Annons:
Etikett3-europa-utom-sverige
Läst 2865 ggr
Carrolinline
2014-01-02 20:45

Resa ensam

Hej allihopa!

Jag är så trött på exakt allt för tillfället och vill komma iväg och funderar då på att resa ensam.. Väldigt läskigt men vill prova och att få va helt själv hade varit skönt..

Frågan är ju då vart? Tror jag bara vill iväg på en weekend eftersom jag jobbar mycket nu och bara är timanställd så vill inte ta ledigt. men vart kan det vara säkert för en ung tjej att åka helt ensam?

Tacksam för tips på bra ställen och om någon annan rest ensam berätta gärna hur det var för er :)

Annons:
mikkan01
2014-01-02 20:48
#1

Följer tråden, vill gärna göra något liknande =D

~mikkan

Alexxiis
2014-01-02 20:48
#2

Tyvärr har jag inte åkt ensam men Grekland och Spanien kanske? :)

Twinflamewolf
2014-01-02 20:59
#3

Jag reser ofta själv och har gjort sen min ungdom men klart man ska vara försiktig och oavsett var i världen vi åker så är man ju utsatt i ett annat land.

Nu i dagarna åker jag till Arizona och reser själv men har goda vänner som jag spenderar min tid med.

Man har ju inga garantier oavsett man är hemma i sitt eget land eller ett annat för överallt omkring oss händer ju saker men personligen känner jag att det ska inte få stoppa mig eftersom jag älskar att resa och gör det då helst själv.

Bor man på hotels  så bör man ha transfer genom resebyrån,att man bokar det i samband med resan så man vet man verkligen kommer fram till hotellet för taxi i vissa länder är ju inte att lita på alla gånger.

Helsäkert är ju inget men tar man reda på mycket om platsen man ska till innan så ser jag inget hinder varför man inte skulle kunna resa själv.

Har du funderat på typ Paris,London eller liknande platser för det är ju ställen som både är trevliga och sjuder av liv samtidigt som man kan dra sig undan och få vara för sig själv på hotellet.

Hoppas du får en trevlig resa vart du än åker 🙂

Carrolinline
2014-01-02 21:10
#4

Tack för svar :) Självklart är man inte helt säker nånstans men finns ju vissa platser som är mer kända för att vara mycket stölder och så tänkte jag om det finns något motsvarande som är känt för att allt är trevligt, haha..

Jag har varit i london redan. Jag ska läsa lite om paris, har aldrig tänkt på att åka dit för då känner jag mig tvingad att gå upp i eifeltornet och jag är höjdrädd haha.. Tvingade mig själv upp i london eye när jag var där, satt och bölade hela tiden :D Kul efterråt dock..

vill inte till något varmt land så grekland och spanien vill jag inte till är rädd för att det ska finnas stora spindlar, haha det är sjukt men stora kryp får mig att inte våga åka till vissa länder iallafall själv.. Får ta mig över den fobin senare efter jag vågat åka själv någonstans ;)

Alexxiis
2014-01-02 21:13
#5

JA haha kryp finns det men faktiskt inte så mycket som man tror, jag fick inte ett ända mygbett i spanien och ändå är jag myggernas favorit… :/

VästkustFia
2014-01-02 21:25
#6

En kompis tog nyss en tur själv till Spanien, Torremolinos tror jag, och hon var jättenöjd.

Själv har jag rest ensam många gånger från 20-årsåldern och framåt och har aldrig upplevt några problem med detta. Snarare tvärtom, har ofta träffat nya vänner (som ibland lett till nya resor…) Har åkt både i Europa och övriga världen, både tåg, flyg och buss i olika varianter. Ett par gånger har jag valt en guidad gruppresa och bokat del i dubbelrum för att slippa svindyrt enkelrumstillägg; detta är ju alltid en chansning men i mitt fall har det funkat bra.

Så egentligen kan jag bara säga: välj det du känner för mest och go for it! Överdriv inte riskerna, riktigt skumma eller oroliga ställen bör man ju alltid undvika, annars räcker det långt att vara "normalförsiktig". (Kan ju tillägga att enda gångerna jag råkat ut för hotfulla/våldsamma händelser har varit hemma i Sverige…) Se det inte heller som att det är något "konstigt" att resa ensam… det är det inte! Du kan ju som du är inne på ta en kortare resa till att börja med och känna dig för.

Lycka till!

Annons:
Oskar
2014-01-03 14:38
#7

Klart du ska ut och resa! Reste ensam en hel del i jobbet för ett antal år sedan, till exempel till de nordiska huvudstäderna samt till Nice. Och det finns helt klart fördelar med att resa ensam, den största kanske är att du ju får resa exakt så som du själv vill utan att ta hänsyn till någon annan.

Sedan är det givetvis bra att anpassa resan efter hur rutinerad resenär man är. Det är ju knappast farligare att resa ensam till t.ex. London, Paris eller Berlin än vad det är att resa ensam till Stockholm.

Ett tips kan vara att resa till ett ställe där man behärskar språket eller där engelska fungerar. Ett annat tips är att inte nödvändigtvis välja en megastad som Paris eller Rom utan välja en mindre stad. I en mindre stad blir ofta allt mycket lättare, det är lättare att hitta, det är lättare att ta sig till och från flygplatsen osv.

Du skriver att du inte vill åka dit det är varmt så mitt tips är Reykjavik på Island. En säkrare plats än Island finns nog inte och det är mycket smidigt att vara turist där. Reykjavik är en trevlig liten stad och det finns mycket spännande att se runtomkring. Gejsrar, vattenfall osv.

Oskar

Carrolinline
2014-01-04 01:25
#8

Tack för all pepp och era berättelser det får mig att vilja åka nu! :D

Och det stämmer nog med att en större stad skulle vara lite skrämmade för lilla mig som bor i en ganska liten stad och besökt stockholm en gång bara, bor nära malmö men bara där känner jag mig vilsen för att jag inte hittar :) Ska kolla upp Reykavik låter intressant!

Oskar
2014-01-04 16:03
#9

#8 Ja ofta är de lite mindre städerna att föredra. Finns till exempel många fina gamla städer i Tyskland. Eller Bergen i Norge, aldrig varit där men det ska vara fint.

Bor du nära Malmö kan ju tåget vara ett alternativ. Tar tex inte många timmar att ta tåget till Hamburg. En sevärd stad.

Du får återkomma hit och berätta vad det blev!

Oskar

Carrolinline
2014-01-04 23:01
#10

Ja jag får börja smått iallfall hehe kort resa i liten stad är perfekt, ska återkomma och berätta sen :D

VästkustFia
2014-01-05 10:00
#11

Ser fram emot att höra mer så småningom!

Reykjavik som Oskar tipsar om kan jag också rekommendera, jättemysig stad och många aktiviteter att välja på för att vara så pass litet. Men egentligen är där bäst på sommaren (om man inte har något emot ruskväder).

Upp till toppen
Annons: