Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 5425 ggr
BRP
2014-02-11 16:28

Åka till Grekland med nationellt id-kort?

Hej! Jag ska åka till Grekland i Juni och jag har inget pass. Jag har ett nationnelt id-kort som är från 2011 och går ut 2016. Tror ni att det går att åka med mitt id-kort?!

Annons:
Leon1973
2014-02-11 16:31
#1

**GREKLAND
**

Visum krävs ej för svenska medborgare. Passet ska vara giltigt under hela vistelsetiden i landet.

För vidare information kontakta Grekiska konsulatet, 
tel: 08-545 660 15.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

BRP
2014-02-11 16:32
#2

#1 gäller detta mitt nationella id-kort också?

Leon1973
2014-02-11 16:41
#3

Med andra ord… du måste ha pass..   du kan inte resa med ID kort

be inte om hjälp om du inte vill ha den

BRP
2014-02-11 16:55
#4

Men det står på alla sidor jag söker på att dom fortfarande ingår i schangerområdet.

Leon1973
2014-02-11 18:18
#5

Schengen… 

Om du inte vill ta mig på mitt ord så tycket jag du ska ringa till det Grekiska konsulatet och fråga dem. Numret har jag redan gett dig.

Jag kommer inte säga -"Självklart kan du åka med ditt ID kort.."
Inse hur dum du kommer känna dig när de i gränskontrollen frågar dig om du har PASS och där står du med ett ID kort och kommer inte in i landet och blir hemskickad igen.

Skaffa ett PASS, du har gott om tid på dig om du inte ska åka förrän i Juni.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

backpacker
2014-02-11 18:43
#6

Saxat från den här sidan så det ska fungera med nationellt ID kort.

In- och utresebestämmelser

Vid in- och utresa till Grekland krävs giltig resehandling (pass eller nationellt id-kort). Resehandlingen behöver inte ha längre giltighetstid än tills hemresan ägt rum. Observera att körkort eller vanliga id-kort/bankkort inte är godkända resehandlingar.

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Athen/Reseinformation/Reseinformation-Grekland/

Resa är livet! Glad

Annons:
Leon1973
2014-02-11 18:46
#7

Ja och jag vet tyvärr folk som inte kommit in trots att schengenavtalet gäller mellan dessa länderna.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

backpacker
2014-02-11 19:20
#8

Jag sökte lite vidare på det här o fann att vissa flygbolag vill att man har pass.

"Observera att vissa flygbolag ändå kan kräva att du visar upp ditt pass vid in-checkning. Eftersom flygbolagen kan ha egna bestämmelser om vilka identitetshandlingar de godkänner är det bra att kontrollera med sitt flygbolag om de kräver pass."

http://www.eu-upplysningen.se/Du-i-EU/Resa-i-EU/Pass-id-kort-och-visum/

Resa är livet! Glad

BRP
2014-02-11 19:21
#9

Vi kommer åka med SAS

BRP
2014-02-11 19:24
#10

Från SAS hemsida Till vilka länder behöver jag pass? När du åker till utlandet måste du ofta ha ett pass. Passet visar inte bara vem du är det visar också vilket land du är medborgare i. Reser du mellan länderna i Norden behöver du inte ha pass. Inte heller när du åker till länder som är med i Schengen. Då kan du ha ett nationellt id-kort istället för pass. (körkort är inte ett nationellt id-kort) Till övriga länder krävs pass. Kontrollera med ambassaden för din destination för hur länge passet måsta vara giltigt.

backpacker
2014-02-11 20:27
#11

Grekland har vissa bestämmelser för hotellen att registrera sina gäster.

Så här skriver Apollo på sin hemsida:

Det nationella identitetskortet, som utfärdas av Polisen och som gäller för resa inom Schengenområdet är en fullgod resehandling i form av ett ID-kort och som styrker såväl innehavarens identitet som medborgarskap. Det godtas av flygbolag, rederier, bussbolag och hotell.

Dock måste du i många länder kunna styrka din identitet och ditt medborgarskap vid incheckning på hotell eller på anmodan av polis eller annan myndighet. Pass är i dessa fall oftast den enda giltiga identitetshandlingen.       http://www.apollo.se/infor-resan/bra-att-veta/pass-visum

Här lite mer om id frågan:  http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=24107

Resa är livet! Glad

Leon1973
2014-02-11 20:35
#12

Bättre att ha passet klart vid resan än att stå endast stå med ett ID kort i handen och säga… men det står ju där och där att ID räcker…  

Ärligt talat, de skiter i vad som står där och där. Om de kräver att du visar pass och inte kan göra det så tro mig, det är inte DEM som kommer ändra sig, du kommer få vända vid incheckningen och åka hem igen. Det har som sagt hänt förr och det händer fler gånger.

Du har ju gott om tid på dig att skaffa ett pass, varför inte bara göra det?

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Emma
2014-02-12 00:47
#13

Jag var en millimeter från att inte komma hem från Tyskland då jag glömt mitt pass och bara hade nationellt ID, så jag reser aldrig utan pass igen oavsett vad som står.

Annons:
Gwydion
2014-04-10 07:01
#14

Själv så har jag åkt med min nationellt ID, till både Grekland och Portugal. Och har aldrig stött på några problem 😃

Men det är klart vill man gardera sig så är det bra att ha passet med sig.

Upp till toppen
Annons: