Annons:
Etikett2-asien-australien
Läst 894 ggr
jela96
8/18/14, 10:42 PM

Resa till Afghanistan?

Hej hej,

Jag har en väldigt stor dröm om att resa till Afghanistan, är det någon här som varit där? Är det väldigt farligt att resa dit som kvinna?

Älskar kulturen, kläderna och människorna!

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Oskar
8/19/14, 3:30 PM
#1

Kan tänka mig att Afghanistan är ett svårt land att resa runt i, och speciellt som ensam kvinna. Du kan ju läsa på UD:s sajt tex:

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Kabul/Reseinformation/Reseinformation-Afghanistan/

Fast det betyder ju inte att det är omöjligt att resa dit, bara att man måste vara extremt försiktig och välja rätt platser och tidpunkt. Kanske att det finns arrangerade typ gruppresor?

Finns nog också en hel del att  tänka på när det gäller försäkring, tror knappast att den vanliga reseförsäkringen gäller.

Oskar

[ludden]
8/19/14, 8:07 PM
#2

Skulle starkt avråda dig att åka dit. Dom enda utlänningar som finns i landet just nu jobbar med säkerhetsfrågor eller är militär. Inte ens hotellen är helt säkra från attentat. UD avråder onödiga reser dit. Talibanerna har just inlett en offensiv i landet och testar landets militär.

Oskar
8/20/14, 12:21 PM
#3

http://www.wildfrontierstravel.com/en_GB/destination/afghanistan/group-tours

Som du ser finns det gruppresor. Dock saftiga priser. Och antar att arrangören inte kan garantera din säkerhet, dvs man åker helt på egen risk skulle jag tro.

Skulle nog inte heller rekommendera att åka dit, men vill mest visa att inget är omöjligt om önskan är tillräckligt stark!

Oskar

[SophD]
8/22/14, 2:19 PM
#4

Hej!  Min pojkvän kommer där ifrån och jag vill också gärna åka dit i framtiden. Dock vågar jag inte just nu. För farligt. Man kan ju hoppas det blir lugnare i Afghanistan längre fram

jela96
8/22/14, 10:20 PM
#5

Tack för alla svar! Jo det är ju tyvärr väldigt osäkert där. Min kille är Afghan men han har inte varit i sitt hemland på 3 år och kommer inte ifrån Kabul. Funderar istället på att dra och bo i Tyskland ett tag sen resa till Dubai och Pakistan för att sen kanske våga oss över gränsen till Afghanistan :) 4# Åh vad kul med en till som har afghansk kille :) Har han vart där sen han kom till Sverige? :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

jela96
8/22/14, 10:23 PM
#6

4# Du får gärna höra av dig på PM om du vill prata :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
[ludden]
8/23/14, 1:54 PM
#7

#5 Ni kan bli gripna av den pakistanska armen eller bli ihjälskjutna när ni försöker korsa gränsen är det värt det?  Sen är talibanerna väldigt verksamma längs gränsen.

Upp till toppen
Annons: