Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1540 ggr
Surpan
2/16/15, 9:47 AM

Paris

Hej!

Vi funderar på en resa till Paris i vår, men har lite frågor!

När är det bäst att resa dit, på våren eller sommaren?
Vart ska man bo?
Vad är "måsten"?
Hur är folket, maten och umgivningen?

/Surpan

Annons:
AmandaJE
2/16/15, 10:01 AM
#1

Jag har varit där på både våren och sommaren, och tycker att det är lika fint vilket som! :) Om det är första gången skulle jag bo i närheten av Louvren, eftersom det är gångavstånd till alla 'måsten' därifrån (såsom Champs-Élysées, Louvren, Notre-Dame, Les Halles för den shoppingsugna osv), nära ner till Seine och ungefär en timmas gångavstånd till Eiffeltornet om man inte vill trängas på tunnelbanan! :) 

Angående folket, får man vara lite på sin vakt. Fått höra om folk som kommit fram och velat sälja armband, och innan man hunnit säga 'non merci' och gå därifrån har försäljaren greppat tag i ens arm och börja fläta på ett snöre etc. Inget jag själv varit med om då jag fort som bara den gått därifrån, men det kan ju vara bra att veta! :) Även varit med om folk som försöker lura en på pengar genom att man ska "skriva på en lista" så man senare får en faktura, och folk som kommer och visar listor på restauranger när man äter, och plötsligt är mobilen som låg på bordet borta.. Man får ha koll på sina saker eftersom det kryllar av folk, främst på populära ställen och på tunnelbanan! Min vän blev av med sin digitalkamera när vi var i Paris för två år sedan :(

 Maten är överlag bra, beror iofs på var man äter, åt på en riktigt dålig restaurang i somras men det var mest pga otur i valet av restaurang. Annars är det för det mesta väldigt gott, ungefär likadana priser som här om man vill ha en bra måltid, ofta går det att köpa en 'meny' så man får t.ex. huvudrätt+efterrätt. 

Omgivningen är jättemysig, rekommenderar dig att gå längs Seine (förbi kärleksbron) mot Eiffeltornet under kvällen då tornet blinkar, det är jättevackert!

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

Surpan
2/16/15, 10:05 AM
#2

Åh vad härligt det låter!

Det där med folket är väl typiskt för turistställen, jag har vart i Barcelona två gånger och det är ju lite samma sak där. Det jag funderar mest på är att jag inte pratar ett ord franska, vilket känns jätteläskigt! Man har ju hört skräckhistorierna om att parisarna inte ens försöker hjälpa en om man inte pratar franska.

Tunnelbanan, är den smidig eller? Är det enda sättet att ta sig runt om man inte går? Det finns ingen spårvagn eller så?

/Surpan

AmandaJE
2/16/15, 10:18 AM
#3

Jag kan hyfsad franska så jag brukar köra på det, men jag har märkt att det där med de inte vill tala engelska inte alls stämmer inom turismen – souvenirbutiker, restauranger osv. kämpar ju för sina kunder! Oftast finns menyerna på engelska (då kan man anta att det är ett turistställe, och lite dyrare) och ibland har jag till och med hittat dem på svenska. Bor man på ett bra hotell (Novotel har jag bra erfarenhet från) kan de engelska och hjälper en gärna, och på de flesta större ställen såsom Louvren osv brukar det inte vara något problem! :) 

Jag har aldrig sett eller hört om någon spårvagn i Paris, så jag brukar ta mig runt med tunnelbana! :) Har man tänkt åka mycket är det bäst att köpa något 'paketpris' så man har ett kort att åka på för hela sin vistelse, eller ett kort som gäller för en hel dag! :) Tycker att det är väldigt lätt att hitta nere i tunnelbanan och de flesta större stationer har personal på plats om man behöver hjälp! Jobbigast är ju att åka under 'rusningstimmarna', då kan det bli riktigt trångt. Det finns bussar också! :)

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

Surpan
2/16/15, 10:28 AM
#4

Det låter ju jättehärligt! 🙂 En sista fråga - hur är vädret? Vad kan man försvänta sig runt April?

/Surpan

AmandaJE
2/16/15, 12:43 PM
#5

Hm, jag har varit där i februari-mars och i maj men inte i april. I februari-mars var det inte så jättevarmt utan det var som det är i Sverige när det är påväg att bli vår. I maj däremot var det rätt varmt, har för mig att vi hade tur då och kunde gå runt i shorts! Så kan tänka mig att april ligger någonstans mellan där, beror säkert också på om man har tur med vädret eller inte 😃

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

Sindri
2/16/15, 4:53 PM
#6

Fransmännen har blivit mycket duktigare på engelska! Framförallt ungdomar. Där kan du gott fråga om hjälp.
Tunnelbanan och bussar funkar jättebra, man köper ett kort (Paris Visite) som gäller för visst antal dagar, så väljer man hur många zoner man vill åka till. Skall ni till Disneyland så köp ett kort som räcker till den zonen.
Sist jag var där flög vi till Orly-flygplatsen och det var jättesmidigt att ta sig från och till med tåg och tunnelbana.
http://www.ratp.fr/en/ratp/c_21879/visiting-paris/  Du kan bl a ladda ner en app med kartor. Tyvärr är inte alla sidor på engelska. Jag kan inte hitta någon information om du kan köpa biljetterna redan på flygplatsen, men jag vet att jag har gjort det.

Annons:
Surpan
2/18/15, 12:31 PM
#7

Tack för alla svar! 🙂 Allting verkar supermysigt, problemet just nu är bara att hitta ett bra hotell till okej pris!

/Surpan

Sindri
2/18/15, 12:45 PM
#8

Om du inte kände till den förut så är det här min favvosajt
http://www.booking.com/index.sv.html?sid=5c98e689d1bbfd23d8ecaa6bda9145ef;dcid=1

Har bokat hotell på många för mig många förut okända ställen och det har alltid varit superlyckat. Om du t ex vet i vilken del av en stad du tänker röra dig mest, så kan du söka på karta efter ett hotell som ligger bra till. Sparar både tid och pengar i resor.

Surpan
2/18/15, 12:46 PM
#9

Tack! Ska kika där. 🙂

/Surpan

[Devya]
2/19/15, 2:43 PM
#10

Jag har varit i Paris ett antal gånger och kan inte påstå att folk har varit särskilt trevliga. Speciellt yngre människor har jag upplevt varit otrevliga medans äldre människor har varit mycket mer hjälpsamma. Hur det går ihop vet jag inte men intressanta erfarenheter har jag fått.

Engelska kom jag inte långt med utan fick använda den franska jag kunde. :) Däremot kan de ju prata engelska i de flesta butikerna men de människor man träffade på gatan och om man skulle fråga om vägdirektioner av dem, ja då gick det inget vidare. :)

Förutom det så är det ett underbart ställe. Fast det var trevligare att resa utanför Paris måste jag erkänna. Jag upplevde också att människorna på landet var mycket trevligare än människorna inne i en större stad. :)

Zamioculcas
2/27/15, 5:02 PM
#11

#4 Vi var där i april - vi förlovade oss faktiskt där den artonde april, på Ile de la Cité, och vädret under vår vistelse var lite kyligt (men det var svinkallt i Sverige) men okej. Man klarade sig på en lättare jacka och långbyxor. Ett par tunna vantar hade varit skönt att ha när man varit ute länge, får jag dock erkänna.
Det blommade överallt i staden, helt otroligt fint och vårigt.

Ta bekväma skor med dig, för det finns MYCKET roligt att strosa runt och kika på!

Till sist vill jag rekommendera att du lär dig ett par artighetsfraser på franska innan du åker. Jag kan inte mycket alls, men vi märkte att folk genast blev gladare och trevligare när jag försökte lite, i alla fall. Faktum är att vi bara stötte på en enda tjurig typ, och det var en taxi.chaufför som försökte lura oss genom att ta en omväg. ;)
(Taxiresa i Paris var en helt ny upplevelse. En korsning mellan urläskigt och otroligt fascinerande. 😉)

Ha det så bra i staden jag alltid längtar tillbaka till! 😃
Det ÄR verkligen en stad för kärlek. Jag blev väldigt kär i DEN! 🙂

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

mikkan01
2/28/15, 12:10 PM
#12

Var i Paris i början på maj för ett par år sedan, jag tyckte verkligen om Paris. Vädret var jättefint när vi var där, varken för varmt eller kallt. 🙂

Upplevde själv att folket inte var mycket för turister, hade tur som pluggat franska i skolan så jag kunde göra mig förstådd för det var inte många som ville prata engelska fast dom kunde. Många män var väldigt på då dom såg att man var ung, blond och skandinavisk och kom någon fram och försökte vara trevlig så insåg man snabbt att det var en ficktjuv. Lite irriterande, haha.

Men staden i sig är helt fantastisk, älskade att bara strosa runt på gatorna. När vi var där såg vi dock bara det typiska som eiffeltornet (både kvälls- och dagtid), notre dame, louvren, moulin rouge, sacre coeur osv.. och shoppade på de typiska ställena. Riktiga turister alltså ;-)

Måsten är verkligen tunnelbanekort enligt mig. Och att lära sig enkla fraser på franska eller ha med sig ett litet Lexikon så man kan göra sig förstådd för vissa är verkligen envisa.

~mikkan

Surpan
3/1/15, 11:15 AM
#13

Vi tittar på detta hotell nu, det är ett av de billigaste som ligger ungefär där vi vill bo. Vad tror ni om det?

En sak som oroar mig lite är att i många av recensionerna så står det att hotellet ligger i ett bra område där man kan känna sig säker - betyder det att det finns områden som inte är säkra i Paris? Vart är dom?

/Surpan

Annons:
Upp till toppen
Annons: