Annons:
Etikett7-resa-med-barn
Läst 2141 ggr
Chinilla
2014-04-18 11:28

Har ngn tips om väldigt billig resa

Sommaren närmar sig med stormsteg och jag skulle så fruktansvärt gärna vilja komma iväg på någon slags semester med barnen detta år. Lyckades inte skrapa ihop till någon förra året, och året dessförrinnan blev det bara en 2 dagars visit i Stockholm.

Jag lever ensam med barnen som är 14 resp 10 år gamla. Kan tänka mig resa i Sverige eller utomlands. Gärna utomlands om det skulle finnas möjlighet, allra helst solresa då jag inte kunnat åkt på någon sådan sedan barnen kom till värden. Hade varit fruktansvärt skoj att göra en sådan med barnen, men det känns rätt hopplöst ekonomiskt.

Så är det någon som har något tips tar jag tacksamt emot detta. Exakt vad det får kosta är väldans svårt att säga då pengarna inte finns idag egentligen, så det är svårt att säga vad jag kan skrapa ihop. Vilket jag antar är ett litet moment22, för om man skulle hitta och bokat ngt nu så antar jag att det ska betalas nu också (?) Jag får troligtvis i ett sådant läge betala från andra sparpengar så länge, men helst vill jag kunna vänta med att betala tills det närmar sig.

Annons:
Pialinn
2014-04-18 11:43
#1

Har du funderat på att göra ett bostadsbyte??? Finns sajter om detta så sök på nätet.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Chinilla
2014-04-18 11:51
#2

Funderat på det har jag tidigare ja…men känner mig inte så bekväm med den tanken. Vill helst undvika det alternativet.

Oskar
2014-04-18 15:44
#3

Svårt som sagt utan att veta din budget. Och så beror det ju lite på vad du tror att dina barn tycker är kul.

Min spontana tanke var att varför inte stanna hemma i Sverige? Finns ju massor att göra här. Kanske cykla mellan vandrarhem på Öland eller Gotland? Eller båtluffa i Stockholms skärgård?

Annars gissar jag att det bästa är att kolla in lågprisflygbolagen och helt enkelt gå efter vart det finns billigt flyg till solen de veckor ni kan tänka er att åka. Och sedan innan ni bokar kolla upp om det finns billigt boende.

Oskar

VildaVittra
2014-04-19 20:05
#4

Norra Polens kust är helt underbar med långa sandstränder och att flyga till Gdansk kostar tvåsiffrigt om man bevakar avgångarna på nätet i god tid (Wizz air).

Sedan är det hur billigt som helst att leva i det landet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Chinilla
2014-04-26 11:45
#5

#3 Det är absolut helt okey att stanna i Sverige. Det jag försökte få fram är att jag väldans gärna åker utomlands på solresa någongång snart, då jag inte kunnat gjort det på de 14 år som gått sedan barnen kom till världen. Det är en dröm jag har att få göra en sådan sak med barnen innan det är försent.

Detta med att bo på vandrarhem har jag erfarenhet av att det inte är så väldans billigt som det låter. Dels brukar man på de flesta vhem behöva betala medlemsavgift, dels kostar varje natt ändå inte så väldigt lite då jag ska betala för alla 3 ensam. Vore skillnad om jag bara betalade för mig själv 🙂. Dessutom är jag inte så jätteförtjust i det upplägget som blir på vandrarhem där jag känner mig lite påtvingad den socala samvaron.  Barnen har oftast också blivit rätt tråkade på sådana ställen då det ofta inte har funnits så mycket att göra på själva vandrarhemmet. Så när det kommer till billiga boställen har min erfarenhet varit att campingar passat bäst för oss. Att göra cykelsemester eller båtluff…tja, jag var faktiskt på väg på en cykelsemester förra året. Mina föräldrar skulle ha bjudit med oss på en sådan. De har gjort många cykelsemestrar i sin dar. Nu blev det inte av då min mamma fick arbeta en del på sommaren. Men jag hann att få en del farhågor under väntan på den cykelsemster vi trodde skulle bli. Jag insåg att det skulle bli väldigt svårt för mig att packa ihop mina prylar på sådan liten yta som det krävs. JAg skulle också behöva köpa packväskor och eventuellt fler attiraljer för cyklarna då jag inte har något sådant sedan förut, vilket skulle dra ner den totala resekassan. Jag gillar förvisso att cykla men misstänker pga detta med packning od att det inte skulle riktigt vara något för mig. Båtluffa….nja. Ingen av oss tre är jätteförtjusta i båtlivet. Barnen har nog av det från pappan och protesterar redan där. Men tack ändå för dina tips !

Svårt somsagt att säga något exakt om reskassan. Det handlar kanske om ca 4-5000 men då vill jag inte lägga detta på bara ett par nätter, för det är det inte värt för min del utan det ska ju vara lite längre än så och lite längre bort och någon typ av extra rolig grej för barnen i det hela. Inträde till någon barnaktivitet tex. Rent ekonomiskt kan det också vara enklare att åka bil då jag inte måste ha alla bensinpengar i handen den dagen det krävs, utan kan pga bensinkort dela upp betalningen lite i efterhand.

#4 Tack för tips om polen! Har aldrig funderat i de banorna. Visste inte att det var så billigt dit. Ska nog slänga några ögon på det. 🙂

[GunillaF]
2014-05-11 13:54
#6

De gånger jag rest utomlands och som har blivit billigast är när jag  bokat en flygstol tur o retur, bokat hotell/lägenhet själv hemifrån. 

Känn efter vart ni vill åka och titta efter där du läser om hotellen för där brukar det stå telefonnummer till hotellet/lägenhetshotellet, ring och hör hur mycket de ska ha för en vecka. Man blir förvånad hur lite det kostar egentligen mot när man reser på charterresa.

Har man lägenhet, vilket jag föredrar, så kan du ta med t.ex. ett par konserver, pasta i en påse, bryggkaffe/tepåsar, varma koppen, soppor i små förpackningar som du bara tillsätter vatten i och kokar upp, bregott (eller vad du föredrar) några brödskivor så du slipper söka en affär det första du gör när du kommer fram, mjukost, kaviartub, en pytteliten flaska med diskmedel mm  mm.

Jag brukar frysa in vatten i ett par små petflaskor och stoppa i resväskan som kylning och de har lagom tinat tills du är framme och då har du rent vatten också direkt och slipper springa och köpa det med detsamma.

Det kanske ser mycket ut det jag räknat upp och du tror det tar stor plats i resväskan, men det gör det inte och är ni flera i sällskapet så stoppa lite i varje resväska.

Hoppas du fick några tips iaf och trevlig semester ;-)

Annons:
leemland
2014-05-11 19:40
#7

Nu vet jag inte riktigt hur mycket det kostar och så, men där finns ju många olika nöjesparker här i Sverige. 

Bland annat så finns det ju High Chapparal, Liseberg, Gröna lund etc.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Maja
2014-05-12 10:35
#8

Åland är riktigt trevligt som semestermål! Om du bara tar dig till Stockholm C så kostar det dig 50 kr t.o.r. (inkl. buss och färja) med Eckerölinjen: https://www.eckerolinjen.se Vet många som tar med sig cyklarna och turistar runt med cykel på ön!

felixifokus
2014-05-13 00:30
#9

Polen är nära, billigt och har en riviera.  

Har hört om folk som tältsemestrar där med hela familjen.

mikkan01
2014-05-30 14:45
#10

Turkiet brukar bli väldigt billigt i slutet av sommaren. Vi fick flyg+hotell inkl. all inclusive för 4000kr/två vuxna förra sommaren.

~mikkan

leemland
2014-06-06 20:17
#11

Såg en reklam igår om att om man köpte hamburgar/korvbröd från korvbrödsbagaren så skulle där va en gratis enter till legoland för en vuxen eller något . Kan ju vara värt att kolla upp :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: