Annons:
Etikett2-asien-australien
Läst 1769 ggr
[lenniiis]
12/21/14, 3:28 PM

Thailand-frågor

Hej på er! 🙂

Fumlade runt på kvinnor.ifokus i hopp om att få hjälp med lite frågor om Thailand, och så snälla som ni alla på iFokus är väglädde ni mig hit! Så nu kan jag börja ställa mina frågor på riktigt. Det enda ni behöver veta om mig är att jag tänker resa med min sambo också, så vi är totalt två stycken ungdomar i 20-årsåldern! 

Vart hittar man de finaste stränderna?
Jag vill gärna inte ha hårt packad sand, utan den där fina, korniga, vita sanden. 

När vill jag åka?
Om ett år - alltså i januari eller februari 2016. Min kille går på ett vikariat i februari som varar till slutet av augusti, och sedan blir det väl regnsäsong i Thailand? Och jag vill gärna åka ifrån mörkret men inte under december för den månaden är så mysig hemma i Sverige, i väntan på julen och allt. Så februari skulle vara en bra månad tyder jag. 

Vad kostar mat per vecka?
Jag och min kille vill inte laga mat på resan, utan vi vill bli bortskämda med restauranger. Finns det bra frukostställen i Thailand? Det är ju givet att man kan   äta lunch och middag utomlands, men frukost?? Hur är det på den fronten?

Min budget
Gärna inte över 12 000 kronor per person på två veckors tid i Thailand, från att jag sätter mig på flyget till att jag sitter hemma i min soffa igen!

Vad jag vill göra i Thailand
Självklart skulle jag vilja rida på elefanter, klappa tigrar etc. men jag är djurvän och vad jag har hört har djuren det dåligt i fångenskap. Är detta sant? I så fall vill jag inte stödja det. Men jag vill gärna snorkla, åka på dags-turer till fina öar etc. Detta är mer som en avkopplingssemester med mycket bad och sol, som om jag skulle varit på charter fast billigare! Ingen vandra-i-djungeln-semester 😉  

Vaccination
Min kille har varit på alla möjliga ställen med sin familj, allt ifrån Vietnamn till Galapagos till Kenya eller vart man nu tittar på gorillor och åker på safari. Jag är nästan 100 % säker på att han har alla vaccinationer som behövs. Jag har bara vaccination för tuberkulos, varken för hepatit A eller B! Vilka behöver jag?

Hur jag vill bo
Helst i sådana där fina hyddor på stranden! Åh vad det skulle vara mysigt! Går det att få tag på för ett rimligt pris? Gärna inte mer än 5000/vecka…

Annons:
backpacker
12/21/14, 5:15 PM
#1

Det är lätt att göra av med mycket pengar när man är där första gången o inte har koll på vad det ska kosta. För det är många som försöker göra sig en hacka på turisterna o lurar många på deras pengar.

Eftersom ni åker i Januari-februari så har den värsta turismen lagt sig så då är hyddboendena lite billigare, kostar mellan 50-300kr natten för er 2 beroende på var i Thailand ni är.

Maten är inte dyr. Äter man inte västerländsk mat på fin restaurang så kostar den ca 70-250 Bath på ett tajhak och ölen ca 100b /65cl.  Idag får man ca 400B för en Svensk hundralapp. Jag har ätit många måltider på små restauranger o inte blivit sjuk. Man kan prova lite smårätter i dom här rullande stånden inte alls dumt, En del gör en tunn pannkaka med banan o lite kokosmjölk på som smakar riktigt gott.

Frukost kan ligga mellan 100-150B

Åka typ statlig buss längre sträcka 400-800b Taxi med taxameter i Bankok kan bli mellan 100- 400b dom taxibilarna som kör med gas är billigare.

Har du vaccinerat dig i tid läs lite på dom här sidorna.  Ett som är viktigt det finns som ett kombinationsvaccin för hepatit A o B o räcker i många år. http://www.vaccinportalen.se/vuxen_ungdom/informationOnHepatitAandB.html 

http://www.vaccinationsguiden.se/vaccinationsguiden/landrek_.asp?land=TH

Skriver lite mer senare.

Resa är livet! Glad

backpacker
12/21/14, 5:22 PM
#2

Resa är livet! Glad

[lenniiis]
12/21/14, 5:42 PM
#3

Tack så mycket för all information! Kan tänka mig att vi kommer bli lurade på pengar då vi båda faktiskt inte är ett dugg vana vid att resa själva. Vi har bara varit utomlands en enda gång själva, och då var vi på ett turistställe i Turkiet, haha.

Jo, kan tänka mig att december och början av januari är hemsk! Då vill ju väldigt många åka. Men vad jag har förstått är det lite varmare i februari? Inte för att det är kallt i december, men om det både är varmare och billigare ser jag ingen anledning till att åka i december istället för i februari.

Det lät ju inte alls farligt med cirka 300 kronor per natt! Ungefär 2100 kronor i veckan alltså? Låter ju riktigt bra! Har du möjligtvis någon bra sida där jag kan hitta dessa hyddor? Alla sidor jag har lyckats googla fram har bara stora strandvillor, med massa rum. Vi behöver ju bara ett rum. 

Skönt att du inte har blivit sjuk! Då vågar vi nog prova det mesta. :) Jag tycker om pasta, potatis och ris, är inte så jätteförtjust i kött så jag hoppar nog vara över den biten (gör det på alla semestrar, pommes frites tallrik är standard för mig, haha). Min kille gillar däremot all sorts kött! Kyckling och oxfilé m.m. Finns det i Thailand? 

Och 100-150B är cirka 30 kronor? Eller räknade jag helt galet nu? 

Återigen - tack för all info!

backpacker
12/21/14, 5:57 PM
#4

Dom här små hyddorna är ofta inte med på såna sidor dom finner man på platsen man kommer till.

Varmt är det hela året om i dom södra delarna, kallt är det uppe i bergen vintertid.

23,50kr = 100Bath idag  http://www.valuta.se/forex/details.aspx?id=436489

Det är mycket grönt i maten med alla wokar det blir ofta kyckling o fisk/bläckfisk/räkor/gris i dom. Rätterna kan va ordentligt kryddade.  😛

En maträtt som är lite extra stark speciellt i Thailand. http://www.alltomthailand.com/recept/tom-yam-goong

Resa är livet! Glad

[lenniiis]
12/21/14, 10:47 PM
#5

#4 Oj, det känns lite vågat att inte ha sådant bokat i förväg tycker jag… När man har landat är man ju trött, sliten och jetlaggad så känns jobbigt att behöva leta boende då. Dock kan vi ju göra som så att vi bara bokar i förväg första veckan och sedan letar efter boende efter den veckan… :) 

Har försökt räkna lite på vad det kan komma att kosta. Är det någorlunda rätt? :

Flyg, tur och retur: ca 13 000 kr

Mat för båda i två veckor: ca 6000 kr

Boende, för två veckor: 6000 kr

Alltså cirka 25 000 kr totalt, delat med 2 (för vi är ju två) = 12 500 kr…

Liite dyrt kanske? Har försökt räkna på det så bra som möjligt. Vet ju som sagt inte vad det kostar att hyra men de jag har sett online har kostar runt 3000 kronor per vecka så det är kraftigt avrundat med priset på boendet. Och mat på en vecka är ju också svårt att veta när jag aldrig har varit där. Men har försökt räkna så här: 

Frukost, 2 veckor = 700 x1 (jag äter inte frukost)

Lunch, 2 veckor = 1120 x 2 (x 2 = eftersom vi båda ska äta)

Glass, 2 veckor = 280 x 2 (x 2 = eftersom vi båda ska äta.. En glass om dagen är bra för magen, eller? ;) )

Middag, 2 veckor = 2000 x 2 (x2 = eftersom vi båda ska äta)

Sedan tillkommer ju vatten + läsk och sådana saker. Ingen av oss dricker alkohol så sådant kommer inte kosta pengar för oss!

[lenniiis]
12/21/14, 10:48 PM
#6

Räknar i kronor, inte bath.

Annons:
Oskar
12/22/14, 11:23 AM
#7

När det gäller vaccination är det bäst att kolla med vaccinationsföretagen. Reglerna ändras ju lite hela tiden och dessutom kan det vara skillnad beroende på till vilken del av landet man ska åka.

När det gäller klappa elefanter och liknande så är jag ingen expert på Thailand, men man kan nog använda sunt förnuft. En apa som sitter fastkedjad på någons axeln är ju knappast nått man ska uppmuntra till exempel…

Tänk på att även räkna med utflykter i din budget. Även om Thailand är ett ganska billigt land så är det ju inte gratis.

Oskar

[M1nho]
12/22/14, 11:51 PM
#8

Skulle inte rekommendera någonting som har med djur att göra direkt. Tyvärr det är mycket dåliga förhållanden. Bland annat kan djuren vara drogade för att vara tama…

 Något vi gjorde i Thailand var att åka på en båttur där vi åkte till en ö där det fanns vilda apor. Vi hade turen att se några. Det var riktigt kul och man kunde ha gott samvete.  

Jag har tagit en kombinationsvaccin för både hepatit A och B.   Tycker det är bra att ha tagit båda.

[lenniiis]
12/25/14, 2:26 AM
#9

#7 Jo, är nog bäst att höra med dem! :) Och ja, sunt förnuft är ju bra att ha. Men även om det verkar som att t.ex elefanterna har det bra, får mat, bada etc. kanske de är drogade eller något… Precis som #8 nämner. Man vet ju aldrig :/ Usch mår så dåligt bara jag tänker på djur som far illa. Stackars små älsklingar :( 

#8 Åh, coolt! Vad var det för apor? Var de nyfikna och kom fram eller fick ni beskåda på håll? :D Apor är så söööta! 😍 

Jo, är nog smart att ta båda. Vore surt att åka på något!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Har förresten en annan liten fråga till er som varit runt i Thailand!

Vilken plats, ö, etc. har finast strand? 

Finast enligt mig = vit sand (ej hård, utan pulvrig), och kristallklart vatten. När jag googlar står det så himla olika. Vore kul att höra era erfarenheter! Någon kanske till och med har en liten bild att visa upp? :)

Upp till toppen
Annons: