Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 1020 ggr
rexlove
2/10/15, 3:38 PM

Malaga

Hej !

Jag har bokat en resa till Malaga som en present åt min partner. Vi reser tillsammans i början av sommaren. Vill gärna ha tips på vad man kan göra, vad får man inte missa när man är där? Har tittat lite på att åka till Gibraltar men de verkar som att man måste hyra bil för att ta sig dit, något som vet?

Skulle även vilja ha tips på hur man lämnar över en resa på roligast sätt! Vill inte bara ge över ett kort med biljetterna inuti! Har funderat på något "på spåret" liknande eller ett korsord, någon med fler idéer?

Annons:
Oskar
2/11/15, 2:08 PM
#1

Jag tror det går att åka buss till Gibraltar, dock kan det vara så att du måste byta buss vid själva gränsen. Det lättaste är nog att googla för att hitta exakta busstider.

Om jag ger bort en resa brukar jag alltid bifoga en eller ett par böcker om platsen/landet. Kanske inte så spännande men lite roligare än att bara ge ett presentkort.

Oskar

MagArne
2/11/15, 9:50 PM
#2

Om du vill ut på vischan och hyr en bil är Torcal de Antequera värt ett besök.

Inkanyezi
2/11/15, 9:55 PM
#3

Det är inte lämpligt att ta bilen till Gibraltar, buss är vad som gäller.

Man åker till La Línea och går sedan till Gibraltar.

http://www.goeuro.es/autobuses_desde_malaga_a_la_linea_de_la_concepcion

Ungefär fem minuters promenad, och efter grindarna går man över flygplatsen, rakt över start- och landningsbanan när man har grönt ljus, så är man inne i Gibraltar.

VildaVittra
2/11/15, 9:56 PM
#4

Det ser ut som att det går en direktbuss mellan orterna. http://www.rome2rio.com/s/M%C3%A1laga/Gibraltar

Varför inte överraska med en afton i Malagas tecken? Som rätterna, musiken, dekorationen? Så hon/han börjar undra om du blivit tokig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2/11/15, 10:54 PM
#5

Det här är viktigt om ni skall åka till Gibraltar; man måste ha pass för att komma in eftersom England inte är med i Schengen! Till Spanien behövs ju bara ett internationellt ID-kort. Jag rekommenderar en organiserad busstur. Köerna kan var enorma, både om man går eller tar egen bil. En charterbuss som åker ända in brukar fungera smidigare.

Man kan annars fortsätta en bit neråt kusten till Tarifa - det ligger närmare Marocko. Har man tur ser man Rifbergen. Skippa däremot alla turistorter väster om Malaga, (Torremolinos, Estepona, Marbella, Puerto Banus etc) bara dyrt och trångt.
Uppe i bergen nordväst om Malaga ligger en fin liten stad, Ronda, berömd för att ligga på två klippor med en bro över en ravin. Spektakulärt.
Öster om Malaga finns många fina små orter och stränder. Lugnare och billigare.

I själva Malaga kan man titta på katedralen, alcazaban (fästningen) och Picassomuséet. Det finns även andra muséer.
Calle Molina Lario är en mycket vacker gågata belagd med marmor. Gillar man shopping finns det massor med affärer här.

Man kan förstås också bara strosa omkring och njuta av vackra byggnader och växter, den långa stranden och det härliga vädret. Kolla på folk, äta tapas och dricka vin.

Till Malaga från flygplatsen tar man sig enkelt och billigt med flygbuss. Kostar 3€ och går ungefär var 20 minut. Stannar på busstorget och vid hamnen.

Det bor många engelsmän på Costa del Sol så det är inte svårt att hitta info på engelska. Det kanske är någon bra konsert eller spännande match när ni är där.

http://gospain.about.com/od/topspanishcities/p/malagaataglance.htm

http://www.visitcostadelsol.com/what-to-do-and-see/events

Ett korsord eller en rebus är väl ett roligt sätt att lämna över en present. Skattjakt med ledtrådar. Svarte Rudolf t ex tänker på "Malagas vinstänkta redd". Picasso är född i Malaga. En På spåret-variant kan du säkert också klura ut om du läser på lite om Malaga.

Hoppas det blir en mysig resa!

rexlove
2/12/15, 9:09 AM
#6

Tack för alla bra tips! 

Undrar även om det är dyrt att äta ute i Malaga?

Annons:
MagArne
2/12/15, 9:13 AM
#7

#6 Jag tyckte det var något billigare än i Sverige men inte mycket. Jag var där maj 2014.

Sindri
2/12/15, 9:29 AM
#8

Det beror helt på vilken typ av restaurang man går på. Ligger den på en dyr gata med vita dukar och uppsträckta kypare är det förstås dyrt. Det som framförallt är billigare än i Sverige är vin och öl. Men jag har ätit både dyrt och billigt i Spanien. Ett tips är att kolla var det är mest spanjorer - livat och glatt. Och priserna står ju alltid utanpå restaurangen.
Åker man till mindre städer och byar kan man ofta få en dagens meny för mellan 7-10€. Då ingår förrätt, varmrätt, efterrätt och vin. Ibland kaffe.

Upp till toppen
Annons: