Annons:
Etikett2-asien-australien
Läst 3953 ggr
Eliinn
2014-01-12 19:32

Thailand, Khao lak Ayara villas

Då var resan bokad! I mars går flyget!
Khao lak blev det och ett hotell som heter Ayara villas på Bang niang-stranden :)
Nån som vart i Khao lak (och kanske samma hotell) som har några tips eller bara ett omdöme? :)

Finns det några vackra stränder i närheten som man bara måste besöka om man är ute efter den vita sanden, långgrunda turkosa vattnet och palmerna ?
Som jag förstått de måste man nästan ut till öarna för att få uppleva "vykorts-stränderna"
Har tidigare vart i Norra Thailand, Hua hin och blev lite besviken faktiskt och hoppas att det här ska bli bättre!
Vi besökte dock ön Kho Talu där fick jag  äntligen fick min Strand som jag dröm om!

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
backpacker
2014-01-12 20:40
#1

Eftersom du gillar att titta på fisk skulle jag försöka ta mig ut till Surinöarna som ligger norr om Khao lak en av världens bästa öar att snorkla i med kristallklart vatten.

Här lite mer att läsa om öarna o hur man kommer dit o att va där men ett år gamla uppgifter nu men troligen så stämmer det mesta idag.

(Tyvärr så är en webbsida som det länkas till islandhopping troligen infekterad, synd för den hade jättebra information.)

http://www.backpacking.se/ReadDiary.asp?DiaryId=23472&SubMenu=

http://www.surin-islands.com/

Lycka till.

Resa är livet! Glad

Eliinn
2014-01-13 23:18
#2

Tack för tipset och länkarna!
Har läst lite om just surinöarna och läst att det klassas som "tio i topp dyken"  Så det blir absolut en tripp dit! :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

backpacker
2014-01-14 09:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Den tiden du åker ner har du jättestor  shans att få snorkla med mantarockor. När ja har varit i Thailand försöker jag ta mig dit ut o va där minst 5 dar oftast 10. För när man väl är där så vill man inte åka därifrån om man gillar att snorkla o titta på fisk.

Här en leopardhaj som är snälla men den va nog nere på en 15m djup 🦸‍♂️

Resa är livet! Glad

Eliinn
2014-01-14 16:34
#4

#3
Spännande, då hoppas jag att vi kanske kan få se nån sån, även fast det säkert verkar finnas massvis med annat och glo på i timmar!

Jag och pappa med vårt akvariefiskintresse kommer nog ha svårt att slita oss därifrån, hehe… 🙂

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Torreador
2014-01-29 18:44
#5

Åh vad härligt! Vi var i Khao Lak, på Palm Galleria bodde vi. 

En strand som ligger nära er är white sand beach, eller pakkarang beach kanske den heter egentligen? 

Dit åkte vi varje dag för där var helt underbart!!

Similan island var jag och snorklade och det var verkligen en upplevelse :-)

Igår kom jag precis hem från en vecka i Dominikanska Republiken och det kan jag VARMT rekommendera!! Bästa stället vi varit på någonsin! 

ALLT är bra! Stränderna, vattnet, klimatet överlag, naturen, människorna, maten. Och det finns mängder att se och upptäcka.

Vi var i Punta Cana, vid Bavaro Beach. Hotellet hette Natura Park och var helt underbart!  All Inclusive så klart.

Om du vill se bilder och läsa om det så har jag mängder av det här:

http://bondmoran.nu/?cat=43

Kram och lycka till!

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Eliinn
2014-01-30 23:05
#6

#5
Joo både White sand beach och similan island hade vi tänkt besöka :)
Jag och min pappa har ett stort akvariefiskintresse här hemma så snorkling/dykning vid similan island blir det defentivt! ;D
Besökte du Bang niang stranden nångång?

Kollade in lite av dina bilder, väldigt fina bilder som får mig att längta ännu mer till sol och värmen!  Saona Island såg ju helt underbart ut!

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Torreador
2014-01-31 00:38
#7

Nej vi var inte vid bang niang stranden tyvärr så jag kan inte säga något om den :-( Vår strand vid hotellet minns jag inte vad den hette men den var ingen höjdare så vi valde att åka till white sand istället. Det gick buss gratis dit varje dag och tog bara några minuter så det var det värt! :-)

Åh, jag har också ett akvarieintresse. Jag har ett 250 lit med Malawi, ett 30 lit med gobys, ett 20 liters med räkor, ett 20 lit med tetror och ett 20 lit saltvatten som jag haft boxarräkor, en gulrosa som jag inte minns nu vad den heter och lite annat men det är så gott som tomt nu så jag ska ändra om och byta ut lite nästa vecka. Jag tror att det blir sexyshrimps denna gången.

Vad har ni för kar?

Jag har några bilder på mina kar här om du vill se:

http://bondmoran.nu/?page_id=78

Bilderna är inte helt aktuella, har ändrat lite men ungefär så. Här är några fler bilder på hur det ser ut nu:

http://bondmoran.nu/?p=8805

Saltvattenkaret hittar du lite bilder här: (som det såg ut när det var så gott som nytt:

http://bondmoran.nu/?p=7385

Jag gjorde även en liten test med 3 st micro-akvarium…

http://bondmoran.nu/?p=8893

De har jag inte kvar dock, jag ville bara prova lite och det funkade utmärkt och var jäkligt fint :-)

Har du några bilder på ert / era kar?

Kram

Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Eliinn
2014-01-31 01:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

okej :) Bang niag stranden är vår hotellstrand, men vad jag lärt mig sen förra thailandsresan är att man får åka ut till öarna för att uppleva kritvit strand och kristallklart vatten.

Vi är Malawinördar  ;)
500 liter Malawi, mestadels Aulonocara men även några L-malar
180 liter Malawi + L-malar (akvariet hos mig)
180 liter Malawi uppväxt + en dominant hane med hans honor som var för dominant för 500 liters
sen diverse mindre yngelakvarium och ett än så länge tomt 100 liters.

Snygga kar :) man lär sig genom att testa sig fram lite ;)
Vi har inte alls gett oss in på saltsidan men vart inne lite på central- och sydamerika en sväng. Nu satsar vi fullt på Malawi och börjat intressera oss för malar rätt mycket på sista tiden.

Här är lite halvtaskig bild på 500 liters, 1 år gammal bild, hade visst ingen nyare.
Lite smådetaljer och fiskar som är annorlunda nu bara.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Eliinn
2014-01-31 01:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

och här är 180 liters karet som står hos mig.
Här var karet rätt nyuppstartat och rätt tråkigt i inredning.
Har mer sten nu och bakrund och även lite mer fisk i :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

backpacker
2014-01-31 11:02
#10

Vad kul att det var akvariegäng som är här jag håller oxå på med akvarium 🙂  Därav att jag gillar snorkling. 🦸‍♂️

Eliinn jag skulle ta mig till Surinöarna för snorklingen är bättre där än Similian o mer fisk att se på om man nu inte ska dyka för då kvittar det var man är men utanför surinisland finns ett av värdens bästa dyk Richelieu rocks och parkerna har inte dykturer så dykning får man ta från någon firma runt Khao lak.

Här en annan firma som har snorkling runt similian som ligger i Khao lak  http://www.similantour.nu/similan_se.html

Vill man komma undan med att få det billigt o se mycket fin fisk så gör turen till Surin skälv. för 2 pers rör det sig om ca 10,000 bath tillsammans för 4a dar allt inräknat.

Ni kan åka taxi upp till Kurra burri färjeläger o ta båten ut dit på morgonen. det är ca 8 mil dit från Khao lak räkna med 2 tim.

Karta http://www.res-till-thailand.nu/xtra/maps/CTThaSou.gif

Hur ni än gör så ha en trevlig resa.  Jag längtar dit ner för att det är så fina snorklingsmöjligheter o god mat. 😛

Resa är livet! Glad

Eliinn
2014-01-31 17:01
#11

#10 
Tack för bra information! :)
Vi åker via fritidsresor och dem hade så man kunde boka utflykter med snorkling/dykning till similian öarna, inget till surinöarna vad jag såg. Men det ska nog inte va så svårt att fixa en tur ut till surin heller :)
Blir nog både surin och Similand öarna :)

Hoppas att få se lite mer fisk denna gång!
Vi snorklade utanför Koh Talu för två år sen när vi var i norra Thailand men blev rätt besvikna. 

Tack så mycket! :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

backpacker
2014-01-31 17:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Att tänka på är att det är dyrt att åka ut till öarna ca 2000bath per person tor. det bästa är att välja ett ställe.

Vi har pratat med folk som besökte Surin öarna o var dykare  dom tyckte det va det bästa stället att va på o det var roligare att snorkla här ute än dyka, och det var dom som låg här o plaska runt i en månad som tyckte det. (dom hade snorkling som semester 😃)

Här har du bilder som jag tagit runt öarna. http://www.backpacking.se/PhotoAlbum.asp?Page=1&OrderBy=&TravelId=5367&SearchText=&DestinationId=&PageSize=40

Resa är livet! Glad

Torreador
2014-01-31 22:37
#13

Jag hade kanske tur när jag var ute på Similan, jag vet inte, har ju bara varit där en gång. Vi hade flera olika stopp, (bara snorkling, ingen dykning). Första stoppet var det MÄNGDER med fisk i storleken från 5 - 20 cm.

Det var så mycket fisk så när man simmade så fick man flytta på fiskarna… Jag trodde inte att det kunde vara så mycket fisk på ett och samma ställe!!! Det var massa olika sorter men inga stora utan som sagt bara 5 - 20 cm.

En ruskigt dålig bild tagen just när jag hoppat i vattnet och ska simma fram till där fiskarna är ligger långt ner på denna sidan:

http://bondmoran.nu/?p=3940

(där ligger lite andra bilder från Khao Lak också)

Nästa stopp var det en salig blandning med fiskar men mestadels större, dock en del clowner. 

Nästa ställe var supercoolt för där var det nästan bara 1 sorts fisk, har ingen aning om vad den heter tyvärr. Den var avlång men nästan rund i sin form eller hur jag ska säga. Väldigt jämn liksom, inga stora fenor som stod ut någonstans utan väldigt jämn. Gul och svart. Oerhört fin och de fanns i massor men inte i stim utan bara ett stort område med många av dem. 

Shit vad jag är dålig på att förklara :-( Jag hade en dålig undervattenskamera men ska leta i andra datorn och se om jag har någon bild på dem. Sedan hade vi två stopp till och där var väldigt blandat men alltid mycket fisk!

Eliinn jag måste fråga hur ni lyckas ha växter i ert malawikar???

Jag har provat crinumlök (heter den väl?), anubias och flera andra som ska vara "malawisäkra" men de äter upp allt i sin väg. Nu har jag plastväxter vilket jag egentligen inte alls tycker om. Ibland kör jag helt utan. Har du tips?

Älskade ditt kar by the way :-)

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Oskar
2014-02-01 17:10
#14

backpacker, läckra undervattenfoton!

backpacker
2014-02-01 17:38
#15

Tack!

Men dom är svårfotade i vattnet, dom rackarna vill inte va still! 🥵

Resa är livet! Glad

Torreador
2014-02-01 22:13
#16

#15 av backpacker  Haha, sicka uslingar…

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Eliinn
2014-02-02 21:13
#17

#12 Joo vi får se hur de blir, var inne på surin öarna först men sen fick jag se vilka otroligt vackra stränder similar öarna hade så vi blev lite sugna på de också.
Tjusiga bilder, dem svart/gul randiga fiskarna såg vi mest utav (och dem enda i princip…) när vi var i norra thailand. 

#13  Tyckte jag såg mycket mbunas i dina akvarium (eller såg jag fel?)
Mbunas äter ju mycket växter/alger. Vi har mycket Aulonocara som äter mer animaliskt så kan ju ligga nånting i de.
Jag hade inga mbunas i mitt akvarium förut och fick behålla min växter men sen jag stoppade ner golden som tillhör mbuna så får jag inte behålla mitt vallisineria gräs särskilt länge ….
Anubis brukar jag dock få behålla :)
Sen har jag två ganska nyinköpta växter som jag köpte just för att dem skulle va rätt tåliga, minns inte namnet på dem nu men sparat skyltarna så kan kika vad dem heter! :) i 500 liters akvariet har vi en stooor växt som trivs väldigt bra som dem faktiskt låter bli också.
crinumlök har jag också testat tror jag, men den åt dem på.
I malawisjön finns det ju inte särskilt mycket växter egentligen heller men jag kan inte låta bli att ha lite växter i mina kar ändå! :)
ska kolla upp vad mina "malawisäkra" växter heter! ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Torreador
2014-02-02 23:32
#18

Ja kolla är du snäll :-)  Jo, jag har i stort sett bara Mbunas… Så det kanske beror på det helt enkelt. Kolla vad den stora heter också om du kan, jag ska fixa om lite i karet till veckan om jag hinner och även skaffa några nya fiskar då jag har några gamlingar som kollat vippen och jag förlorade 4 st Marigold i vita prick i höstas :-(

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Eliinn
2014-02-03 00:08
#19

Den stora heter Cryptocoryne crispatula var. balansae
ophiopogon kyoto - Ganska lågväxande och rätt hårda blad så den låter de bli.
Sen har jag en lite röd/lilla/grön växt  men har inte hittat  namnet på den än. ska va väldigt tålig rent allmänt och mina malawis låter bli den.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Torreador
2014-02-03 00:40
#20

TACK!!!! :-D

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Eliinn
2014-03-27 08:36
#21

Nu har vi vart här i en vecka! Hotellet är perfekt! Trevlig personal och fin miljö på hotellområdet. Bang niang stranden som hör till vårt hotell är bra, lugnt och finns några få strandbarer där man även kan äta. Flera resturanger runt om. Hotellet har egna solstolar, något som tydligen är ovanligt i khao lak. Inga solstolar på stranden. Shoppingen runt vårt hotell är faktiskt över förväntan. Vi fick höra från vänner som var i khao lak nyligen att de vardåligt med sshopping men för oss duger den bra! Man får helt enkelt ta andras åsikter med en nypa salt och göra sin egna uppfattning. Alla har vi olika behov. Marknaden i khao lak i centrumet måndag, onsdag, lördag är lagom och bra priser! :) inte så lätt att pruta men å andra sidan är priserna rätt låga från början. Man brukar kunna få ner priset några hundra bath. På söndag blir de snorkling på surinörna! Och white sand beach imorn. Om det inte ligger allt för långt ifrån white sand beach så tar vi ett besök till turtel rescue center samtidigt. Hade skrivit en hel lista med fina stränder att besöka på datan hemma.naturlugtvis lämnade jag den hemma! … såå har ni några tips på utflyktsmål och fina stränder runt i khao lak ? Vattenfallen som vi hade tänkt besöka fick vi höra var alldeles uttorkade pga de inte regnat på 3 månader… första regnet kom en natt här.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Oskar
2014-03-27 12:54
#22

Låter som att ni har det härligt!

Torreador
2014-03-28 12:59
#23

Åh vad roligt att du skriver och berättar!! Vi vill se bilder också :-D

Ni kommer älska white sand beach! Fantastiskt fint <3 Längtar tillbaka!

Jag snorklade på similan island, superfint. Så är ni sugna på mer snorkling sedan så kan ni åka dit också ;-) 

Naturreservatet Khao Sok ligger inte så långt från er och där är fantastiskt fint. Elefantridningen är en upplevelse! Samma sak med paddlingen i floden är också fantastisk!

Kram och skriv snart igen :-)

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Eliinn
2014-04-07 07:24
#24

Vad är det man säger, borta bra men hemma bäst! och det stämmer sååå väl :)

White sand beach var faktiskt lite utav en besvikelse, väldigt överskattat det man läst. Stranden var inte alls så speciell och inte va det nån "potatismjöl sand"  Då var jag mer förtjust i vår hemstrand Bang niang-stranden. Men fanns en trevlig resturang vid WSB :)

Det började bli lågsäsong så det gick inga fler turer till Similand island. Tur tyckte vi då vi velade lite mellan Surin och Similand! ;) 
Så det blev Surin öarna och ett besök i moken byn samtidigt.
Snorklingen var betydligt bättre än när vi snorklade i norra Thailand, inget överdrivet fiskliv men tror jag som akvarienörd är lite kräsen och förväntar mig maaassvis med fisk ;)
Men det var häftigt då man kom så nära korallreven! :)
och "Baracuda divning" som vi åkte med var fantastiska!
Vi valde att boka utflykten med hotellet istället för fritidsresor. Fritidsresor var bra mycket dyrare och ändå ingick de lika mycket.
Enda var väl att man hade kunnat fått en skandinavisk guide med fritidsresor medan vi nu fick en thailändare. Men det var inget som gjorde något då huvudguiden var duktig på engelska och väldigt trevlig och glad! 
Lite bilder kommer! :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Eliinn
2014-04-07 07:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

på en utav Surin öarna :)  Man måste verkligen besöka öarna för att uppleva dem här "vykorts stränderna"

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Eliinn
2014-04-07 07:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Surin

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Eliinn
2014-04-07 07:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Moken byn
Ett folk som inte har någon nationalitet, det kallar sig inte för thailändare. Men när jag trodde att vi skulle besöka en by så trodde jag att de skulle leva väldigt enkelt.
Här hade dem sina fina hyddor/hus och de hade faktiskt Tv, porslin och bestik, en massa brädspel och godis och en hel del saker som vi har. Lite kul va det att Kvinnorna är helt fria, det behöver varken arbeta, leta mat eller göra hemmasysslor om det inte vill, det är helt fria ;) så det satt bara där och spelade Uno och domino i princip ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Eliinn
2014-04-07 07:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Vi besökte även Sea turtel conservation center.
Efter tsunamin så slutade tydligen havsköldpaddorna att komma upp stränderna i Khao lak för att läga ägg.
Så detta center hjälpte naturen lite på traven kan man säga ;) 
Fanns från nykläckta till 8 år gamla sköldpaddor här som de sen släppte ut i havet igen.
Var inget jättestort ställe, fanns några bassänger. Men väl värt ett besök! Speciellt för en djurvän som mig :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Eliinn
2014-04-07 07:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Eliinn
2014-04-07 07:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Eliinn
2014-04-07 07:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Va lite charmigt när det höll upp sina fenor(?) sådär på skölden ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Oskar
2014-04-07 12:10
#32

Oj vad härligt det såg ut! Och fina bilder.

Upp till toppen
Annons: