Annons:
Etikett5-sverige
Läst 1269 ggr
sannae92
1/13/15, 6:56 PM

Restauranger i Stockholm?

Hej! Jag och min sambo har bestämt oss för att resa till Stockholm i sommar (från Finland) för att jag aldrig tidigare varit där.

Vårt stora intresse är mat och jag funderar nu vilka är de mest omtyckta restaurangerna i Stockholm? Mest omtyckta är inte samma sak som de dyraste (enligt mig). Jag har inget emot att fara till ett slabbigt ställe så länge maten är fräsch och gudomlig! 😃 Jag har dock inget emot av att ibland också sätta en extra slant på något lyxigare :)

Vilka restauranger är ett måste då man är i Stockholm?

Annons:
Emma
1/13/15, 11:22 PM
#1

Vilket bra sätt att resa, fokus på mat! Underbart! Vad gillar ni för nåt? Jag har tusen förslag. Rolfs kök (fiskgrytan!) Grill (för den som gillar kött) Falafelbaren (fantastiskt god lunch) Beirut café (om man som jag gillar meze) Berns asiatiska (goood sushi) Monrads (om man orkar ta sig ut i förorten - allt är supergott!) Ecoist (ett litet lunchställe med stort hjärta för den som gillar RAW och hälsoshots) Centralbadet (man kan äta god nyttig lunch i ett rum som är som ljusterapi) Åh, jag kan många fler :)

Emma
1/13/15, 11:27 PM
#2

Farang! Jag höll på att glömma den viktigaste http://farang.se/maten/menu/ Mitt tips är att lyssna på den proffsiga personalens tips och våga ta något lite annorlunda.

sannae92
1/14/15, 8:11 PM
#3

Sambon är superallergisk för skaldjur, men annars är vi nog allätare. Vi älskar att testa på olika matupplevelser!

Tack för tipsen, ser ut som om vi kommer att äta ihjäl oss! 😃

sannae92
1/14/15, 8:16 PM
#4

Jag såg att Farang finns också i Helsingfors så jag tror vi testar på den både i Helsingfors och Stockholm! 😂

[Söderort]
1/15/15, 2:28 PM
#5

Restaurang Tradition gillar jag god mat som inte kostar så mycket finns tre restauranger en på Söder, en i gamla stan och en i Vasastan som serverar svensk husmanskost.

sannae92
1/15/15, 5:34 PM
#6

Oj, låter bra! Jag älskar sådana restauranger som det faktiskt handlar om maten och inte bara pengarna! Vilken av de tre tycker du är mysigast? 🙂

Annons:
Emma
1/15/15, 9:28 PM
#7

Min kille är på Farang i Helsingfors just nu, konstigt sammanträffande. Blir spännande att se om de är lika. Så allergisk att han inte kan vara i samma rum som skaldjur? Jag tänkte föreslå BAR också, där kan man peka på vad man vill äta. Smårätter och supergott. Mycket fisk. OBS många av de restauranger som jag föreslagit behöver man boka bord till, annars kan det bli svårt.

[Daisy-Moa-Elsa]
1/16/15, 9:15 AM
#8

Tycker man om smårätter finns ju två väldigt bra och trevliga, libanesiska Tabbouli och spansk tapas bar Barcelonabar.

http://tabbouli.eu/

http://www.barcelonabar.com/

[Söderort]
1/16/15, 12:00 PM
#9

#6 Jag gillar den på Södermalm men dom andra två funkar lika bra.

Oskar
1/16/15, 5:52 PM
#10

Mathias Dahlgrens restauranger brukar väl anses som några av Sveriges bästa. Aldrig varit där själv dock…det är inte gratis direkt. Vill man äta ultratraditionellt svenskt smörgåsbord så rekommenderar jag Ulriksdals Wärdshus. Fina lokaler också. Om vädret är bra och ni har tid så ta båten ut i skärgården och är på någon av krogarna där!

sannae92
1/16/15, 8:22 PM
#11

#7 Han får svårt att andas av "aromerna" så jag kollar ganska noggrannt alla menyer. De menyer som till stor del består av skaldjur skippar vi nog, jag föredrar min sambo levande av någon orsak.. ;)

Ni ger så många tips att vi kommer nog att vara tvugna att fara flera gånger till Stockholm så att vi inte äter ihjäl oss! :D

Jag kommer nog att göra en karta på alla förslag och sedan se hur vi kan äta på så många olika platser som möjligt! Jag är riktigt ivrig nu! :D

[Söderort]
1/17/15, 5:20 PM
#12

 Oaxen på Djurgården har bra mat med.

citytjejen
1/25/15, 5:41 PM
#13

Finns många ställen i Stockholm som jag tycker om, några av dem är:

-Mellow, normal prisklass, har kött fisk, skaldjur mm.
-Grill, lite dyrare men FANTASTISKT kött (finns även fisk och annat)! Mitt favoritställe, köttälskare som jag är🙂
- Bagpipers Inn, en mysig pub med bra priser och med god och vällagad pubmat
- Caliente, tapasställe, bra priser, finns 3-4 stycken runt om i stan
-Järntorgspumpen, mysig restaurang i gamla stan, normal prisklass, kött, fisk etc

Hoppas ni får en härlig stockholmsvistelse!

/Christina

Annons:
sannae92
1/26/15, 12:50 PM
#14

Ojoj! Det låter bra! Kött, pubmat och gamla stan träffade mig rakt i hjärtat! :D

Surpan
2/2/15, 11:12 AM
#15

Jag tipsar om pharmarium. Det är en bar som ligger i de gamla lokalerna från Sveriges första apotek, och de har behållit mycket av den gamla inredningen. Deras tema är coctails som är gjorda av naturläkemedel, så du kan få allt från guldflarn till lavendelolja till blommor i drinkarna. De har till och med en drink som kommer in med rök under en glaskupa! Maten är lite mindre rätter, typ som förrätter. Det är meningen att man ska sitta ett par timmar undre kvällen och beställa in vad du känner dig sugen på till drickat. Naturligvis är varje rätt ihopparad med en drink! 🙂

Plus för att det ligger i gamla stan mitt på stortorget. Sitt gärna utomhus och mys och titta på folk.

/Surpan

sannae92
2/3/15, 10:25 AM
#16

OJ! Låter jättemysigt! :D Tack för det tipset!

Upp till toppen
Annons: