Annons:
Etikett5-sverige
Läst 1377 ggr
MagArne
2014-02-03 21:34

Vad göra på semestern i sommar?

Troligtvis lär jag få en barnfri vecka i sommar och är sugen på att ge mig ut på äventyr, men vart?

Jag reser aldrig och jobbar jämt så jag har noll koll på vad jag bör uppleva för saker. Men jag är mer av den sportiga och äventyrliga typen så ligga en vecka på stranden går helt bort för min del.

8000kr lär jag nog lyckas spara ihop att bränna på denna semestervecka och det ska täcka allt. Jag lär troligtvis resa helt själv också.

Så ge mig tips på lite udda äventyrliga saker jag kan göra. Sverige eller utomlands spelar ingen roll. Jag har tillgång till bil och friluftsutrustning.

Annons:
Oskar
2014-02-04 11:43
#1

Kanske en veckas fjällvandring i de svenska eller norska fjällen? Har jag gjort ett par gånger och kan verkligen rekommenderas! Och du kan ju anpassa tempot och rutten efter hur äventyrlig du vill vara.

Eller kanske en tripp till Färöarna, Shetlandsöarna, eller Orkneyöarna?

Oskar

MagArne
2014-02-04 13:40
#2

#1 Ja, fjällvandring har jag funderat lite på. Har testat på det tidigare i Björkliden för att utforska gottsystemen där samt Jotinheimen för att bestiga Galdhöpiggen.

Kebnekaise vore ju kul att ta men vet inte hur pass säkert det är att göra det helt själv?

Öarna du nämner har jag också funderat på, speciellt Färöarna. Dock vet jag inte än vad som är det smidigaste sättet att transportera sig runt på ön när man väl kommit dit. Har du tips/förslag?

Jag har även sett en del segling på större skutor i Sverige samt Europa som verkar intressant. Dock är jag kluven på om det är äventyr eller ren slapparsemester där man ligger och solar på däck samt stränder hela dagarna.

Jobbet kommer bjuda oss anställda på bonusresa till Málaga/Spanien några dagar i Maj så där kommer jag få min del av sol och bad. Med lite tur kan det kanske bli lite klättring där istället för stranden och nattklubbar. http://en.wikipedia.org/wiki/Caminito_del_Rey

Men vill som sagt göra något mer häftigt i sommar och alla förslag mottages tacksamt då jag har dålig koll på resmål och aktiviteter.

Oskar
2014-02-04 15:08
#3

Aha…grottor och toppbestigningar…då är det ju lite mer än vanliga svenssonäventyrsresor du är ute efter. :-)

Har varit på Färöarna och kan rekommendera det. Fast vi var ju i och för sig inte så äventyrliga där, bodde på hotell och åkte runt med bil Men det är otroligt vackra öar med häftig natur. Och finns säkert lite mer äventyrliga saker att göra där, typ vandra eller paddla kajak. Att ta sig dit var inga problem, gick direktflyg från Arlanda då vi åkte för något år sedan. Och det är finfina vägar så att hyra bil är väl att rekommendera. Givetvis krävs det båt eller helikopter om man ska ta sig runt till de öar som man inte når via broar och tunnlar. Så vill man vara lite äventyrlig kan man ju försöka ta sig ut till de mest avlägsna och minst bebodda öarna, säkert en häftig upplevelse!

Har även varit på Svalbard. Också ett spännande resmål. Där kan man också ge sig ut på äventyr, dock osäker på om 8000 kr räcker för en vecka då det är dyrt att turista där.

Oskar

Emma
2014-02-22 23:40
#4

Färöarna!! Det är otroligt vackert.

Upp till toppen
Annons: