;) Eller så får jag vara turistaktig till tusen och ha en stor karta med mig när jag är ute och går..

Låter som att jag ska bo på pest-sidan då. Men är det enkelt att ta sig över så spelar det kanske mindre roll. Det är ju som sagt var inte några rejäla gångavstånd (verkar det som i alla fall).

Biljetthäftet för buss/spårvagn etc. Hur länge gäller ett sånt? Och vad kostar ett sånt ungefär? Gäller det i hela Budapest?

Annons:
ilenna90
2016-07-14 14:55
#21

haha jaa! :) när ska du åka? ^^ 

jag tror att det ska gälla i hela budapest, vi var ju mest centralt, men som längst scheneyibadet, och där funkade det hur bra som helst i alla fall! :) 
det vi köpte hette 10 trip coupon books och när vi var där förra sommaren kostade det 3000 forint (93 kr.) man använder liksom en kupong per resa så det finns ingen tidsbegränsning :)

Silver83
2016-07-14 15:51
#22

September tänkte jag, men inget bokat än, så är lite oklart än så länge. 

Har hittat info om det här (på budapestguiden.nu) nåt du har erfarenhet av? Relativt billigt tycker jag för 7-dagar, med tanke på att man kan åka hejvilt runt hela Budapest. Frågan är ju om priserna är aktuella, hittar inget om det. Men kan ju inte vara så himla stor skillnad, hoppas jag :)

Deras vanliga ”busskort” system är mycket flexibelt och man kan i princip bestämma själv hur många dagars kort man vill ha. Det finns även Budapest två & tredagars turistkort som är dyrare men som ger rabatter på många ställen, tex muséer och vissa sevärdheter som tar inträde. Här är prislistan direkt från källan BKV:

24-tim kort, 1 550 Ft, ca 60 Sek.
72-tim kort ,  3 850 Ft, ca 150 Sek.
Sju-dagarskort, 4 600 Ft, ca 180 Sek

Budapest kortet för 48 tim kostar 6 300 Ft, ca 250 Sek
Budapest kortet för 72 tim, kostar 7 500 Ft, ca 300 Sek

ilenna90
2016-07-14 18:15
#23

okej, men vad skoj :) 

det låter ju också bra! :) har ingen erfarenhet av det själv, men vi var ju där under några dagar bara - är man där längre så tjänar man ju säkerligen på att köpa något sånt där veckokort istället.

Silver83
2016-07-14 19:53
#24

Blir i så fall en vecka, så det ser jag fram emot.

Men köper man ett sånt där kort där det ingår rabatt till museum etc. så kanske det är bra med tanke på att jag har tänkt gå till vissa såna ställen. Men det blir ju inte alltid som man tänkt sig, så får väl se hur det blir. 

Men antar att man kan köpa det på plats där med, så oavsett vilket alternativ jag väljer så hoppas jag att jag får en bra resa :) 

Bara för att fråga lite ytterligare, hur är maten? Nåt speciellt du rekommenderar att man testar när man ändå är där? :)

ilenna90
2016-07-14 21:30
#25

absolut :D 

just där är jag nog inte någon bra att fråga haha, vi åt 'vanlig' mat som kyckling, kött och pommes osv. men ungern är väl känd för sin stroganof, och det fanns mycket anklever ifall man gillar den typen av mat.

Silver83
2016-07-15 11:02
#26

Ja, men då låter du ju som jag. Käkar gärna sånt jag känner igen och vet vad det är… Även om jag gillar att testa nya grejer, och gärna då sånt som är speciellt för det landet, så äter jag inte vad som helst. Den där anklevern är säkert jättebra, men nej…

leemland
2016-07-15 20:58
#27

Gulasch (stavning?) är dom rätt kända för där nere då det ska du nog inte missa 😛 Och så klar langos! 
Du borde helt klart gå till saluhallen i Budapest. 

Vet inte riktigt vad som skrivits då jag bara skummat igenom inläggen 😛 Men det är så att Buda sidan är den så kallade "rika" sidan och Pest sidan är den "fattiga". På Pestsidan är turistgatan Vetka utka( ingen aning om stavningen). 
Vad är det du vill göra där Silver83? Shoppa eller se saker? (klart man kan göra båda🤪)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
ilenna90
2016-07-15 21:24
#28

oj det var ju såklart gulasch jag menade! inte stroganoff haha. 

vaci utca heter shoppinggatan :D

leemland
2016-07-16 14:38
#29

#28 Okej. Det uttalas iaf som jag skrev 🤪haha. Kommer aldrig ihåg stavningen😂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Åsa S
2016-07-18 09:27
#30

Har inte varit i ungern sedan 89? samma år som muren öppnades det var inget visumkrav för svenskar så vi gjorde en dagsutflykt in i landet, små trabantliknande bilar överallt och det mesta som var ungerskt kostade bara nån krona medans importvaror kostade som i sverige. Mc Donalds fanns de var snabba på att etablera sig så snart gränsen öppnades. Ingen vidare mat eller service på den tiden i budapest men det har nog förbättrats.

Silver83
2016-07-18 11:55
#31

#27 Det mesta är egentligen av intresse med tanke på att jag aldrig varit där. Tänkte mig både museer, shopping, sevärdheter, restauranger, byggnader, kyrkor etc. Vad som helst i stort sett. Förmodligen hinner jag inte med hälften av det jag tänkt ändå när jag väl kommer fram :)

#28 Misstänkte att det var gulasch du menade, men sen blev jag osäker när jag läste det om och om igen :D

leemland
2016-07-18 19:00
#32

#31 Okej. 
Jag vet att där är en kyrka inne i ett berg som är rätt mysig att kolla i, så den rekommenderar jag. De har ett marzipanmuseum som är vid eller i ett slott/mur sak🤪haha. Ska se om jag hittar hemsidan dit. Det finns 2 stora flervåningsshoppingcenter som jag rekommenderar - West end och Mammuth. 😛 Det ena är på Budasidan och det andra på  Pestsidan. 
Annat är Saluhallen så vet jag inte direkt någon restaurang där , men alla är ju väldigt prisvärda om man säger så 😉 
Om du är intresserad av historia så har dom längst med floden vid en kaj bronsskor(fastsatta i marken) som visar om var judar dödades under kriget( om jag inte minns fel) och de har en staty på Raoul Wallenberg också. 
Margarethaön ska också vara fin att besöka. 😛 Där fick du några förslag iaf , 😉 Min syster ska dit om drygt 2 veckor så kan fråga henne om hon kan ge fler förslag sen 😉

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Silver83
2016-07-18 21:34
#33

#31 Tar gärna emot tips när din syster varit där :)

Skorna har jag kollat in och de ska jag definitivt se! 

Hur har ni gjort när ni kommit till flygplatsen och ska vidare till hotellet? I resan jag funderar på ingår ingen transfer, så den får man fixa själv. ilenna90 tipsade om fótaxi. Har du också erfarenhet av dom?

leemland
2016-07-19 15:17
#34

#33  Då återkommer jag med tips senare 😉 

Nej tyvärr har jag ingen erfarenhet/koll på taxi då vi har släkt där så vi blev hämtade och lämnade på flygplatsen😛 MEN jag vet att du aldrig ska sätta dig i en taxi om ni inte kommit överens om ett pris innan. För det är som ilenna90 säger att dom lurar något fruktansvärt! Men kan höra mig för om det också och se om mamma eller någon annan vet något mer om det , om du vill. 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Silver83
2016-07-19 19:45
#35

#33 Gärna det. Tar emot tips och råd om allting :) Info är ju alltid bra att ha med sig när man åker till ställen man känner sig helt borta på :)

Effie
2016-08-11 13:07
#36

Var I Budapest på tågluffning 1976…vill åka dit igen. Vad minns jag?

Bodde inte på hotel. Försökte med vandrarhemmet; ingen plats. Bokade rum hos en äldre dam I något förortsområde liknande Bergsjön. Hade inte kunnat växla pengar I förväg; det gick ju inte I öststaterna. Och pga försenat tåg kom vi fram sent på kvällen. Vissa saker har blivit lättare på senare år.

Det var få som kunde engelska. Vi lärde oss en hel del ord på ungerska. Räkneord upp till 100. Cseppköbarlang (väldigt användbart :-)betyder droppstensgrotta; det tittade vi på). Etlap (uttalas ät-lapp) betyder meny.

Gulyas (utt gujasch) betyder soppa. Pörkölt betyder gulasch. Utom den gången vi hittade Pusztapörkölt; det var nämligen en soppa. Palacsinta (pannkakor) var trevligt som efterrätt.

Nej, det var nog inte mycket I det här inlägget som gäller idag. En vacker stad är det väl fortfarande.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Silver83
2016-08-13 12:41
#37

#36 Kul ändå att ha läst om det du upplevt. Och orden kommer säkert till användning :)

Silver83
2016-08-13 23:37
#38

Förresten, nån som vet vad man får ta med sig hem i matväg? Är det ok att köpa med sig "vad som helst" (inom rimliga gränser såklart) eller är det förbjudet med nåt? Likadant att ta med sig? Får man ta med sig tobak t.ex?

Silver83
2016-08-14 17:58
#40

#39 Kanon, tack 🙂

Monsva
2016-09-25 21:00
#41

Spännande tråd att läsa då jag åker till Budapest på söndag, 3 oktober. Har hört att det ska finnas ett kattkafe' där?

Annons:
ilenna90
2016-09-25 21:59
#42

vad roligt! hur länge ska du vara där? =) 

oj det lät för mig som har kattfobi riktigt hemskt haha, men har du hört det så stämmer det säkert! :)

Upp till toppen
Annons: