Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 3342 ggr
dogiiee
4/19/14, 2:05 AM

flygrädd/höjdrädd

Hej hej Nu är det såhär att jag ska eventuellt åka med några släktingar till spanien i sommar men har aldrig flygit förut, är oxå väldigt höjdrädd. Och imed min höjdskräck så är jag rädd att när jag sitter på flyget påväg ditt så kommer jag få världens panik och bara vela gå av.. så vet ni något jag kan göra som hjälper att bli mindre rädd eller kanske något sätt att övervinna min flygrädsla/höjdskräck innan jag ska åka? Eller bara något att göra på flyget som gör att jag inte tänker på att jag är i luften. Eller man kanske kan få lungnande innan? Är oxå lite rätt att flyget bara ska störta och jag kommer dö :/ Eftersom jag aldrig flygit förut så får ni som flygit gärna berätta hur det känns att flyga, känns det typ som att åka tåg fast i luften? Gungar det mycket? Tack på förhand :) (Vet inte om jag är på rätt sida)

Annons:
VildaVittra
4/19/14, 4:53 AM
#1

Den säkraste platsen i planet är mellan vingarna, så be om en plats där.

Be den som sitter bredvid dig att berätta vad ljuden är, för det skramlar och låter en hel del, vilket är helt normalt och betyder inte att planet tappat en motor eller bromsarna. 😉

Och ja, du kan be om lugnande av läkaren, se bara till att be apotekspersonalen att fixa tulldeklarationen för preparatet ett par veckor innan, så du inte blir tagen för smuggling (superenkelt och de vet hur man gör).

Som jag skrev så skramlar, smäller o.s.v en hel del, starten och landningen är som att åka berg och dalbana. Det skakar en del, vilket är normalt pga luftgropar, men det borde inte vara värre än så då du flyger på sommaren, värre är det på vintern, mellanlandade en gång i Skåne i full snöstorm, då var till och med jag lite nervös.

Säg även till personalen att du är rädd, du är inte den första.

Vågar du titta ut (man är så högt upp att man inte får svindel) så är det väldigt intressant att följa hur naturen förändras och städerna är uppbyggda. När jag flög över Sahara var det hur gudomligt vackert som helst.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Oskar
4/19/14, 7:43 PM
#2

Ett tips kan ju vara att lära sig lite hur planet fungerar…så att du istället för att vara rädd kan fascineras över hur intressanta flygplan är. Och om du lär dig lite om flygplan så förstår du också vad de olika ljuden är för något…så istället för att undra över varför vissa delar av vingen rör på sig samtidigt som det låter så vet du då att det är de så kallade flapsen.

Sedan kan det ju vara bra att ha något som distraherar på planet…tex en favoritbok, talbok eller spel.

Oskar

Mattis99
5/4/14, 8:39 PM
#3

1. Om det känns som planet "störtar" lite lätt är det en luftgrop. 2. Om du hör ett alarmljud är det troligtvis bara någon som gör sig lustig. 3. Du får ju tänka på att risken att ett planet kraschar etc är OTROLIGT LITEN, lär dig lite om flygplan. Läs broschyrer i planet mm, jag är rätt säker på att det kommer dämpa din flygrädsla.

Mattis99
5/4/14, 8:39 PM
#4

1. Om det känns som planet "störtar" lite lätt är det en luftgrop. 2. Om du hör ett alarmljud är det troligtvis bara någon som gör sig lustig. 3. Du får ju tänka på att risken att ett planet kraschar etc är OTROLIGT LITEN, lär dig lite om flygplan. Läs broschyrer i planet mm, jag är rätt säker på att det kommer dämpa din flygrädsla.

Mattis99
5/4/14, 8:39 PM
#5

1. Om det känns som planet "störtar" lite lätt är det en luftgrop. 2. Om du hör ett alarmljud är det troligtvis bara någon som gör sig lustig. 3. Du får ju tänka på att risken att ett planet kraschar etc är OTROLIGT LITEN, lär dig lite om flygplan. Läs broschyrer i planet mm, jag är rätt säker på att det kommer dämpa din flygrädsla.

Jalking
5/8/14, 12:43 PM
#6

Jag vill påstå att höjdrädsla och flygrädsla är två helt skilda saker. Man har ingen uppfattning om höjd i ett flygplan. (Möjligen när planet står på marken och man tittar ner mot asfalten.)
Det finns en bok som heter "100 år i luften" där allt förklaras. Alla ljud och vibrationer, varför besättningen gör si eller så, hur minimala riskerna är. Rekommenderas både till flygrädda och flygintresserade.

Annons:
mikkan01
5/30/14, 2:38 PM
#7

Jag själv är väldigt flygrädd, höjdrädd och får ångest av att bara tänka på att vara instängd i något jag inte kan ta mig ur i flera timmar.
Trots det älskar jag att resa!
Jag fick ångestdämpande utskrivet just för detta men läste på väldigt mycket om flygplan innan, hade med mig saker som kunde sysselsätta mig under tiden och satt med någon jag kände mig bekväm med som förstod min rädsla. För mig underlättade det, behövde inte ta något lugnande på tillbakavägen. 🙂

~mikkan

dogiiee
6/25/14, 1:07 AM
#8

Finns det någonstans man kan åka som tar typ 30 min-1 1/2 timme som man kan åka för första gången så man kan känna på hur det känns att åka en kort sträcka innan man sätter sig på ett flyg i flera timmar?

[Jimmy.L]
6/27/14, 10:33 AM
#9

Inrikesflygningar kan du prova dom har en flygtid på ca 1 timme tex Stockholm- Göteborg.

Facie
6/29/14, 9:22 PM
#10

Det startar 1000 tals plan per dag och de är ytterst sällan ett plan krashar ska du veta. Det är egentligen mycket mer riskfyllt att sätta sig i en bil om man tittar på statistiken :)
Jag tycker du ska se det som en häftig upplevelse istället för något läskigt, YOLO

Pretty wise //

Oskar
6/29/14, 10:13 PM
#11

Förutom inrikes kan du ju tex åka till Åland, det kan inte ta mer än 30 min och så får du ju åka utomlands!

Upp till toppen
Annons: