Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 1030 ggr
Elinmatsdotter
2015-01-12 08:21

resa till förtryckta länder?

Hur tänker ni när ni ger er ut och reser? Tänker ni på den politiska situationen i landet så som diktatur, korruption mm innan ni åker? Och åker ni endån även om ni då indirekt stödjer förtryck? Jag e väldigt delad till detta och e nyfiken på hur ni tänker :-D

Annons:
Oskar
2015-01-12 11:20
#1

Det där är nog en fråga som ingen har ett riktigt bra svar på. Men personligen tror jag det är bättre att resa till den typen av länder än att låta bli. Om man slutar att resa till dessa länder blir de ju än mer avskärmade från yttervärlden och dess diktatorer får lättare att manipulera befolkningen.

Oskar

Elinmatsdotter
2015-01-12 20:06
#2

sant helt klart en intresant vinkel. har inte sett det så tidigare tack 🙂

Sukram
2015-01-16 01:17
#3

Jättesvår fråga. Jag tror det beror mycket på landet i fråga. 

Givetvis kan man besöka ett land där det råder ett förryck och hoppas på att pengarna man spenderar kommer vanligt folk till nytta om man kan handla direkt av dom och inte gynna regimen. Sen kanske kontakter med omvärlden ger dom mer kunskap och perspektiv som Oskar säger. Sen finns det klart undantag. 

Nordkorea, som turist får man knappt prata med folk på gatan allt från journalister till företagare och politiker som besöker landet "guidas" av en personlig guide (dvs övervakare) som ser till att man inte talar med fattiga på gatan eller fotograferar förfallet och vanskötseln.  Egypten är ett annat land som jag är väldigt kluven till. Jag är väldigt fascinerad av deras gamla kultur och historia men samtidigt har jag läst att militären har ett oerhört stort inflytande och under diktaturens dagar drev militären många företag som ursprungligen skulle tillverka förnödenheter åt staten men nästan alla branscher kontrolleras av dom idag.  Det är svårt att undvika att gynna militärregimen som man som konsument och turist köper något i landet.

Sindri
2015-01-27 23:46
#4

Ja, det är en fråga som inte kan få något entydigt svar, för alla länder är ju förtryckta på olika sätt. Det är viktigt att man läser på ordentligt och försöker ta reda på så mycket som möjligt. T ex hur man kan undvika att bara stödja regimen, utan mest människorna.
Vi var på Kuba för många år sedan, och var väldigt kluvna innan. Läste en massa olika åsikter om åka eller inte åka. Jag har nog aldrig varit så påläst inför en resa tidigare. Läste massor om historia, kultur, religion, lyssnade på musik etc. Fick också ut enormt mycket av den resan.
Vi hade också med oss massor med saker som vi gav bort till folk vi träffade. Dels till de som jobbade på hotellet, och vi gav oss också ut i bil på landsbygden, var på besök i en skola etc. Vi hade med oss kläder, skor, leksaker, tandborstar, papper, pennor, kritor, tog alla småflaskor från hotellrummet med schampo, tvål etc. Såg också till att vi hade endollarsedlar att dela ut som dricks.
Människorna på Kuba är enormt vänliga och trevliga, vi pratade så mycket vi kunde med personalen på hotellet, det uppskattade de verkligen. De vill att vi ska veta hur de har det, de vill veta att omvärlden tänker på dem. De blev så glada att få berätta om sina liv. För oss var resan enbart en positiv upplevelse. När man förstod hur de hade det gick det inte ens att bli arg för att de stal både löparskor och videokamera. Ledsen, men inte förbannad!

Upp till toppen
Annons: