Annons:
Etikett5-sverige
Läst 1815 ggr
ilenna90
2014-11-17 13:57

vandrarhem - vad hade ni gjort?

jag bodde på ett vandrarhem i stockholm tidigt förra året, och tyckte det var fräscht och helt okej. 
Valde därför att boka rum där igen nu när jag ska till stockholm igen om några månader då det som sagt var ett helt okej boende och ett bra pris. I vanliga fall finns det kostnadsfri avbokningsmöjlighet men då det var sista rummet fanns det inget sånt alternativ. 

nu till problemet: jag gick in på tripadvisor bara för att kolla vad folk tyckte om frukosten (man kan köpa till den senare ifall man vill.) men möttes av fruktansvärda recensioner och bilder. Tydligen är det massvis med bed bugs (vet inte vad man kallar det på svenska men några slags skalbaggar alltså) i rummen. Folk har blivit bitna och fått massa utslag, dom är i sängen, på väggarna, skalbaggs-bon och ägg och massa vidrigt. 

Vad hade ni gjort för något? Ska man skriva till vandrarhemmet och berätta om vad man läst och att man vill få avboka utan att betala för det? Kan man ens göra så? 
Jag vill ju verkligen inte bo där men jag har inte heller någon lust att betala nästan 1500 för att avboka och sedan behöva lägga ut ännu mer pengar på att boka någonting nytt. 

Kanske är fel forum att skriva i men jag skulle bara vilja veta vad ni hade gjort i mitt läge? :(

Annons:
Huygens
2014-11-17 14:00
#1

om det är vägglöss, ska du avboka

ilenna90
2014-11-17 14:04
#2

jag vet inte exakt vad det är, det var utländska recensioner och dom skrev bedbugs. 
men eftersom det är vandrarhemmet som är äckligt så känns det fel att jag ska behöva betala för att avboka :( 

+ aha, jag kollade precis upp översättningen och ja det är vägglöss ja :(

Surpan
2014-11-17 14:07
#3

Har du kollat datumen på recensionerna så att det fortfarande är aktuella problem? :) Ibland ligger det ju recensioner från många år tillbaka.

/Surpan

Saffran0Spice
2014-11-17 14:09
#4

Vägglöss är något du kan få problem med hemma om du sover där de finns, då blir det dyrare att bli av med dem än det blir för avbokningen.

Så ja hade avbokat =)

Fialialej
2014-11-17 14:12
#5

Låter som en bra ide att kontakta vandrarhemmet med dina frågor. :)

"På natten är alla katter svarta"

Oskar
2014-11-17 14:23
#6

Rent generellt har man nog inga rättigheter att få avboka enbart på grund av att man läst dåliga recensioner på nätet. Många recensioner på nätet är dessutom fejkade så det är inte alltid man kan lita på dem. Men nog kan du ta kontakt med vandrarhemmet och se hur de bemöter kritiken.

Annons:
ilenna90
2014-11-17 14:23
#7

#3 ja tyvärr var det recensioner från i somras :( 
någon hade skrivit att vandrarhemmet sagt att dom sanerat allting, men gästerna ifråga hade ändå upptäckt äckliga kryp. 

#4 ja det är sant. Vill ju såklart inte bo där, men tycker som sagt inte att jag som kund/gäst borde behöva betala när det är ägarna som inte skött sitt vandrarhem. Men jag borde väl ha kollat upp före också.. 

#5 ja jag får nog göra det. Men förmodar att dom inte bryr sig då jag själv inte kan skicka en bild till dom där jag verkligen sett vägglössen.

Inkanyezi
2014-11-17 14:36
#8

Alla hotell och vandrarhem får någon gång ohyra, eftersom det kommer folk som har varit på alla möjliga platser dit från hela världen. Det enda stället i Stockholm som vid ett googlesök har en sådan någotsånär aktuell recension har bara en av ett flertal (Fridhemsplan). Spridningen på hur de som recenserar har upplevt vandrarhemmet är stor, och du har ju uppenbarligen tyckt att stället du var på var fräscht och okej. Det finns ingen orsak att tro att det skulle vara annorlunda nu, så jag förstår inte riktigt varför du är ute på nätet och letar efter vägglöss. De har funnits på olika hotell till och från under åren, och det är ganska klart att de kommer med folk som reser. Man kan råka ut för dem på vilket hotell som helst, och det har alltid varit så.

När ohyra uppdagas på ett vandrarhem eller hotell, brukar problemet alltid lösas snabbt, åtminstone här i Sverige. Det enda stället där jag har varit med om vägglöss var Hotel des Grandes Hommes i Paris, och året var 1969. Inga vägglöss följde med i min packning hem, vilket kanske berodde på att det var i februari och jag liftade. Temperatur på cirka -20 °C när jag kom till Sverige. Jag har bott på hotell och vandrarhem otaliga gånger över hela Europa och också i Sydamerika och Karibien, och bara stött på vägglöss den enda gången. 

Jag ser det som ett svepskäl att använda webbläsning där man letar efter äcklig matsal och vägglöss som skäl att avboka, när man har bokat på en plats som man känner till efter att ha varit där.

ilenna90
2014-11-17 14:41
#9

men som sagt, jag var där för över ett år sen och Då var det bra. Men recensionerna, och Bilderna från olika personer som visar kryp och rejäla utslag, är som från så sent i somras. Så det är klart jag går mer på det än hur det var för ett och ett halvt år sen. Det säger ju sig självt. 
Hade såklart helst velat få mina pengar tillbaka men annars får det kosta, för jag känner inte att jag vill riskera att sova i en säng med vägglöss och bli biten. 
Det stämmer säkert att sånt brukar lösas snabbt i Sverige men det är klart man blir osäker när vandrarhemmet sanerats och folk Ändå råkar ut för krypen.

Upp till toppen
Annons: