Annons:
Etikett8-utrustning-prylar
Läst 3319 ggr
Nimtyel
3/10/14, 12:05 PM

Handbagage - Norwegian air

Jag har inte satt mig på ett flygplan sedan jag var 13år gammal 😛

Men nu ska jag åka över till Oslo från Arlanda i slutet av månaden och hälsa på en bekant och förhoppningsvis några syskonbarn 🙂 Ser väldigt mycket fram emot detta men ändå nervöst.. Jag kommer att resa lätt, endast handbagage med mig.

Har försökt kollat på norwegian.com för att möjligtvis hitta några svar om vad som är tillåtet i ett handbagage, men har dessvärre inte hittat några svar. Så nu frågar jag er om hjälp 😊

Vad är tillåtet att ha i handbagaget?
Hur gör jag med tandborsten, schampo och tandkrämen?
Vill hemskt gärna ha med mig min systemkamera, är det möjligt?
Vad finns det mer att tänka på?

Är tacksam för alla svar jag kan få av er 🙂

Önskar er allesammans en bra start på veckan! 🤗

Annons:
CelsiusT
3/10/14, 12:11 PM
#1

Det enda man inte får ha med sig så är det väl vätska i större burkar än 1dl (finns på typ biltema o liknande ställen att köpa små burkar som man kan hälla över i). Vet inte om det gäller schampo men gäller iaf dryck. Annars finns inga begränsningar (jo, såklart vassa föremål typ nagelsax, vass nagelfil som man kan peta under nageln med osv får man inte ha med sig). 

Men tandborste, tandkräm och systemkamera är inga bekymmer. Men kanske att du bör hälla över schampo i en mindre burk. 

Annars är det bara att tänka på måtten och vikten på väskan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Taggeman
3/10/14, 12:21 PM
#2

Från transportstyrelsen gällande vätskor i handbagge. http://transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Flygresenar/Bagage/Vatskor-i-handbagaget/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

CelsiusT
3/10/14, 12:25 PM
#3

#2 Så noga har det aldrig varit när jag flugit. Har haft handkräm med mig i dess vanliga lilla tub och likaså med tandkrämen. Och små flaskor 100ml (1dl) har jag aldrig haft i nån påse. Dom har aldrig sagt något om det på flygplatsen.

Dock är det ju inte fel att följa såklart ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sindri
3/10/14, 12:25 PM
#4

Här har du info om vätskor mm
http://transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Flygresenar/Bagage/Vatskor-i-handbagaget/

Se till att tandkrämstuben inte rymmer mer än 100 ml så funkar det.
På Coop forum, Lindex m fl kan man köpa små reseförpackningar där man kan fylla på schampo, krämer etc.

Själva förpackningen får ej rymma mer än 1 dl, du får alltså inte ta en flaska som rymmer 1,5 dl och bara fylla på 1 dl.
Sådant som mjukost, smör, kokosfett räknas konstigt nog som vätskor!

Du får ta med summa 10x1 dl.

Samla ihop allting som är vätskor i ett ytterfack på väskan. Utanför säkerhetskontrollen ligger plastbackar med små plastpåsar med zip-lock. I en sådan lägger du sedan allt som räknas som vätskor och lägger i en plastlåda på bandet i säkerhetskontrollen. Även handväska, lösa kläder, mobil (om du har den i fickan), ev boots skall ner där.
Ev. laptop skall också tas ur väska, inte kamera.

Bra att veta när du går igenom säkerhetskontrollen är att du måste tömma alla fickor och ta av halsduk, kofta, skärp etc. Har du boots eller stövlar åker de säkert också av (kan vara lite olika).

Vill du ha vatten på resan (Norwegians är jätteäckligt), tar du med en tom flaska och fyller på den på toa efter säkerhetskontrollen.

Det du inte får ha i handbagaget är vassa saker som nagelsax t ex.
Systemkamera helt OK, du får bara inte fota under start och landning (antar nu att den är digital).

Det är bra med Norwegian att man får ta hela 10 kg som handbagage, det ryms en hel del. Du får dessutom ta med en handväska eller laptop-ryggsäck.

Jag har ett tungt silverhalsband som jag fått ta av flera gånger i kontrollen.

Nimtyel
3/10/14, 1:25 PM
#5

Tack snälla ni för så snabba svar! 🙂

Nu kan jag resa med gott samvete tack vare era tips och råd! 🤗

Upp till toppen
Annons: