Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 1017 ggr
VildaVittra
2014-09-14 19:52

Vilken var din mest lärorika resa?

Och vad var det du lärde dig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Oskar
2014-09-15 10:32
#1

Oj, svår fråga! Kanske var det min resa till Indien. Dels så var det första och enda gången jag varit i detta enorma land, var visserligen där ganska kort och besökte ju långt ifrån alla delar av landet, men efter den resan hade jag i alla fall lite kunskap om landet. Vi åkte runt på egen hand och besökte både större och mindre städer samt nationalparker och reste med tåg, bil och flyg. Var intressant och lärorikt!

konichiwa
2014-09-25 17:32
#2

Indien och Nepal! Framförallt lärde jag mig pengars värde och att värdera det jag har och hur jag lever här hemma.

[sanna70]
2014-09-28 12:13
#3

Thailand. Det var sådan kontrast att mötas av alla dessa leenden och all denna vänlighet.  Dem har fått mig och min familj att känna sig som hemma och inte som gäster, dem har också guidat oss till massa olika platser och vi har fått se och uppleva väldigt mycket.  Det var också oerhört lärorikt, alla dessa tempel och hur dem resonerar kring livet/döden. .  Deras ödmjukhet och vänlighet för livet och allt levande har påverkat mig i högsta grad.

Niniz
2014-09-30 15:50
#4

Israel :) Lärde mig massor om biblen och liknande där, Var cool att besöka de riktiga platserna man läst om :)

Egentligen var resan till Vanuatu den resan jag lärde mig mest på, men räknar inte riktigt det som en resa då jag bodde där i över ett år :P Mer som… ett andra hem :) Där lärde jag mig i alla fall engelska, franska, bislama, olika sånger och massor om tropiska frukter och folksagor därifrån :P Och såklart, att se världen från ett annat håll och umgås med människor från andra kulturer i vardagen :) Hur mycket man kan lära sig av varandra och att alla har något att komma med… och MASSOR!

Bjallstal
2014-10-09 20:15
#5

De 16 dagarna jag tillbringade i Uganda med skolan där vi gjorde en del av våra projektarbeten. Fick se och lära mig så otroligt mycket både om ekologiskt jordbruk i U-länder och så mycket annat som jag inte ens kunnat drömma om. Träffade fantastiska människor som jag än idag (3,5 år senare) har kontakt med, vi fick göra och se så otroligt mycket viktiga och fantastiska saker. Och ska en dag åka tillbaka till bland annat Kisoro där vi bodde halva tiden. Vi var uppe i regnskogen (Virungabergen) och tittade på Bergsgorillorna, tog en lunch på hotellet där Dian Fossey bodde. Var på både vanlig safari i buss och en på båt på Kazinga channel. Besökte barnhem, stod med ett ben på var sida av ekvatorn. Lärde oss mycket om varandras projektarbeten, sexualkunskap, hiv/aids, brandsäkerhet, barnhem och då om vårt som ekologiskt vs konventionellt jordbruk i Sverige vs Uganda. En resa för livet som jag tänker tillbaka på väldigt ofta och drömmer om att göra igen. Uganda är ett fantastiskt land att resa till, folket är så trevligt och det är inte alls så turistigt som till exempel Kenya och Tanzania fast dem har samma djurliv.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Oskar
2014-10-09 22:31
#6

#5 Oj vilken häftig skolresa! Vi åkte till Åre med min klass, lite skillnad mot Uganda. :-)

Annons:
Bjallstal
2014-10-10 16:14
#7

vi var 10 treor av 1300 som fick åka till Uganda. Man skulle skicka in sin projektplan mm och sedan valde dem ut tio som fick vara med, och jag och min projektkompis blev utvalda.

Vi var en vecka och fjällvandrade. kröp i grottor, gick på glaciärer i norra Norge med.

Samt att klassen vann 50 000.- till en klassresa, i skoltävling så vi drog en vecka till Berlin strax innan studenten. :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Oskar
2014-10-12 10:00
#8

Oj värst vad ni var ute och reste! :-)

Inaarah
2014-10-18 14:52
#9

Oj, svår fråga! Var i Tanzania för två år sedan och det var oerhört lärorikt. Vi åkte inte på någon arrangerad resa, utan reste runt en del i landet. Det var oerhört givande att träffa alla människor, uppleva kulturen och se hur de bodde och levde i de små byarna. Vi var även inne i tre olika nationalparker för att se på djuren, och det var HELT fantastiskt. 

Men det som lär toppa listan är väl den resa som kommer härnäst. Nu på onsdag reser jag och en vän till Kambodja. Vi ska åka till en by utanför Siem Reap, där vi ska besöka en skola, följa deras jobb och själva undervisa litegrann. Utöver detta tänker vi oss även hinna resa runt lite i landet. Med denna resa har vi inget annat syfte än att vara där, se, uppleva och få ta del av människornas vardag. Tack vare skolan vi ska besöka kommer vi komma i kontakt med lokalbefolkningen på ett helt annat sätt än man normalt brukar göra. 

Hela denna process tror jag kommer utveckla mig något oerhört - hittills i mitt 18-åriga liv så har jag ju mest rest tillsammans med min familj, och när jag rest på egen hand har det varit på chartrade resor, som utbytesstudent eller till storstäder i Europa. Så det här blir en helt annan grej. :) Känns jättespännande och lite utmanande.

Upp till toppen
Annons: