Annons:
Etikett9-övrigt
Läst 623 ggr
Gasoline
2014-01-12 19:41

Bokning, när billigast?

Då jag och min sambo måste ansöka om semester tidigt så kan vi inte boka någon charterresa på sista minuten. Min fundering är dock om det bli billigare om man bokar i långt i förväg eller typ en månad innan? Eller är det ingen skillnad?

Annons:
Oskar
2014-01-12 21:12
#1

Det där är en fråga som dyker upp då och då här. Och det är ju en otroligt bra fråga! Problemet är dock att jag inte tror att någon har ett bra svar på den. Jag skulle tro att det helt enkelt är så att flygbolagen och researrangörerna prissättning är rörlig och ändras utifrån efterfrågan. Dvs jag tror inte att de redan nu vet vad priserna är i tex juni utan priserna i juni sätts först senare och justeras efter en mängd faktorer. Till exempel ger dåligt väder en ökad efterfrågan på sommarsolcharter och då höjs priserna.

Man jag tror, utan att ha undersökt saken närmare, att det är bäst att boka resan antingen så tidigt som möjligt eller som sista minuten. Så om jag var i er situation skulle jag boka så tidigt som möjligt. Som en bonus har man då ofta ett större utbud då det är färre hotell/flighter som är fullbokade och dessutom slipper man gå och vara orolig för att biljetterna ska ta slut. 

Sedan kan jag även tipsa om att ni ju kan boka flyg och hotell själva istället för att gå via ett charterbolag. Om det blir billigare och smidigare eller inte beror ju lite på vart ni ska åka, men det kan vara värt att kolla upp.

Oskar

Gasoline
2014-01-12 21:37
#2

Tack Oskar för ditt svar. Ber om ursäkt att jag skapade en tråd som förmodligen är vanligt förekommande. Då ser jag till att vi börjar kolla på en resa nu, planerad avgång i slutet av augusti. Ja, hade jag bara vågat och kunnat så hade jag gärna boka allt separat. Jag har dock bara varit utomlands utan någon erfaren 1 gång innan och känner mig väldigt ny på allt detta. Så charter känns tryggt för en orolig fegis som mig, även om det kostar lite mer = )

Oskar
2014-01-13 06:20
#3

Du behöver inte be om ursäkt. Hoppas ni hittar en bra resa! :-)

Upp till toppen
Annons: